Det Nye Testamente 2023
11.-17. september. 2 Korinther 1-7: »Lad jer forlige med Gud«


»11.-17. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»11.-17. september. 2 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus Kristus

11.-17. september

2 Korinther 1-7

»Lad jer forlige med Gud«

Når du studerer Paulus’ brev til korintherne, så nedskriv nogle af de evangeliske principper, du finder, og tænk over, hvordan du kan anvende dem i dit liv.

Nedskriv dine indtryk

Nogle gange betyder det at være kirkeleder, at man skal sige nogle svære ting. Det var sandt på Paulus’ tid, ligesom det er i vore dage. Tilsyneladende omfattede et tidligere brev fra Paulus til de korinthiske hellige revselse og forårsagede sårede følelser. I det brev, der blev Paulus’ Andet Brev til Korintherne, prøvede han at forklare, hvad der havde ligget til grund for hans hårde ord: »I stor nød og med beklemt hjerte skrev jeg til jer under mange tårer – ikke for at I skulle blive bedrøvede, men for at I skulle vide, hvilken kærlighed jeg har især til jer« (2 Kor 2:4). Når man bliver irettesat af en leder, hjælper det afgjort at vide, at det er inspireret af kristuslignende kærlighed. Og selv i de tilfælde, hvor det ikke er, er det nemmere at reagere på passende vis på krænkelser, hvis vi er villige til at se andre med den form for kærlighed, som Paulus havde. Som ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Vær venlig med hensyn til menneskelig svaghed – jeres egen såvel som deres, der tjener med jer i denne kirke, der ledes af frivillige mænd og kvinder her på jorden. Bortset fra tilfældet med Guds eneste fuldkomne, enbårne søn er ufuldkomne mennesker det eneste, han har haft at arbejde med« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 94).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Korinther 1:3-7; 4:6-10, 17-18; 7:4-7

Mine prøvelser kan være en velsignelse.

I betragtning af de prøvelser, som Paulus stod over for i sit liv, er det ikke overraskende, at han skrev meget om formålene med og velsignelserne ved trængsler. Når du læser 2 Korinther 1:3-7, 4:6-10, 17-18, 7:4-7, så tænk over, hvordan dine prøvelser kan være en velsignelse. Du kan for eksempel tænke over, hvordan Gud »trøster [dig] i al [din] trængsel«, og hvordan du til gengæld kan »kan trøste alle dem, der er i trængsel« (2 Kor 1:4). Eller du kan fokusere på Jesu Kristi lys, der har »skinne[t] i vore hjerter«, selv når vi er »trængt« og »tvivlrådige« (2 Kor 4:6, 8).

Se også Mosija 24:13-17; Henry B. Eyring, »Testet, bevist og poleret«, Liahona, nov. 2020, s. 96-99; Guide til skrifterne, »Modgang«, JesuKristiKirke.org.

2 Korinther 2:5-11

Tilgivelse er en velsignelse, jeg både kan give og modtage.

Vi ved ikke meget om den mand, som Paulus omtalte i 2 Korinther 2:5-11 – kun at han havde overtrådt (se vers 5-6), og at Paulus ønskede, at de hellige ville tilgive ham (se vers 7-8). Hvorfor lader vi nogle gange ikke »kærligheden råde« i forhold til dem, som har fornærmet os (vers 8). Hvordan skader det andre og os selv, når vi tilbageholder tilgivelse (se vers 7, 10-11)? Hvordan giver det at nægte tilgivelse Satan en fordel over os (vi skal ikke »bedrages af Satan; vi ved jo, hvad han har i sinde«) (vers 11)?

Se også Lære og Pagter 64:9-11.

2 Korinther 5:14-21

Gennem Jesu Kristi forsoning kan jeg blive forenet med Gud.

Paulus vidste mere end nogen, hvordan det er at blive »en ny skabning« (2 Kor 5:17). Han gik fra at forfølge de kristne til frygtløst at forsvare Kristus. Når du læser 2 Korinther 5:14-21, så tænk over spørgsmål som disse: Hvad betyder det at forlige? Hvad betyder det at blive forliget med Gud? Tænk over, hvad der kunne adskille dig fra Gud. Hvad har du brug for for at være mere fuldstændigt forliget med ham? Hvordan gør Frelseren det muligt?

Du kan også tænke over, hvad det betyder at være »udsendinge i Kristi sted« i »forligelsens tjeneste« (vers 18, 20). Hvilke indsigter får du fra ældste Jeffrey R. Hollands budskab »I forligelsens tjeneste«? (Liahona, nov. 2018, s. 77-79).

Se også 2 Nefi 10:23-25.

2 Korinther 7:8-11

Bedrøvelse efter Guds vilje leder til omvendelse.

Vi tænker ikke normalt på bedrøvelse som en god ting, men Paulus talte om »bedrøvelse efter Guds vilje« (2 Kor 7:10) som en nødvendig del af omvendelse. Overvej, hvad du lærer om bedrøvelse efter Guds vilje af følgende: 2 Korinther 7:8-11; Alma 36:16-21; Mormon 2:11-15; og søster Michelle D. Craigs budskab »Guddommelig utilfredshed« (Liahona, nov. 2018, s. 52-55). Hvornår har du følt bedrøvelse efter Guds vilje, og hvordan påvirkede det dit liv?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

2 Korinther 3:1-3.Har nogen i jeres familie nogensinde bedt en anden om at skrive en anbefaling til dem såsom i forbindelse med et job eller en ansøgning til en uddannelse? Bed dem tale om denne oplevelse. Paulus lærte, at de helliges liv var som anbefalinger for evangeliet fra Jesus Kristus, »ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd.« Når I læser 2 Korinther 3:1-3 sammen, så drøft, hvordan vores eksempler er som bogstaver, der kan »kendes og læses af alle mennesker«, og som viser evangeliets sandhed og værdi. Måske kunne I alle skrive et brev, hvor I forklarer, hvordan en anden i familien har været et godt eksempel på at være en af Jesu Kristi disciple. De kunne læse deres brev for familien og give det til den person, de skrev om. Hvorfor er det vigtigt at forstå, at vores liv er »Kristus-brev[e]«?

2 Korinther 5:6-7.Hvad vil det sige, at vi »lever i tro, ikke i det, som kan ses«? Hvad gør vi for at vise, at vi tror på Frelseren, selvom vi ikke kan se ham?

2 Korinther 5:17.Kan jeres familie tænke på eller finde eksempler på noget i naturen, der gennemgår bemærkelsesværdige forvandlinger og bliver nye væsener? (se billedet i slutningen af dette oplæg). Hvordan kan Jesu Kristi evangelium forandre os?

2 Korinther 6:1-10.Hvad betyder det ifølge 2 Korinther 6:1-10 at være »Guds tjenere« (vers 4)? Hvilke kvaliteter har en tjener af Gud?

2 Korinther 6:14-18.Hvordan kan vi følge Paulus’ råd: »Drag bort fra [de uretfærdige], og skil jer ud«, samtidig med at vi også elsker dem omkring os?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hjælp mig, oh Fader«, Børnenes sangbog, s. 52.

Gør undervisningen bedre

Anvend illustrationer. Nogle evangeliske begreber, såsom forsoningen, kan være svære at forstå. I kan overveje at bruge billeder eller genstande, der kan hjælpe jeres familie til at forstå de principper, I finder i skrifterne.

Billede
Larve, kokon og sommerfugl

Når vi bliver omvendt til Kristi evangelium, er vores forandring så stor, at Paulus beskrev den som at blive en »ny skabning« (2 Kor 5:17).