Det Nye Testamente 2023
9.-15. oktober. Filipperne, Kolossenserne: »Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft«


»9.-15. oktober. Filipperne; Kolossenserne: ›Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier 2023 (2022)

»9.-15. oktober. Filipperne; Kolossenserne«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Paulus dikterer et brev i fængslet

9.-15. oktober

Filipperne; Kolossenserne

»Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft«

Hvornår læste du sidste gang de åndelige indtryk, som du har nedskrevet under dit studium af Det Nye Testamente? Det kan være en hjælp at gennemgå de tilskyndelser, du har fået.

Nedskriv dine indtryk

Paulus skrev sine breve til Filipperne og Kolossenserne, mens han var fange i Rom. Men disse breve lyder ikke, som om de er fra en, der er i fængsel. Paulus talte mere om lykke, glæde og taksigelse, end han gjorde om lidelser og prøvelser: »Kristus bliver i alle tilfælde forkyndt,« sagde han, »og det glæder jeg mig over [og] … jeg vil også blive ved med at glæde mig« (Fil 1:18). Og »selvom jeg ikke er personligt til stede, så er jeg dog i ånden hos jer, og jeg glæder mig over … fastheden i jeres tro på Kristus« (Kol 2:5). »Guds fred,« som Paulus oplevede, da han havde det svært, var bestemt noget, »som overgår al forstand (Fil 4:7), men det var ikke desto mindre en realitet. I vores prøvelser, kan vi føle den samme fred og altid »glæd[e os] … i Herren« (Fil 4:4). Vi kan, som Paulus gjorde, stole fuldstændigt på Jesus Kristus, i hvem »vi [har] forløsningen« (Kol 1:14). Vi kan sige, ligesom Paulus: »Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft« (Fil 4:13; se også Kol 1:11).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Filipperne 2:5-11; Kolossenserne 1:12-23

Min tro er rodfæstet i Jesus Kristus.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at da han fokuserede sit skriftstudium på vers om Jesus Kristus, havde det en sådan indvirkning på ham, at han følte sig som »en ny mand!« (»Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 2017, s. 39-42). Overvej at følge hans eksempel, mens du læser Filipperne og Kolossenserne (se især Filipperne 2:5-11; Kolossenserne 1:12-23). Hvad kan du lære om Frelseren? Hvordan kan disse sandheder hjælpe dig med at blive »en ny mand« eller kvinde?

Filipperne 2:12-13

Arbejder vi på vores egen frelse?

Nogle mennesker bruger udtrykket »arbejd … på jeres frelse« (Filipperne 2:12) for at støtte tanken om, at vi kun bliver frelst ved vores egne anstrengelser. Andre bruger Paulus’ lære »af den nåde er I frelst ved at tro« (Efeserne 2:8) til at hævde, at ingen gerninger er nødvendige for frelsen. Skrifterne, deriblandt Paulus’ skrivelser, underviser tydeligt om behovet for både Jesu Kristi nåde og personlig indsats for at modtage frelse. Selv i vores bestræbelser på at udarbejde vores frelse er »det … Gud, der virker i jer« (Fil 2:13; se også Fil 1:6; 2 Ne 25:23; Guide til skrifterne, »Nåde«).

Filipperne 3:4-14

Jesu Kristi evangelium er ethvert offer værd.

Paulus opgav meget, da han blev omvendt til Jesu Kristi evangelium, deriblandt den indflydelsesrige plads han havde i det jødiske samfund som farisæer. Se i Filipperne 3:4-14 efter, hvad Paulus fik, fordi han var villig til at ofre for evangeliet. Hvad følte han vedrørende sine ofre?

Tænk derefter over dit eget liv som discipel. Hvad har du ofret for Jesu Kristi evangelium? Hvad har du fået? Er der flere ofre, som du føler, at du skal yde for at blive mere dedikeret som Frelserens discipel?

Se også 3 Nefi 9:19-20; Lære og Pagter 58:2-5; Taylor G. Godoy, »En dag tilLiahona, nov. 2018, s. 34-36.

Filipperne 4:1-13

Jeg kan finde glæde i Kristus uanset mine omstændigheder.

Paulus’ liv er et levende bevis på den sandhed, som ældste Russell M. Nelson gav udtryk for: »Når vi har fokus på … Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv. Glæde kommer fra og på grund af ham« (»Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82).

Når du læser Filipperne, især kapitel 4, så kig efter udtalelser, der kan hjælpe dig til at finde glæde på alle områder af dit liv. Hvornår har du oplevet »Guds fred« i en svær tid? (vers 7). Hvornår har du gennem Kristus formået at gøre svære ting? (vers 13). Hvorfor tror du, at det er vigtigt at »nøjes med, hvad [du] har« i alle forhold? (vers 11). Hvordan kan udøvelsen af egenskaberne i vers 8 hjælpe dig til at finde glæde i de omstændigheder, du er i?

Se Alma 33:23; Dieter F. Uchtdorf, »Taknemlig i alle forhold«, Liahona, maj 2014, s. 70-77.

Kolossenserne 3:1-17

Jesu Kristi disciple bliver »nye«, når de efterlever hans evangelium.

Hvordan kan du se, at Jesus Kristus hjælper dig med at blive en »ny mand [eller kvinde]«? En måde at finde ud af det på er at undersøge Kolossenserne 3:1-17 og lave en liste over »det gamle menneske[s]« holdninger, egenskaber og handlinger og en anden liste over »det nye [menneskes]« holdninger, egenskaber og handlinger.

Nedskriv dine tanker om, hvordan Frelseren ændrer dig, så du kan gennemgå dem i fremtiden og tænke over, hvordan du gør fremskridt.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Filipperne.Det kan være, at jeres familie lægger mærke til, at ordene glæde eller glæder ofte bliver gentaget i Filipperne. Hver gang I støder på et af disse ord, kan I standse og tale om, hvad Paulus underviste om angående, hvordan man finder glæde.

Filipperne 2:14-16.Hvordan kan vi være et »himmellys i verden«?

Filipperne 4:8.Jeres familie kan finde ting at »tænke over«, som passer til beskrivelsen i dette vers (se også TA 1:13). Hvordan vil jeres familie blive velsignet, hvis de følger Paulus’ råd?

Kolossenserne 1:23; 2:7.Måske kunne jeres familie læse disse vers, mens I sidder rundt om et træ, eller mens I ser på et billede af et træ (såsom det, der er med i dette oplæg). Hvad vil det sige at være »grundfæstede« og »rodfæstede« i Kristus? Hvordan kan vi hjælpe hinanden med at styrke vores åndelige rødder?

Kolossenserne 2:2-3.Jeres familie vil måske gerne fylde en »skattekiste« med ting, der repræsenterer de »rigdomme« og »skatte af visdom og viden«, I finder i evangeliet.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme: »O, glæd dig nu vor jord!«, Salmer og sange, nr. 28.

Gør undervisningen bedre

Efterlev dit vidnesbyrd. »I underviser i det, I er,« sagde ældste Neal A. Maxwell. Jeres karaktertræk huskes bedre … end en bestemt sandhed i en bestemt lektion (i Undervisning på Frelserens måde, s. 13).

Billede
træ med mange rødder

Paulus underviste om, at vores tro burde være »rodfæste[t] i Jesus Kristus (Kol 2:7).