Nya testamentet 2023
22–28 maj. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21: ”Människosonen kommer”


”22–28 maj. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21: ’Människosonen kommer’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”22–28 maj. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Kristi andra ankomst

Kristi andra ankomst, av Harry Anderson

22–28 maj

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21

”Människosonen kommer”

När du läser Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13 och Lukas 21 kan du fråga dig: Vilka budskap har de här kapitlen för mig, för min familj, för mitt ämbete?

Skriv ner dina intryck

Jesu lärjungar måste ha funnit hans profetia förbluffande: Jerusalems mäktiga tempel, det judiska folkets andliga och kulturella centrum, skulle förstöras så totalt att det inte skulle ”lämnas sten på sten”. Naturligtvis ville lärjungarna veta mer. ”Säg oss när detta ska ske”, bad lärjungarna. ”Och vad är tecknet på din ankomst?” (Joseph Smith – Matteus 1:2–4.) Frälsarens svar avslöjade att den stora förstörelse som skulle drabba Jerusalem – en profetia som uppfylldes år 70 efter Kristus – skulle vara relativt liten jämförd med tecknen på hans ankomst i de sista dagarna. Sådant som är ännu stabilare än templet i Jerusalem ska visa sig tillfälliga – solen, månen, stjärnorna, nationerna och havet. Till och med ”himlens krafter ska skakas” (Joseph Smith – Matteus 1:33). Om vi är andligt medvetna kan de här oroligheterna lära oss att sätta vår lit till något verkligt beständigt. Som Jesus lovade: ”Himmel och jord ska förgås, … ändå [ska] inte mina ord förgås. … Och den som bevarar mitt ord ska inte bli bedragen” (Joseph Smith – Matteus 1:35, 37).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Vad är Joseph Smith – Matteus?

Joseph Smith – Matteus, som finns i Den kostbara pärlan, är Joseph Smiths översättning av sista versen i Matteus 23 och hela Matteus 24. Joseph Smiths inspirerade revisioner återställer dyrbara sanningar som gått förlorade. Vers 12–21 syftar på Jerusalems forna förstörelse; vers 21–55 innehåller profetior om de sista dagarna.

Joseph Smith – Matteus 1:21–37; Markus 13:21–37; Lukas 21:25–38

Profetior om Frälsarens andra ankomst kan hjälpa mig se framtiden an med tro.

Det kan vara oroande att läsa om de händelser som leder fram till Kristi andra ankomst. Men när Jesus profeterade om dessa händelser sa han åt sina lärjungar att ”inte [bli] oroade” (Joseph Smith – Matteus 1:23). Hur kan du undgå att bli oroad när du hör om jordbävningar, krig, bedrägerier och svält? Tänk på den frågan när du läser de här verserna. Markera eller notera de lugnande svar du får.

Se även Gospel Topics, ”Second Coming of Jesus Christ”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Joseph Smith – Matteus 1:26–27, 38–55; Matteus 25:1–13; Lukas 21:29–36

Jag måste alltid vara redo för Frälsarens andra ankomst.

Gud har inte uppenbarat ”vilken dag eller timme [Människosonen] kommer” (Matteus 25:13). Men han vill inte att den dagen ska komma över oss ”plötsligt” (Lukas 21:34), så han har gett oss råd om hur vi ska förbereda oss.

När du läser de här verserna kan du identifiera liknelser och andra jämförelser som Frälsaren använde för att lära oss att alltid vara beredda på hans andra ankomst. Vad lär du dig av dem? Vad inspireras du att göra?

Du kan också fundera på hur Frälsaren vill att du ska hjälpa till att förbereda världen för hans andra ankomst. Vad anser du att det innebär att vara redo att ta emot Frälsaren när han kommer? Äldste D. Todd Christoffersons tal ”Förberedelser inför Herrens återkomst” (Liahona, maj 2019, s. 81–84) kan hjälpa dig att fundera över detta.

Se även Russell M. Nelson, ”Välkomna framtiden med tro”, Liahona, nov. 2020, s. 73–76.

Matteus 25:14–30

Min himmelske Fader förväntar sig att jag ska använda hans gåvor klokt.

I Frälsarens liknelse var ”talenter” pengar. Men liknelsen om talenterna kan få oss att fundera över hur vi använder alla våra välsignelser, inte bara pengar. När du läser den här liknelsen kan du göra en lista över några av de välsignelser och ansvar som vår himmelske Fader har anförtrott dig. Vad förväntar han sig att du ska göra med de här välsignelserna? Hur kan du använda de här gåvorna ännu bättre?

Matteus 25:31–46.

När jag tjänar andra, tjänar jag Gud.

Om du undrar hur Herren kommer att bedöma ditt liv bör du läsa liknelsen om fåren och getterna. Hur tror du att din omsorg om de behövande förbereder dig för att ärva Guds rike?

På vilket sätt liknar den här liknelsen de två andra i Matteus 25? Vilka budskap har de tre gemensamt?

Se även Mosiah 2:17; 5:13.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Joseph Smith – Matteus.För att hjälpa familjen utforska det här kapitlet kan ni söka Frälsarens lärdomar om hur vi kan förbereda oss för hans andra ankomst (se t.ex. v. 22–23, 29–30, 37, 46–48). Vad kan vi göra för att följa det här rådet? Familjen kanske skulle tycka om att sjunga ”När Jesus kommer hit” (Barnens sångbok, s. 82–83) och rita bilder på hur de föreställer sig att Frälsarens andra ankomst kommer att vara.

Joseph Smith – Matteus 1:22, 37.Vad innebär det att bevara Guds ord? Hur kan vi göra det individuellt och som familj? Hur hjälper det oss att undgå att bli bedragna?

Matteus 25:1–13.Ni kan använda bilden på de tio jungfrurna i det här studieförslaget för att diskutera Matteus 25:1–13. Vilka detaljer ser vi i bilden som beskrivs i de här verserna?

Du kan klippa ut pappersbitar formade som oljedroppar och gömma dem runt om i hemmet. Du kan fästa dropparna vid föremål såsom skrifterna eller en bild av templet. När familjemedlemmarna hittar dropparna kan ni prata om hur dessa saker hjälper oss att förbereda oss för Kristi andra ankomst.

Markus 12:38–44; Lukas 21:1–4.Vad lär dessa verser oss om hur Frälsaren ser på våra offergåvor? Visa din familj hur man betalar tionde och fasteoffer till Herren. Hur bidrar de här offergåvorna till att bygga Guds rike? På vilka andra sätt kan vi ge ”allt som [vi har]” till Herren (Markus 12:44)?

Bild
kvinna som lägger mynt i en låda

Änkans offergåva, av Sandra Rast

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”När Jesus kommer hit”, Barnens sångbok, s. 46–47.

Förbättra våra personliga studier

Förbered omgivningen. ”Vår omgivning [kan] djupt påverka vår förmåga att lära oss och känna sanning” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15). Försök hitta en plats för skriftstudier som inbjuder den Helige Andens påverkan. Upplyftande musik kan också inbjuda Anden.

Bild
kvinnor som håller lampor

Fem av dem var förståndiga, av Walter Rane