Det Nye Testamente 2023
21.-27. august. 1 Korinther 1-7: »Så I holder sammen«


»21.-27. august, 1 Korinther 1-7: ›Så I holder sammen‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»21.-27. august. 1 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
oldtidens Korinth

Korinth, det sydlige Grækenland, forum og bymidte [Corinth, Southern Greece, the Forum and Civic Center], maleri af Balage Balogh/www.ArchaeologyIllustrated.com

21.-27. august

1 Korinther 1-7

»Så I holder sammen«

Helligånden vil hjælpe dig til at vide, hvilke evangeliske principper i 1 Korinther 1-7, der vil være en hjælp for de børn, du underviser. Når du bønsomt læser disse kapitler, skriver du de tanker og følelser ned, der kommer til dig fra Ånden.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Spørg børnene, om de fortalte deres familie noget om det, de lærte i Primary sidste uge. (Gennemgå eventuelt kort sidste uges lektion). Hvis ja, hvad fortalte de så?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

1 Korinther 2:11-14

Helligånden lærer mig evangeliets sandheder.

En af Helligåndens roller er at lære os sandheden. Hvilke oplevelser kan du dele med børnene, som kan hjælpe dem til at forstå dette?

Mulige aktiviteter

  • Vis genstande eller billeder, der repræsenterer, hvordan vi lærer om verden (eksempelvis en skole, en bog eller en smartphone). Hvad kan vi lære, når vi bruger noget af dette? Forklar, at Paulus i 1 Korinther 2:11, 14 forklarede, at vi kun kan lære om Gud gennem Guds Ånd, som er Helligånden. Hvad kan vi gøre for at lære, »hvad der bor i Gud«?

  • Klap i hænderne for hver stavelse i sætningen »Helligånden lærer os sandhed.« Bed børnene om at klappe i hænderne og gentage sætningen. Fortæl børnene om en oplevelse, hvor Helligånden hjalp dig til at vide, at noget var sandt.

  • Syng en sang sammen om Helligånden, eksempelvis »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56). Hjælp dem til at finde ord og udtryk i sangen, der forklarer, hvordan Helligånden taler til os, og hvad han lærer os.

1 Korinther 3:10-11

Jesus Kristus er mit fundament.

Børn lægger et fundament for deres vidnesbyrd, og du kan hjælpe dem til at bygge et solidt fundament på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Læs 1 Korinther 3:11 for børnene, og forklar, at Jesus Kristus er vores fundament. Vis flere billeder af noget, vi kan have et vidnesbyrd om, deriblandt et billede af Jesus Kristus. Hjælp dem til at arrangere billederne, så billedet af Jesus ligger nederst, ligesom et fundament, og de andre »bygger« på et vidnesbyrd om ham.

  • Lav bevægelser til sangen »Den kloge mand og den ukloge mand« (Børnenes sangbog,s. 132), og syng den sammen med børnene. Giv hvert barn en sten med påskriften »Jesus Kristus er mit fundament«. Lad dem tage deres sten med hjem for at minde dem om det, de har lært.

  • Vis billeder, der skildrer nogle af dine yndlingshistorier fra Frelserens liv, og bed børnene om at fortælle dig, hvad der sker på billederne. Lad dem fortælle nogle af deres yndlingshistorier om Jesus. Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er fundamentet for din tro.

1 Korinther 6:19

Min krop er ligesom et tempel.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at værdsætte deres krop som en gave fra Gud og få et større ønske om at passe på den?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene billeder af templer (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier), og læs disse ord fra 1 Korinther 6:19: »Jeres legeme er et tempel for Helligånden«. Hjælp dem til at forstå, at vor himmelske Fader ønsker, at vi holder vores legeme rent og helligt, ligesom et tempel.

  • Vis et billede af et barn, og læg billeder rundt omkring det af ting, der er gode for vores krop, og ting der er dårlige. Lad børnene skiftes til at finde de gode ting og fjerne de dårlige.

  • Syng en sang sammen om kroppen, eksempelvis »Hår, skulder, knæ og tå« (Børnenes sangbog, s.129), og spørg, hvorfor de er taknemmelige for deres krop.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

1 Korinther 1:23-25

At være vis vil sige at stole på Guds visdom.

De børn, du underviser, vil opdage, hvis de ikke allerede har gjort det, at nogle mennesker underviser om ting, der modsiger Guds visdom. Et studium af 1 Korinther 1:23-25 kan hjælpe dem til at forstå, at vi kan stole Guds visdom, fordi den er større end vores.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene læse 1 Korinther 1:23-25 og find ordene visdom og dårskab. Forklar, at mange mennesker mente, at Paulus’ lærdomme var tåbelige, men Paulus forklarede, at det er sand visdom at tro på Kristi evangelium. Hvorfor er det klogt at tro på det, Gud lærer os?

  • Hjælp dem til at lave rollespil om, hvordan de kan reagere på mennesker, som mener, at Kirkens lærdomme er »dårskab« – eksempelvis befalingen om at tro på Frelseren, holde visdomsordet eller tiendeloven. De kan eksempelvis bære vidnesbyrd om de velsignelser, der stammer fra at efterleve disse lærdomme.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor andre mente, at din tro var tåbelig, eller kom med et eksempel fra skrifterne. Lad børnene fortælle om lignende oplevelser. Hvordan kan 1 Korinther 1:25 hjælpe os til at være trofaste, når andre kalder vores tro tåbelig?

1 Korinther 2:11-14

Helligånden lærer mig evangeliets sandheder.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at indse, at de har brug for Helligånden for at forstå, »hvad der bor i Gud«?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lave en liste over, hvordan vi kan lære om verden, eksempelvis i bøger, skolen og på internettet. Læs derefter 1 Korinther 2:11-14 sammen. Hvad forklarer disse vers os om, hvordan vi lærer, »hvad der bor i Gud«?

  • Fortæl om engang, hvor du lærte noget om Guds Ånd. Hjælp børnene til at finde frem til tidspunkter, hvor de kunne mærke Helligånden. Hvilke ting »der bor i Gud« (1 Korinther 2:11), har Ånden hjulpet os med at forstå?

  • Lad børnene læse et af disse skriftsteder: 1 Korinther 2:11-14, 1 Nefi 10:17, Moroni 10:3-5 og Lære og Pagter 8:2-3. Bed dem om at fortælle, hvad de har lært af disse skriftsteder om, hvordan Helligånden underviser os. Hvorfor er vi taknemlige for Helligåndsgaven?

1 Korinther 6:19-20

Jeg bør behandle min krop med respekt og holde den hellig.

Når vi forstår, at vores krop er vor himmelske Faders gave til os, hjælper det børnene til at behandle deres krop som hellig, selv når de fristes til det modsatte.

Mulige aktiviteter

  • Tag en beholder med, der indeholder et billede af et barn og et tempel. Lad børnene læse 1 Korinther 6:19-20 og gætte, hvad der er i beholderen. Lad dem åbne den og tale om, hvordan vores krop er ligesom et tempel.

  • Tal med børnene om, hvordan vi bør behandle et tempel. Hvis vores legeme er ligesom et tempel, hvordan bør vi så behandle vores krop? Syng eller læs ordene i en sang om templer, eksempelvis »Herren gav mig et tempel« (Børnenes sangbog, s. 73), som en hjælp til at besvare dette spørgsmål. Hvordan kan vi gøre vores »tempel« rent igen, når vi begår fejl?

  • Læs sammen »Jeres legeme er helligt« (i Til styrke for de unge, hæfte, 2022, s. 22-29). Lad børnene skrive de råd på tavlen, de finder om, hvordan de passer på deres krop.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at synge en sang for deres familie, som de sang i klassen, og fortælle, hvad de lærte af den.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus. Noget af det vigtigste, du kan gøre som lærer, er at bære vidnesbyrd om Jesus Kristus. Det vil hjælpe børnene til at styrke deres vidnesbyrd og føle Frelserens kærlighed til dem.