Det Nye Testamente 2023
18.-24. september. 2 Korinther 8-13: »Gud elsker en glad giver«


»18.-24. september. 2 Korinther 8-13: ›Gud elsker en glad giver‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»18.-24. september. 2 Korinther 8-13«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus taler med et lille barn

18.-24. september

2 Korinther 8-13

»Gud elsker en glad giver«

Når du nedskriver indtryk, vil det hjælpe dig til at huske, hvad du lærer, når du studerer skrifterne. Du kan skrive i en studiebog, lave noter i margenen i dine skrifter, tilføje noter i appen Evangelisk bibliotek eller optage dine tanker.

Nedskriv dine indtryk

Hvad ville du gøre, hvis du hørte, at en forsamling af hellige i et andet område kæmpede med fattigdom? Det var den situation, som Paulus beskrev for de korinthiske hellige i 2 Korinther 8-9. Han håbede at overtale de korinthiske hellige til at donere noget af deres overflod til hellige i nød. Men udover at være en anmodning om bidrag indeholder Paulus’ ord også dybe sandheder om at give: »Men enhver skal give, som han har hjerte til – ikke vrangvilligt eller under pres, for Gud elsker en glad giver« (2 Kor 9:7). I vores dage er der stadig hellige over hele verden, der har brug for hjælp. Nogle gange er det bedste, vi kan gøre for dem, at faste og give fasteofre. I andre tilfælde kan vi give mere direkte og personligt. Hvilken form vores offer end tager, så er det værd at undersøge vores motivation for at give. Er vores ofre udtryk for kærlighed? Det er trods alt kærlighed, der gør en person til en glad giver.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Korinther 8:1-15; 9:5-15

Jeg kan glad dele det, jeg har, for at velsigne de fattige og nødlidende.

Der er så mange nødlidende mennesker i hele verden. Hvordan kan vi overhovedet gøre en forskel? Ældste Jeffrey R. Holland kom med dette råd: »Vi [skal] som rig eller fattig … gøre, hvad vi kan, når andre er i nød (se Mark 14:6, 8) … [Gud] vil hjælpe og vejlede jer i medfølende handlinger som disciple, hvis I samvittighedsfuldt ønsker det og beder om det og ser efter måder at holde den befaling på, som han igen og igen har givet os« (»Er vi ikke alle tiggere?«, Liahona, nov. 2014, s. 41).

Læs 2 Korinther 8:1-15 og 9:6-15 og se efter de principper, som Paulus underviste om angående at tage sig af de fattige og nødlidende. Hvad inspirer dig ved Paulus’ råd? Du kan bede om vejledning til, hvad du kan gøre for at velsigne nogen i nød. Sørg for at nedskrive alle indtryk, du modtager, og følge dem.

Se også Mosija 4:16-27; Alma 34:27-29; Russell M. Nelson, »Det andet store bud«, Liahona, nov. 2019, s. 96-100; Henry B. Eyring, »Den faste, jeg ønsker«, Liahona, maj 2015, s. 22-25.

2 Korinther 11:1-6, 13-15; 13:5-9

»Ransag jer selv, om I er i troen!«

I dag, som på Paulus’ tid, er der dem, der søger at lede os »bort fra det oprigtige og rene forhold til Kristus« (2 Kor 11:3). Derfor er det afgørende at gøre, som Paulus foreslog: »Ransag jer selv, om I er i troen!« (2 Kor 13:5). I kan starte denne proces med at tænke på, hvad det betyder at være i troen. Hvordan ved du, om du er i troen? Forsøg at finde ud af, hvordan du kan undersøge dig selv.

Som en del af din undersøgelse, kan du også tænke over sætningen »det oprigtige og rene forhold til Kristus« (2 Kor 11:3). Hvordan har du fundet oprigtighed og renhed i Kristus og hans evangelium? Hvordan kan dit sind være »på afveje bort fra det oprigtige og rene«? Hvilket nyttigt råd finder du i 2 Korinther 11:1-6, 13-15?

Overvej også dette råd fra præsident Dieter F. Uchtdorf: »Hvis I nogensinde tænker, at evangeliet ikke virker særligt godt for jer, så opfordrer jeg jer til at træde et skridt tilbage, se på jeres tilværelse og forenkle jeres tilgang. Fokuser på de grundlæggende læresætninger og principper og på anvendelsen af evangeliet. Jeg lover, at Gud vil vejlede og velsigne jer på jeres vej mod et tilfredsstillende liv, og evangeliet vil virke bedre for jer« (»Det virker fantastisk!«, Liahona, nov. 2015, s. 22).

2 Korinther 12:5-10

Frelserens nåde er tilstrækkelig til at hjælpe mig til at finde styrke i min svaghed.

Vi ved ikke, hvad Paulus’ »torn i kødet« var, men vi har alle vores egne torne, som vi ønsker, at Gud ville fjerne fra vores liv. Tænk på dine torne, mens du læser 2 Korinther 12:5-10, og tænk over, hvad du kan lære om Jesus Kristus i disse vers. Hvad lærte Paulus i disse vers om prøvelser og svaghed? Hvad betyder det for dig, at Guds »nåde er dig nok«?

Se også Mosija 23:21-24; 24:10-15; Eter 12:27; Moroni 10:32-33.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

2 Korinther 8:9.Hvad finder vi i disse kapitler, der kan inspirere os til at nå ud til de fattige og andre i nød? Dette kan være et godt tidspunkt at planlægge en tjenestegerning sammen som familie for nogen, der er i nød.

2 Korinther 9:6-7.Kender jeres familie nogen, der kunne beskrives som »en glad giver«? Hvordan kan vi gøre vores tjeneste over for andre mere glad? Yngre familiemedlemmer kan lave skilte med teksten »Jeg er en glad giver.« I kan give skiltene til jeres familiemedlemmer, når I ser, at de med glæde hjælper hinanden.

2 Korinther 10:3-7.Hvordan kan I undervise jeres familie om vores kamp mod ugudelighed? Tror I, at jeres familie vil synes, at det ville være sjovt at bygge en mur eller en borg med stole og tæpper? Dette kunne føre til en samtale om, hvordan man nedbryder ting, der leder os væk fra Gud og »gør enhver tanke til en lydig fange hos Kristus«. Hvilke åndelige »våben« bruger vi til at kontrollere vores tanker (se Ef 6:11-18).

2 Korinther 11:3.Hvad kan vores familie gøre for at fokusere mere på vores »oprigtige og rene forhold til Kristus«?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Giv sa’e den lille bæk«, Børnenes sangbog, s. 116.

Gør dit personlige studium bedre

Nedskriv indtryk. Ældste Richard G. Scott har sagt: »Viden, som er omhyggeligt optegnet, vil altid være til rådighed, når der er brug for det … [Når du nedskriver åndelig vejledning,] vil [det] fremme sandsynligheden for, at du modtager yderligere lys« (se »Opnå åndelig viden«, Stjernen, jan. 1994, s. 88; se også Undervisning på Frelserens måde, s. 12, s. 30).

Billede
Unge mennesker hjælper ved et tjenesteprojekt

»Men enhver skal give, som han har hjerte til – ikke vrangvilligt eller under pres, for Gud elsker en glad giver« (2 Kor 9:7).