Nya testamentet 2023
15–21 maj. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: ”Se, din kung kommer”


”15–21 maj. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: ’Se, din kung kommer’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”15–21 maj. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
man i träd när Jesus närmar sig

Sackeus i mullbärsfikonträdet, av James Tissot

15–21 maj

Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12

”Se, din kung kommer”

Innan du läser lektionsförslaget, läs Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20 och Johannes 12. Skriv ner intryck som du kan dela med familjen eller på lektioner i kyrkan.

Skriv ner dina intryck

Frälsaren var hungrig efter resan från Betania till Jerusalem, och ett fikonträd såg på håll ut att kunna erbjuda något att äta. Men när Jesus närmade sig trädet såg han att det inte bar någon frukt (se Matteus 21:17–20; Markus 11:12–14, 20). Fikonträdet liknade på sätt och vis de skenheliga religiösa ledarna i Jerusalem. Deras tomma undervisning och yttre tecken på helighet gav ingen andlig näring. Fariseerna och de skriftlärda tycktes följa många bud men missade de två största buden: att älska Gud och att älska sin nästa som sig själv (se Matteus 22:34–40; 23:23).

Däremot hade många börjat erkänna den goda frukten av Jesu lärdomar. När han kom till Jerusalem, välkomnade de honom med kvistar de skurit från träd för att täcka marken framför honom och gladdes åt att äntligen, som forntida profetior sagt, ”din kung kommer” (Sakarja 9:9). När du läser den här veckan, tänk då på frukterna av Frälsarens lärdomar och försoningsoffer i ditt liv och hur du kan ”bära rik frukt” (se Johannes 12:24).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Lukas 19:1–10

Herren dömer inte efter utseendet utan efter hjärtats önskningar.

På Jesu tid ansåg många att publikanerna, eller skatteindrivarna, var oärliga och stal från folket. Så eftersom Sackeus, publikanernas förman, var rik, kan han ha varit ännu mer misstänkt. Men Jesus såg till Sackeus hjärta. Vad avslöjar Lukas 19:1–10 om Sackeus hjärta? Du kan lägga märke till orden i de här verserna som beskriver vad Sackeus gjorde för att visa sin hängivenhet för Frälsaren. Vilka är ditt hjärtas önskningar? Vad gör du för att söka Frälsaren som Sackeus gjorde?

Se även Läran och förbunden 137:9.

Matteus 23; Lukas 20:45–47

Jesus fördömer hyckleri.

Det Frälsaren sa till de skriftlärda och fariseerna är en intressant kontrast till det han sa till Sackeus. Som president Dieter F. Uchtdorf förklarade: ”[Jesus] reste sig i rättfärdig vrede mot hycklare som de skriftlärda, fariseerna och saddukeerna – de som försökte se rättfärdiga ut för att vinna världens beröm, inflytande och välstånd, samtidigt som de förtryckte dem de borde hjälpa” (se ”Om att vara äkta”, Liahona, maj 2015, s. 81).

I Matteus 23 använde Frälsaren flera liknelser för att beskriva hyckleri. Du kan markera de här liknelserna och lägga märke till vad de lär oss om hyckleri. Vad är skillnaden mellan hyckleri och de mänskliga svagheter som vi alla har att göra med när vi försöker leva efter evangeliet? Vad inspireras du att göra annorlunda på grund av Frälsarens lärdomar?

Se även Bible Dictionary, ”Hypocrite” [Hycklare].

Matteus 21:1–11; Markus 11:1–11; Lukas 19:29–44; Johannes 12:1–8, 12–16

Jesus Kristus är min kung.

När Jesus anlände till Jerusalem bara några dagar innan han utförde sin försoning, visade de som erkände honom som sin kung sin hängivenhet genom att smörja honom, breda ut mantlar och palmkvistar längs hans väg in i Jerusalem och högt lovprisa honom. Tänk på hur följande resurser kan fördjupa din kunskap om de här händelserna som inledde den sista veckan av Frälsarens liv.

Hur kan du ära och ta emot Frälsaren som din Herre och kung?

Se även Gerrit W. Gong, ”Hosianna och halleluja – den levande Jesus Kristus, själva hjärtat i återställelsen och påsken”, Liahona, maj 2020, s. 52–55; ”Herrens intåg i Jerusalem” [The Lord’s Triumphal Entry into Jerusalem] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 22:34–40

De två största buden är att älska Gud och att älska sin nästa som sig själv.

Om du någon gång känner dig överväldigad i din strävan att följa Jesus Kristus, kan Frälsarens ord till den laglärde i Matteus 22 hjälpa dig förenkla och fokusera ditt lärjungeskap. Här är ett sätt att göra det: Gör en lista över flera av Herrens bud. Vad är sambandet mellan varje punkt på din lista och de två största buden? Hur kan fokus på de två största buden hjälpa dig att hålla de andra?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 21:12–14.Hur visar Jesu ord och handlingar i Matteus 21:12–14 vad han kände för templet? Hur visar vi vad vi känner för templet? Vad kan vi ”driva ut” (v. 12) ur våra liv för att göra vårt hem mer likt templet? Sjung en sång tillsammans om templet, som till exempel ”Jag längtar så till templet” (Barnens sångbok, s. 99).

Matteus 21:28–32.Vilka lärdomar från liknelsen om mannen med två söner kan hjälpa din familj? Ni kan till exempel använda berättelsen för att diskutera vikten av uppriktig lydnad och omvändelse. Familjen kanske kan skriva en dramatisering av liknelsen och turas om att spela olika roller.

Matteus 22:15–22; Lukas 20:21–26.Barnen kan tycka om att göra låtsasmynt med Jesu ”bild och inskrift” på. På myntets baksida kan de skriva några av de saker ”som tillhör Gud” (Matteus 22:21) som vi kan ge honom. Ni kan också prata om vad det innebär att ha Frälsarens ”bild och inskrift” på oss (Matteus 22:20; se även Mosiah 5:8; Alma 5:14).

Johannes 12:1–8.Hur visade Maria sin kärlek till Frälsaren? Hur visar vi vår kärlek till honom?

Bild
kvinna som torkar Jesu fötter med sitt hår

Tvättar Jesu fötter, av Brian Call

Johannes 12:42–43.Vilka sociala följder kan ibland göra att vi avstår från att uttrycka eller försvara vår tro på Kristus? Exempel på människor som inte gav efter för socialt tryck finner vi i Daniel 1:3–20; 3; 6; Johannes 7:45–53; 9:1–38 och Mosiah 17:1–4. Hur kan du visa respekt för andra när de uttrycker eller försvarar sin tro?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”O fröjda dig, du jord”, Psalmer, nr 37.

Förbättra vår undervisning

Använd konst för att engagera familjen. ”Boken Evangeliebilder och MediabiblioteketJesuKristiKyrka.org innehåller många bilder och videor som kan hjälpa [din familj] att visualisera begrepp och händelser” (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).

Bild
Kristi intåg i Jerusalem

Det högtidliga intåget, av Walter Rane