Nya testamentet 2023
4–10 december. Uppenbarelseboken 1–5: ”Lammet tillhör … härligheten och makten i evigheters evighet!”


”4–10 december. Uppenbarelseboken 1–5: ’Lammet tillhör … härligheten och makten i evigheters evighet!’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”4–10 december. Uppenbarelseboken 1–5”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
ett lamm ligger på gräset

4–10 december

Uppenbarelseboken 1–5

”Lammet tillhör … härligheten och makten i evigheters evighet!”

Skriv gärna ner frågor du har om det du läser i Uppenbarelseboken. Du kan sedan söka efter svar på dina frågor och diskutera dem med en familjemedlem eller på en lektion i kyrkan.

Skriv ner dina intryck

Har du någonsin haft svårt att uttrycka dina känslor inför andra under en mäktig andlig upplevelse? Vardagsspråket kan kännas otillräckligt för att beskriva andliga känslor och intryck. Det var kanske därför som Johannes använde en så rik symbolik och bildframställning för att beskriva sin majestätiska uppenbarelse. Han kunde helt enkelt ha sagt att han såg Jesus Kristus, men för att hjälpa oss förstå hans upplevelse beskrev han Frälsaren med ord som dessa: ”Hans ögon var som eldslågor” och ”ur hans mun kom ett skarpt tveeggat svärd” och ”hans ansikte var som solen när den skiner i all sin kraft” (Uppenbarelseboken 1:14–16). När du läser Uppenbarelseboken, försök då upptäcka de budskap Johannes ville få dig att lära och känna, även om du inte förstår innebörden bakom varje symbol. Varför kan han ha jämfört kyrkans församlingar med ljusstakar, Satan med en drake och Jesus Kristus med ett lamm? Till sist behöver du inte förstå varje symbol i Uppenbarelseboken för att förstå dess viktiga teman, däribland det viktigaste: Jesus Kristus och hans efterföljare kommer att besegra människors och Satans riken.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes syn lär oss om vår himmelske Faders plan att rädda sina barn.

Uppenbarelseboken kan vara svår att förstå, men bli inte avskräckt. Johannes löfte kan inspirera dig att fortsätta försöka: ”Saliga är de som läser och de som hör och förstår denna profetias ord och lyder det som är skrivet däri, för tiden för Herrens ankomst närmar sig” (Joseph Smiths översättning, Uppenbarelseboken 1:3 [i Handledning för skriftstudier], betoning tillagd).

Ett sätt att studera Uppenbarelseboken är att leta efter kopplingar till frälsningsplanen. Den här allmänna översikten kan vara till hjälp:

Fråga dig medan du läser: Vad lär detta mig om Guds plan? Vad har Gud gjort för att hjälpa mig att övervinna det onda och återvända till honom? Vilka är hans löften till de trogna?

Det kan också vara bra att känna till att Läran och förbunden 77 förklarar några av de symboler som används i Uppenbarelseboken. Dessutom förtydligar Joseph Smiths översättning flera verser i Uppenbarelseboken, så titta regelbundet efter dem.

Se även Handledning för skriftstudier, ”Johannes, Sebedeus son”, ”Uppenbarelseboken”.

Uppenbarelseboken 1

Jesus Kristus är den levande Gudens levande Son.

Det första kapitlet i Uppenbarelseboken beskriver hur Jesus Kristus uppenbarar sig för Johannes i en syn. Du kanske kan göra en lista över allt som står om Jesus Kristus i detta kapitel, till exempel vem han är, vad han gör för oss och hurdan han är.

En del av sakerna du lär dig kommer att komma från symboler. Fundera över vad Herren kan försöka lära dig om sig själv genom dessa symboler. Lägg till exempel märke till att Frälsaren kallar sig själv ”A och O” och ”den förste och den siste”. Varför tror du att dessa titlar är viktiga? Vad lär de här titlarna dig om Frälsaren?

Uppenbarelseboken 2–3

Jesus Kristus känner mig personligen och hjälper mig klara mina utmaningar.

Frälsarens ord i Uppenbarelseboken 2–3 avslöjar att han förstod de framgångar och motgångar som var unika för varje del av kyrkan på Johannes tid. Han berömde de heligas insatser och varnade dem för saker de måste ändra på. Vad lär du dig av Frälsarens lovord och varningar?

Frälsaren förstår också dina framgångar och motgångar, och han vill hjälpa dig. Lägg märke till de många löften som han ger till dem som segrar. Vad gör intryck på dig med dessa löften? Vad vill Herren att du ska segra över? Vad kan du göra för att få hans hjälp?

Uppenbarelseboken 4–5

Endast Jesus Kristus kunde ha gjort vår himmelske Faders plan möjlig.

Vad får du veta om vår himmelske Fader i Uppenbarelseboken 4 och om Jesus Kristus i Uppenbarelseboken 5? Tänk på hur det måste ha varit när vi alla insåg att Jesus Kristus (”Lammet”) skulle göra vår himmelske Faders plan möjlig (Frälsaren kunde ”öppna bokrullen och dess sju sigill” [Uppenbarelseboken 5:5]). Varför kunde bara Jesus göra det? Hur kan du visa din tro på honom som din Frälsare?

Se även Job 38:4–7; Läran och förbunden 77:1–7.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Uppenbarelseboken 1:20.Varför jämförde Jesus sin kyrka med ljusstakar? (Se Matteus 5:14–16.) Sjung en sång om hur vi kan vara som ljus i en ljusstake, till exempel ”Mitt ljus måhända litet är” (Barnens sångbok, s. 96).

Uppenbarelseboken 2–3.Låtsas att Johannes ombads ge er familj ett budskap liknande dem han gav till kyrkan på sin tid. Vad skulle han tycka går bra? Hur skulle ni kunna förbättra er?

Uppenbarelseboken 3:15–16.Efter att ha läst de här verserna kan din familj dricka något ljummet som smakar bättre när det är varmt eller kallt. Vad innebär det att vara ljum andligt sett?

Uppenbarelseboken 3:20.Visa bilden av Frälsaren som knackar på dörren (se slutet av detta kapitel) medan familjen läser Uppenbarelseboken 3:20. Varför knackar Jesus på, i stället för att bara gå in? Familjemedlemmarna kan turas om att knacka på en dörr. Sedan kan någon annan i familjen föreslå ett sätt att ”öppna dörren” för Frälsaren och släppa in familjemedlemmen. Hur skulle det kännas att ha Frälsaren i vårt hem?

Uppenbarelseboken 4:10–11.Vad innebär det att tillbe vår himmelske Fader? Vad vet vi om honom som gör att vi vill tillbe honom?

Uppenbarelseboken 5:6, 12–13.Varför kallas Jesus Kristus för ”Lammet”? Vad kan den här titeln lära oss om honom?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jesus, krubbans barn en gång”, Psalmer, nr 127.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till frågor. Frågor är ett tecken på att familjemedlemmarna är redo att lära och berätta hur de tar emot det de undervisas om. Lär din familj hur de kan hitta svar i skrifterna. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Bild
Kristus knackar på en dörr

Låt honom komma in, av Greg K. Olsen