Det Nye Testamente 2023
21.-27. august. 1 Korinther 1-7: »Så I holder sammen«


»21.-27. august.1 Korinther 1-7: ›Så I holder sammen‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»21.-27. august.1 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
det gamle Korinth

Korinth, det sydlige Grækenland, forum og bymidte, maleri af Balage Balogh, www.ArchaeologyIllustrated.com

21.-27. august

1 Korinther 1-7

»Så I holder sammen«

Nedskriv dine indtryk, når du læser 1 Korinther 1-7. Disse indtryk kan omfatte tilskyndelser til at studere et emne lidt mere, fortælle andre om, hvad du har lært, eller foretage ændringer i dit liv.

Nedskriv dine indtryk

I de måneder, hvor Paulus var i Korinth, var der »mange af korintherne[, der] hørte og troede og blev døbt« (ApG 18:8). Derfor må det have været fortvivlende for Paulus blot nogle få år senere at høre, at der var »splittelser« og »strid« blandt de korinthiske hellige, og at de i hans fravær var begyndt at lytte til »verdens visdom« (1 Kor 1:10-11, 20). Som reaktion på det skrev Paulus det brev, vi nu kalder 1 Korinther. Det er fyldt med store læresætninger, og på samme tid syntes Paulus alligevel at være skuffet over, at de hellige ikke var parate til at modtage alle de læresætninger, som han gerne ville give dem. »Jeg kunne ikke tale til jer, brødre, som til åndelige mennesker«, klagede han, »for I er stadig kødelige mennesker« (1 Kor 3:1-3). Når vi forbereder os til at læse Paulus’ ord, kan det være en hjælp at undersøge vores egen villighed til at modtage sandhed – deriblandt vores villighed til at give agt på Ånden og stræbe efter at være ét med vores familie, med vores medhellige og med Gud.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Korinther 1:10-17; 3:1-11

Medlemmerne af Kristi kirke stræber efter at blive forenet.

Vi kender ikke alle detaljerne om manglen på enhed blandt de korinthiske hellige, men vi kender til manglen på enhed i vores egne forhold. Tænk på et forhold i dit liv, som kunne have gavn af mere enhed; se derpå efter, hvad Paulus sagde i 1 Korinther 1:10-17; 3:1-11 om manglen på enhed blandt de korinthiske hellige. Hvilken indsigt kan du få i, hvordan du udvikler større enighed med andre?

Se også Mosija 18:21; 4 Nefi 1:15-17; Lære og Pagter 38:23-27; 105:1-5.

1 Korinther 1:17-31; 2

For at udføre Guds værk har jeg brug for Guds visdom.

Selvom det er godt – og vi endda bliver opmuntret til – at søge visdom, hvor end vi kan finde den (se 2 Ne 9:29; L&P 88:118), så kom Paulus med nogle alvorlige advarsler om fejlagtig menneskelig visdom, som han kaldte »verdens visdom«. Når du læser 1 Korinther 1:17-25, så tænk over hvad denne vending betyder. Hvad tror du, at Paulus mente med »Guds visdom«? Hvorfor har vi brug for Guds visdom til at udføre Guds værk?

Har du nogensinde i dine bestræbelser på at udføre dine ansvar med at udføre Guds værk oplevet den »megen frygt og bæven«, som Paulus følte, da han underviste de korinthiske hellige? (1 Kor 2:3). Hvad finder du i 1 Korinther 2:1-5, som giver dig mod? Tænk over, hvordan du kan vise, at du stoler mere på »Guds kraft« end på »menneskers visdom«.

Se også Lære og Pagter 1:17-28.

1 Korinther 2:9-16

Jeg har brug for Helligånden for at kunne forstå det, der bor i Gud.

Hvis du gerne vil lære mere om bilmotorer eller middelalderarkitektur, hvordan ville du så gribe det an? Hvilken forskel er der ifølge 1 Korinther 2:9-16 på at lære det, »der bor i Gud«, og at lære det, »der bor i mennesket«? Hvorfor skal vi have Helligånden hos os for at kunne forstå det, der bor i Gud? Hvad føler du, at du bør gøre for mere fuldt ud at forstå åndelige ting efter at have læst disse vers? Hvordan kunne Paulus’ ord hjælpe en, der kæmper med sit vidnesbyrd?

1 Korinther 6:13-20

Mit legeme er helligt.

De fleste folk i Korinth mente, at seksuel umoralitet var acceptabelt, og at deres legeme primært var til for nydelse. Med andre ord var Korinth ikke meget anderledes end vore dages verden. Hvad underviste Paulus om i 1 Korinther 6:13-20, som kunne være med til at forklare andre, hvorfor du gerne vil leve et kysk liv?

På samme måde som Paulus, opfordrede søster Wendy W. Nelson de hellige til at være kyske; se hendes budskab »Kærlighed og ægteskab« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org). Hvilke velsignelser kommer der ifølge søster Nelson af at leve efter Herrens standarder for kærlighed og intimitet?

1 Korinther 7:29-33

Underviste Paulus om, at det er bedre at være ugift end at være gift?

Adskillige vers i 1 Korinther 7 synes at antyde, at selvom ægteskab er acceptabelt, så er det at foretrække at være enlig og fuldstændig holde sig fra seksuelle forhold. Men Joseph Smiths oversættelse, 1 Korinther 7:29-33 (se Guide til skrifterne) kan hjælpe os til at se, at Paulus henviste til dem, der var kaldet til at være fuldtidsmissionærer, idet han bemærkede, at de bedre ville være i stand til at tjene Gud, hvis de forblev enlige, mens de var på mission. Herren har forklaret gennem sine tjenere, deriblandt Paulus, at ægteskab er en del af hans evige plan og er nødvendig for ophøjelse (se 1 Kor 11:11; L&P 131:1-4).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Korinther 1:10-17; 3:1-11.Når jeres familie læser disse vers, bed dem da om at finde indsigt, der kan hjælpe dem til at blive mere forenede.

1 Korinther 3:1-2.Måske kan I læse disse vers, mens I spiser mælk og kød. I kan sammenligne den måde, som babyer vokser op og bliver voksne på, med den måde, vi vokser åndeligt på.

1 Korinther 3:4-9.Paulus sammenlignede sit virke som missionær med at plante frø. Hvad lærer hans sammenligning os om at dele evangeliet med andre?

1 Korinther 6:19-20.At sammenligne vores legeme med et tempel, ligesom Paulus gjorde, kan være en effektiv måde at undervise om helligheden af vores legeme. Måske kunne I vise billeder af templer, såsom dem der er i dette oplæg. Hvorfor er templer hellige? Hvordan er vores legemer som et tempel? Hvad kan vi gøre for at behandle vores legeme som et tempel? (se også specialudgaven af Liahona om seksualitet fra august 2020).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Herren gav mig et tempel«, Børnenes sangbog, s. 73.

Gør dit personlige studium bedre

Vær tålmodig med dig selv. Paulus sagde, at mælk kommer før fast føde, når vi lærer om evangeliet (se 1 Kor 3:1-2). Hvis du synes, at nogle læresætninger er svære at forstå nu, så vær tålmodig. Stol på, at svarene vil komme, når du har tro og studerer flittigt.

Billede
fire templer

Paulus sammenlignede vores legeme med templets hellighed. Med uret fra øverst til venstre: Templet i Curitiba i Brasilien, templet i Mexico City i Mexico, templet i Tokyo i Japan, templet i Accra i Ghana.