Nya testamentet 2023
18–24 december. Jul: ”Jag bär bud till er om en stor glädje”


”18–24 december. Jul: ’Jag bär bud till er om en stor glädje’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”18–24 december. Jul”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
nyfödd baby

Lilla Lammet, av Jenedy Paige

18–24 december

Jul

”Jag bär bud till er om en stor glädje”

Fundera över hur man genom att begrunda Frälsarens födelse och mission kan bidra till att skapa en anda av frid och helighet under julhelgen.

Skriv ner dina intryck

Varför ger födelsen av ett nytt barn så stor glädje? Kanske för att ett nytt barn kan vara en symbol för hopp. Det är något visst med ett alldeles nytt liv fullt av möjligheter som inbjuder till begrundan av vad livet kan ha i sitt sköte för det barnet och vilka underbara ting han eller hon ska åstadkomma. Aldrig har detta varit mer sant än vid Guds Sons, Jesu Kristi, födelse. Aldrig har ett större hopp fästs vid ett barn, och aldrig har någon fötts med så stora löften.

När en ängel bjöd herdar att söka ett nyfött barn i en krubba, gav han dem också ett budskap om det barnet. Det var ett budskap om hopp – att detta barn hade kommit till jorden för att fullfölja ett heligt uppdrag. Herdarna spred sitt budskap överallt och ”alla som hörde det förundrades över vad herdarna berättade för dem. Men Maria bevarade och begrundade allt detta i sitt hjärta” (Lukas 2:18–19). Det kanske vore bra att följa Marias exempel den här julen: att begrunda i ditt hjärta det som du har lärt dig om Frälsaren i år. Hur utförde han sitt återlösningsuppdrag i de redogörelser du läst? Och än viktigare: Hur har hans mission förändrat ditt liv? Då kanske du känner dig inspirerad att följa herdarnas exempel – hur ska du berätta för andra vad Jesus Kristus har gjort för dig?

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus gick av välvilja med på att födas bland oss här på jorden.

Även om du har läst eller hört berättelsen om Jesu födelse många gånger förut bör du den här gången studera med den här tanken: ”Under julen firar vi inte bara hur Jesus kom till världen, utan också vetskapen om vem han är – vår Herre och Frälsare, Jesus Kristus – och varför han kom” (Craig C. Christensen, ”Hela julberättelsen” [Första presidentskapets julandakt, 4 dec. 2016], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Vad vet du om vem Jesus Kristus var innan han föddes? (Se t.ex. Johannes 17:5; Mosiah 3:5; Läran och förbunden 76:13–14, 20–24; Mose 4:2.) Hur påverkar den här kunskapen dina känslor när du läser om hans födelse?

Vad vet du om varför Jesus Kristus kom till jorden? (Se t.ex. Lukas 4:16–21; Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–16; Läran och förbunden 20:20–28.) Hur påverkar den här kunskapen det du känner för Frälsaren? Hur påverkar den ditt sätt att leva?

Se även 2 Korintierbrevet 8:9; Hebreerbrevet 2:7–18; 1 Nephi 11:13–33; Alma 7:10–13; ”Jesu födelse” [The Nativity] (video), ChurchofJesusChrist.org.

1 Korintierbrevet 15:21–26; Kolosserbrevet 1:12–22; 1 Petrusbrevet 2:21–25

Jesus Kristus fullföljde sitt uppdrag och gjorde det möjligt för mig att ärva evigt liv.

Fastän berättelsen om Kristi födelse omgavs av förunderliga händelser, skulle hans födelse bara ha varit ännu en födelse om det inte vore för det stora verk han åstadkom senare i sitt liv. Som president Gordon B. Hinckley uttryckte det: ”Jesusbarnet från Betlehem skulle bara vara ännu ett barn om det inte vore för att han var Getsemanes och Golgatas återlösande Kristus, och för uppståndelsens triumferande faktum” (”Den förunderliga och sanna berättelsen om julen”, Liahona, dec. 2000, s. 6).

Bild
Jesus knäböjer i Getsemane

Getsemane, av J. Kirk Richards

Bevisen på Frälsarens gudomliga mission och hans mäktiga kärlek till andra återfinns överallt i Nya testamentet. Vilka ställen eller berättelser kommer du att tänka på? Du kan bläddra tillbaka i den här resursen eller i din studiedagbok och gå igenom några av de intryck du skrivit ner. Du kan också läsa 1 Korintierbrevet 15:21–26; Kolosserbrevet 1:12–22; 1 Petrusbrevet 2:21–25 och tänka på hur Frälsaren och hans verk har välsignat ditt liv. Vad känner du dig inspirerad att förändra i ditt liv? Hur ska du använda Frälsarens kraft?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20.Hur kan du fira Jesu Kristi födelse med din familj? Här är några förslag, eller så kan du komma på egna:

  • Läs eller rollspela delar av berättelsen om Jesu födelse tillsammans.

  • Titta på videon ”Jesusbarnet” [The Christ Child] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Utforska några av resurserna i samlingen ”Jesus Kristus” i Evangeliebiblioteket, särskilt i avsnittet ”Hans födelse (julen)”.

  • Se en av första presidentskapets julandakter (broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

  • Sjung julsånger tillsammans eller välj grannar eller vänner att besöka och sjunga för (se Psalmer, nr 132–147).

  • Utför något tjänande.

  • Be familjen leta efter detaljer i berättelsen om Jesu födelse som ger dem idéer till juldekorationer att göra för att påminna dem om Jesus Kristus.

1 Korintierbrevet 15:21–26; Kolosserbrevet 1:12–22; 1 Petrusbrevet 2:21–25.Varför är vi tacksamma för att Jesus Kristus föddes? Vilka gåvor har han gett oss? Hur kan vi visa honom vår tacksamhet? Familjen kan sjunga en sång som handlar om hans uppdrag, till exempel ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21).

Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd.”Om du vill hjälpa din familj att fokusera på Frälsaren under julen kan ni kanske ta er tid att tillsammans läsa och studera ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (JesuKristiKyrka.org). Kanske kan ni lära er delar av ”Den levande Kristus” utantill eller söka efter beskrivningar av Frälsarens liv i Nya testamentet som stödjer dess påståenden. Ni kan också låta varje familjemedlem skriva sitt vittnesbörd om Jesus Kristus och, om han eller hon manas till det, läsa det för familjen.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”En gång fanns ett litet stall”, Barnens sångbok, s. 25.

Förbättra våra personliga studier

Sök Jesus Kristus. Skrifterna lär oss att allting vittnar om Jesus Kristus (se Mose 6:62–63), så vi bör söka honom i allting. När du läser skrifterna kan du gärna notera eller markera verser som undervisar om honom. Ta dig tid under dagarna fram till jul att söka sådant omkring dig som vittnar om Jesus Kristus.

Bild
Maria, Josef och herdarna kring Jesusbarnet

Jesu födelse, av Brian Call