Nya testamentet 2023
2–8 januari. Matteus 1; Lukas 1: ”Låt det ske med mig som du har sagt”


”2–8 januari. Matteus 1; Lukas 1: ’Låt det ske med mig som du har sagt’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”2–8 januari. Matteus 1; Lukas 1”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Maria och Elisabet

2–8 januari

Matteus 1; Lukas 1

”Låt det ske med mig som du har sagt”

När du läser och begrundar Matteus 1 och Lukas 1, skriv då ner de andliga intryck du får. Vilka sanna lärosatser hittar du? Vilka budskap skulle vara av störst värde för dig och din familj? Studieförslagen i det här lektionsförslaget kan hjälpa dig få ytterligare insikter.

Skriv ner dina intryck

Ur ett jordiskt perspektiv var det omöjligt. En oskuld kunde inte bli gravid – inte heller en ofruktsam kvinna som passerat sin fertila ålder för länge sedan. Men Gud hade en plan för sin Sons födelse och Johannes Döparens födelse, så både Maria och Elisabet blev mödrar mot alla jordiska odds. Det kan vara bra att komma ihåg upplevelser av underverk när vi ställs inför något som verkar omöjligt. Kan vi övervinna våra svagheter? Kan vi röra vid en ointresserad släktings hjärta? Gabriel kunde lika gärna ha talat till oss när han påminde Maria om att ”ingenting är omöjligt för Gud” (Lukas 1:37). Och Marias svar kan också bli vårt svar när Gud uppenbarar sin vilja: ”Låt det ske med mig som du har sagt” (Lukas 1:38).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Vilka var Matteus och Lukas?

Matteus var en judisk publikan, eller tullindrivare, som Jesus kallade som en av sina apostlar (se Matteus 10:3; se även Handledning för skriftstudier, ”Tullindrivare”). Matteus skrev sitt evangelium huvudsakligen för andra judar. Därför valde han att betona gammaltestamentliga profetior om Messias som uppfylldes genom Jesu liv och verksamhet.

Lukas var läkare och hedning (icke-jude) som reste med aposteln Paulus. Han skrev sitt evangelium efter Frälsarens död, huvudsakligen för en icke-judisk publik. Han vittnade om Jesus Kristus som både hedningarnas och judarnas Frälsare. Han skrev ner ögonvittnesskildringar av händelser i Frälsarens liv, och han tog med fler berättelser med kvinnor än i de andra evangelierna.

Se även Handledning för skriftstudier, ”Evangelierna”, ”Matteus”, ”Lukas”.

Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–35

Jesus Kristus föddes av en dödlig mor och en odödlig far.

Lägg i Matteus 1:18–25 och Lukas 1:26–35 märke till hur Matteus och Lukas beskriver Jesu mirakulösa födelse. Hur stärker deras beskrivningar din tro på Frälsaren? Varför är det viktigt för dig att veta att Jesus var både Guds son och Marias son?

President Russell M. Nelson har förklarat att Jesu Kristi försoning ”krävde … ett personligt offer från en odödlig varelse, som … inte var underkastad döden. Ändå måste han dö och återkalla sin kropp på nytt. Frälsaren var den ende som kunde göra detta. Från sin mor ärvde han makten att dö. Av sin Fader fick han makt över döden” (”Beständighet i förändringen”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 33).

Lukas 1:5–25, 57–80

Guds välsignelser kommer i hans egen tid.

Om du måste vänta på en välsignelse, eller om det verkar som att Gud inte hör dina böner, kan berättelsen om Elisabet och Sakarias vara en påminnelse om att han inte har glömt dig. Som äldste Jeffrey R. Holland har lovat: ”Så medan vi arbetar och väntar tillsammans på svaren på några av våra böner ger jag er mitt apostoliska löfte att de är hörda och de besvaras, men kanske inte när eller på det sätt vi vill. Men de besvaras alltid vid den tid och på det sätt som en allvetande och evigt kärleksfull förälder skulle besvara dem” (”Vänta på Herren”, Liahona, nov. 2020, s. 115–116). Hur förblev Sakarias och Elisabet trofasta? (Se Lukas 1:5–25, 57–80.) Väntar du på en välsignelse? Vad tror du att Herren förväntar sig av dig medan du väntar?

Bild
Elisabet och Sakarias med gossen Johannes

Efter att ha väntat trofast, välsignades Elisabet och Sakarias med en son.

Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38

De trofasta underkastar sig villigt Guds vilja.

Liksom Maria finner vi ibland att Guds plan för vårt liv är helt annorlunda än vad vi hade planerat. Vad lär du av Maria om att acceptera Guds vilja? I uppställningen nedan skriver du det som ängeln och Maria sa (se Lukas 1:26–38), tillsammans med de budskap som du hittar i deras ord:

Ängelns ord till Maria

Budskap till mig

Ängelns ord till Maria

”Herren är med dig” (v. 28).

Budskap till mig

Herren är medveten om min situation och mina svårigheter.

Ängelns ord till Maria

Budskap till mig

Ängelns ord till Maria

Budskap till mig

Marias reaktioner

Budskap till mig

Marias reaktioner

”Hur ska detta ske?” (v. 34).

Budskap till mig

Det är okej att ställa frågor för att kunna förstå Guds vilja bättre.

Marias reaktioner

Budskap till mig

Marias reaktioner

Budskap till mig

Vad lär du dig om att acceptera Guds vilja när du läser om Josefs rättfärdiga exempel i Matteus 1:18–25? Vilka ytterligare insikter får du av Sakarias och Elisabets erfarenheter (se Lukas 1)?

Se även Lukas 22:42; Handledning för skriftstudier, ”Gabriel”.

Lukas 1:46–55.

Maria vittnade om Jesu Kristi mission.

Marias ord i Lukas 1:46–55 förutsade delar av Frälsarens mission. Vad lär du dig om Jesus Kristus av Marias uttalanden? Du kan jämföra dessa verser med Hannas ord i 1 Samuelsboken 2:1–10 och med Jesu saligprisningar i Matteus 5:3–12. Vad lär Anden dig när du begrundar de här verserna?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 1:1–17.I samband med att familjen läser Jesu släkttavla kan ni prata om er egen släkthistoria och berätta om era förfäder. Hur kan kunskap om er släkthistoria vara till välsignelse för er familj? För fler släktforskningsaktiviteter, se FamilySearch.org/discovery.

Matteus 1:20; Lukas 1:11–13, 30.Varför kunde människorna i de här verserna ha varit rädda? Vad får oss att känna oss rädda? Hur uppmanar Gud oss att inte vara rädda?

Lukas1:37.För att hjälpa din familj att bygga upp tron på att ”ingenting är omöjligt för Gud” kan ni söka igenom Lukas 1 tillsammans och lyfta fram sådant som Gud gjorde som kan tyckas omöjligt. Vilka andra berättelser kan vi återge – från skrifterna eller våra egna liv – om när Gud gjorde till synes omöjliga saker? Genom att titta i Evangeliebilder kan ni hitta exempel.

Lukas 1:46–55.Vilka ”stora ting” har Frälsaren gjort för oss? Vad kan det betyda att våra själar ”upphöjer Herren”?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Han sände sin Son”, Barnens sångbok, s. 20–21.

Förbättra vår undervisning

Tillämpa skrifterna på era egna liv. Läs ett skriftställe och be familjemedlemmarna att tillämpa det i sina liv (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 21). Hur kan till exempel familjemedlemmarna tillämpa vad de lär sig i Matteus 1 och Lukas 1 om att svara på Herrens kallelse?

Bild
Ängeln Gabriel visar sig för Maria

Du har funnit nåd hos Gud, av Walter Rane