Det Nye Testamente 2023
7.-13. august. Romerne 1-6: »Guds kraft til frelse«


»7.-13. august. Romerne 1-6: ›Guds kraft til frelse‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»7.-13. august. Romerne 1-6«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Paulus skriver et brev

7.-13. august

Romerne 1-6

»Guds kraft til frelse«

Når du nedskriver tilskyndelser, vil det hjælpe dig til at huske, hvad Helligånden underviser dig om. Overvej også at nedskrive dine følelser om disse tilskyndelser.

Nedskriv dine indtryk

På det tidspunkt, hvor Paulus skrev sit brev til romerske kirkemedlemmer, der var en blandet gruppe af jøder og ikke-jøder, var Jesu Kristi kirke vokset sig meget større end bare at være en lille gruppe troende fra Galilæa. Omkring 20 år efter Frelserens opstandelse var der kristne forsamlinger næsten alle steder, hvor apostlene med rimelighed kunne komme frem – deriblandt Rom, hovedstaden i et stort rige. Men i forhold til størrelsen af det romerske rige var Kirken lille og ofte genstand for forfølgelse. Under sådanne omstændigheder kan nogle føle, at de »skammer [sig] … ved evangeliet« – men selvfølgelig ikke Paulus. Han vidste og bevidnede, at den sande kraft, »Guds kraft til frelse«, findes i Jesu Kristi evangelium (Rom 1:16).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Hvad er brevene i Biblen, og hvordan er de organiseret?

Brevene er skrevet af kirkens ledere til hellige i forskellige dele af verden. Apostlen Paulus skrev de fleste af brevene i Det Nye Testamente – det første er Paulus’ Brev til Romerne og det sidste er Paulus’ Brev til Hebræerne. Hans breve er organiseret efter længde, bortset fra hebræerne (se Guide til skrifterne, »Paulus’ breve«). Selvom Romerne er det første brev i Det Nye Testamente, så blev det faktisk skrevet hen imod slutningen af Paulus’ missionsrejser.

Romerne 1-6

»Den retfærdige skal leve af tro.«

De følgende definitioner kan hjælpe dig til at få en bedre forståelse af Paulus’ Brev til Romerne:

Loven.Da Paulus’ skrev »lov«, henviste han til moseloven. Ordet »gerninger« i Paulus’ skrivelser henviste til ydre handlinger forbundet med moseloven. Overvej, hvordan moseloven og de gerninger, der kræves under den, adskiller sig fra »troens lov«, der er beskrevet i Romerne 3:23-31.

Omskærelse, uomskåret.I fordums tid var omskærelse et tegn eller et symbol på den pagt, som Gud havde indgået med Abraham. Paulus brugte udtrykket »omskærelse« til at henvise til jøder (pagtens folk) og »uomskåret« til at henvise til ikke-jøder. Overvej, hvad Romerne 2:25-29 lærer os om, hvad det virkelig betyder at være Guds pagtsfolk. Bemærk, at omskæring ikke længere er et tegn på Guds pagt med sit folk (se ApG 15:23-29).

Retfærdig, retfærdighed.Disse begreber henviser til forladelse eller tilgivelse for synd. Når vi bliver gjort retfærdige, bliver vi tilgivet, erklæret skyldfrie og befriet fra evig straf for vores synder. Når du ser disse ord, så læg mærke til, hvad Paulus lærte os om, hvad der gør retfærdiggørelse mulig (se også Guide to the skrifterne, »Retfærdiggøre« JesuKristiKirke.org. I Romerbrevet kan ord som »retfærdig« og »retfærdighed« blive anset som synonymer for ord som »berettigelse« og »retfærdiggørelse«.

Nåde.Nåde er »den guddommelige hjælp eller styrke, der gives i kraft af Jesu Kristi gavmilde barmhjertighed og kærlighed.« Gennem nåde vil alle folk opstå og modtage udødelighed. Udover det er »nåde … en bemyndigende kraft, som gør det muligt for mænd og kvinder at sætte [deres] lid til evigt liv og ophøjelse, efter at de har ydet deres bedste.« Vi opnår ikke nåde gennem vores indsats; snarere er det nåde, der giver os »styrke og hjælp til at gøre gode gerninger, som vi ellers ikke ville være i stand til at opretholde« (Bible Dictionary, »Grace«; se også 2 Ne 25:23; Dieter F. Uchtdorf, »Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 107-110; Brad Wilcox, »Hans nåde er tilstrækkelig«, Liahona, sept. 2013, s. 43-45). Når du læser Paulus’ Brev til Romerne, så skriv, hvad du lærer om Frelserens nåde.

Romerne 2:17-29

Mine handlinger bør afspejle og øge min omvendelse.

Nogle af de jødiske kristne i Rom troede åbenbart stadig, at moselovens ritualer bragte frelse. Det kan synes som et problem, der ikke findes mere, da vi ikke efterlever moseloven. Men når du læser Paulus’ skrivelser, især Romerne 2:17-29, så tænk over dine egne bestræbelser på at efterleve evangeliet. Fører din ydre efterlevelse såsom at tage nadveren eller komme i templet dig til omvendelse og til at styrke din tro på Kristus? (se Alma 25:15-16). Er der noget, du bør ændre, så dine ydre handlinger fører til en forandring i hjertet?

Se også Se Dallin H. Oaks, »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40-43.

Romerne 3:10-31;5

Jeg kan gennem Jesus Kristus blive tilgivet for mine synder.

Nogle folk kan føle sig modløse ved Paulus’ frimodige erklæring: »Der er ingen retfærdig, ikke en eneste« (Rom 3:10). Men der er også budskaber om håb i Romerne. Se efter dem i kapitel 3 og 5 og tænk over, hvorfor det at huske på, at »alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud« (Rom 3:23) er et vigtigt skridt hen imod at lære at glæde os over håbet gennem Jesus Kristus (se Rom 5:2).

Romerne 6

Jesus Kristus inviterer mig til at »leve et nyt liv«.

Paulus lærte, at Jesu Kristi evangelium skulle ændre den måde, vi lever på. Hvilke udsagn i Romerne 6 beskriver, hvordan det at følge Frelseren har hjulpet dig til at »leve et nyt liv«? (vers 4).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Romerne 1:16-17.Hvordan kan vi vise, at vi ikke »skammer [os] ved evangeliet«?

Romerne 3:23-28.Mens I læser disse vers, kan I tale om forskellen mellem at gøre sig »fortjent« til Guds nåde, hvilket vi aldrig kan gøre, og at modtage den, hvilket vi skal gøre. Hvornår har vi følt Guds nåde? Hvordan kan vi modtage det mere fuldstændigt?

Romerne 5:3-5.Hvilke trængsler har vi oplevet? Hvordan har disse trængsler hjulpet os til at udvikle tålmodighed, erfaring og håb?

Romerne 6:3-6.Hvad sagde Paulus i disse vers om symbolikken ved dåb? Måske kunne jeres familie planlægge at være med ved en kommende dåb. Eller nogen i jeres familie kunne vise billeder eller fortælle, hvad han eller hun husker fra sin dåb. Hvordan hjælper det at indgå og holde vores dåbspagter os til at »leve et nyt liv«?

Billede
En mand døber en anden i en sø

Dåb symboliserer begyndelsen på et nyt liv som en af Kristi disciple.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået sang: »Når jeg skal døbes« Børnenes sangbog, s. 53.

Gør dit personlige studium bedre

Stil spørgsmål, mens du studerer. Når du studerer skrifterne, kan der dukke nogle spørgsmål op i dine tanker. Tænk over disse spørgsmål, og se efter svar. Du kan for eksempel i Romerne 1-6 se efter svar på spørgsmålet: »Hvad er nåde?«

Billede
Kristus løfter en pige op fra en bæk

Frygt ikke, af Greg K. Olsen