Det Nye Testamente 2023
9.-15. oktober. Filipperne, Kolossenserne: »Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft«


»9.-15. oktober. Filipperne; Kolossenserne: ›Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»9.-15. oktober. Filipperne; Kolossenserne«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Paulus dikterer et brev i fængslet

9.-15. oktober

Filipperne; Kolossenserne

»Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft«

Tænk på de børn, du underviser, mens du læser Filipperne og Kolossenserne. Søg inspiration til, hvordan du underviser dem i principperne i disse breve.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Spørg børnene, hvad de har gjort i den forgangne uge for at handle på noget, de lærte i sidste uges undervisning. Hvordan rakte de for eksempel ud til én, som havde brug for en ven?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Filipperne 1:3-4; Kolossenserne 1:3, 9

Kirkeledere elsker mig og beder for mig.

Paulus indledte sine breve med at udtrykke sin kærlighed til kirkemedlemmerne og fortælle dem, at han bad for dem. Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene til at forstå, at deres kirkeledere elsker dem.

Mulige aktiviteter

  • Læs Filipperne 1:3-4 og Kolossenserne 1:3, 9 højt, og bed børnene om at folde hænderne og bøje hovedet, hver gang de hører ordet beder og bønner. Forklar, at apostlen Paulus bad for kirkemedlemmer, ligesom vores kirkeledere beder for os hver dag.

  • Vis et billede af Jesus Kristus, og læs nogle vers fra skrifterne, hvor han beder for nogen (for eksempel Luk 22:32; 3 Ne 19:21, 23). Hvad bad Jesus om, når han bad for andre?

  • Hjælp dem til at nævne nogle af deres kirkeledere, eksempelvis deres primarypræsident, biskoppen og Kirkens præsident. Forklar, at disse ledere beder vor himmelske Fader om at velsigne dem og hjælpe dem til at leve retskaffent. Overvej at fortælle dem, hvad du siger, når du beder for dem.

Filipperne 4:4, 8

Jeg kan glæde mig i Herren.

Paulus opmuntrede de hellige til at glæde sig, også selv om de stod over for vanskelige prøvelser og Paulus selv var i fængsel. Hvordan vil du hjælpe børnene til at se, at det giver glæde at følge Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lytte efter et ord, der gentages, mens du læser Filipperne 4:4. Bed børnene om at vise dig, hvad de gør, når de bliver glade over noget. Fortæl børnene, hvorfor du »glæde[r dig] i Herren« takket være Jesus Kristus. Lad børnene fortælle, hvad deres følelser for Jesus er.

  • Vis genstande eller billeder, der repræsenterer, hvordan du »glæde[r dig] i Herren« (Filipperne 4:4) eksempelvis hans skaberværk, et tempel, hans opstandelse eller en familie. Lad børnene skiftes til at vælge et billede eller en ting, og fortæl dem, hvorfor det gør dig glad. Anspor dem til at fortælle om noget, der får dem til at glæde sig i Herren.

  • Læs Filipperne 4:8 sammen, og hjælp børnene til at tænke på ting, der passer til beskrivelserne i disse vers (se også TA 1:13). Lad børnene tegne billeder af disse ting.

Kolossenserne 1:23; 2:6-7

Min tro bør være »rodfæste[t]« i Jesus Kristus.

Hvis børnene bygger deres liv og tro på Frelseren, vil de blive i stand til at modstå livets storme.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet af et træ i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, mens du læser de vigtigste udtryk i Kolossenserne 1:23; 2:6-7. Hvad ville der ske med dette træ, hvis der kom en storm og træet ikke havde stærke rødder? Lad børnene rejse sig og forestille at være et træ, der har svage rødder i en storm, og bagefter et træ med stærke rødder. Bær vidnesbyrd om, hvordan tro på Frelseren kan hjælpe os til at være ligesom et træ med stærke rødder. Så kan vi modstå åndelige »storme«, eksempelvis fristelser og svære tider.

  • Bed et barn om at tegne et træ på tavlen. Få dem til at nævne nogle ting, de kan gøre for at være »rodfæstede« i Jesus Kristus. Hver gang et barn nævner noget, får han eller hun lov til lave endnu en rod på tegningen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Filipperne 4:4-13

Hvis jeg har tro på Jesus Kristus, kan jeg være glad selv i svære tider.

Paulus led mange trængsler, men han var glad, fordi han havde tro på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene forestille sig, at de er i fængsel, ligesom apostlen Paulus var, da han skrev Filipperbrevet. Læs Filipperne 4:4-13 sammen med børnene, og bed dem om at se efter ord som »glæd«, »glæder«, »fred« og »nøjes«. Hvorfor kunne Paulus glæde sig og føle fred, selv mens han var i fængsel? Bed så børnene finde ordene »Herren«, »Gud« og »Kristus« i versene. Hjælp dem til at indse, at Paulus’ tro på Jesus Kristus gjorde det muligt for ham at glæde sig.

  • Bed børnene om at hjælpe dig med at fuldføre sætninger som følgende: »Jeg kan være i mørke og stadig se, hvis jeg har en . Jeg kan være udenfor en varm dag og stadig have det køligt, hvis jeg har en . Jeg kan have det hårdt og stadig finde glæde, hvis jeg .« Hvad foreslår Filipperne 4:4-13, at vi kan gøre for at finde glæde? Lad børnene fortælle om nogle salmer eller skriftsteder om Jesus, som kan hjælpe dem med at føle glæde i svære tider.

Filipperne 4:8

Jeg kan »lægge« mig ting »på sinde«, der er sande, ædle og rene.

Børn udsættes ofte for ting, der er dårlige og urene. Du kan hjælpe dem til at søge efter opløftende og dydige ting.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at læse Filipperne 4:8 højt, mens de andre leder efter ord i Trosartiklerne 1:13, der er ens eller ligner. Lad en skrive disse ord på tavlen. Spørg børnene, hvad ordene betyder, og hjælp med at definere dem efter behov. Hvorfor bør vi »lægge« os disse ting »på sinde«? Hvordan kan vi »tragte … efter« dem?

  • Bed dem om at nævne ting, der passer på beskrivelserne i Filipperne 4:8. Anspor dem til at føre en liste i denne uge over alt, hvad de lægger mærke til, der passer på disse beskrivelser. Lad dem tage deres lister med til Primary næste uge og fortælle, hvad de har fundet ud af.

Kolossenserne 1:23; 2:6-7

Min tro bør være »rodfæste[t]« i Jesus Kristus.

Satan prøver at svække vores tro gennem fristelser og falske lærdomme. Hvordan kan du inspirere dem til at styrke deres tro på Frelseren, så de ikke »lader [sig] rokke fra håbet i det evangelium«? (Kolossenserne 1:23).

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lave en tegning, der symboliserer de sandheder, de finder i Kolossenserne 1:23 og 2:6-7. Lad dem vise deres tegning for klassen og forklare de sandheder, den symboliserer.

  • Vis videoen »Åndelige hvirvelvinde«. Hvilke fristelser og falske lærdomme findes der i verden i dag, som kan svække vores tro? Tilskynd børnene til at skrive én ting ned, de kan gøre for at styrke deres tro, så de er »rodfæstede« (Kolossenserne 2:7) i Jesus Kristus. Bed dem om at placere det, de har skrevet, et sted, hvor de ser det hver dag.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at fortælle deres familie, hvad de har lært om Jesus Kristus. De kan bruge denne uges aktivitetsside eller et skriftsted, de har læst i klassen i dag.

Gør undervisningen bedre

Børn er nysgerrige og lærer ved hjælp af nye og forskelligartede oplevelser. Brug aktiviteter, der får dem til at bevæge sig omkring, bruge alle deres sanser, udforske og prøve nye ting. Forslagene i »Imødekom yngre børns behov« i begyndelsen af dette materiale kan være en hjælp. (Se også Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).