Nya testamentet 2023
26 december– 1 januari. Vi är ansvariga för vårt eget lärande


”26 december– 1 januari. Vi är ansvariga för vårt eget lärande”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”26 december– 1 januari. Vi är ansvariga för vårt eget lärande”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
familj som tittar i fotoalbum

26 december–1 januari

Vi är ansvariga för vårt eget lärande

Syftet med skrifterna är att hjälpa dig komma till Kristus och på djupet bli omvänd till hans evangelium. Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig förstå skrifterna och i dem finna den andliga styrka du och din familj behöver. Sedan får du tillfälle att i kyrkans klasser delge insikter och uppmuntra andra heliga i deras strävan att följa Kristus.

Skriv ner dina intryck

”Vad söker ni?” frågade Jesus Johannes Döparens lärjungar (Johannes 1:38). Du kan fråga dig själv samma sak – för det du hittar i Nya testamentet i år beror mycket på vad du söker. ”Sök, och ni ska finna” är Frälsarens löfte (Matteus 7:7). Så ställ de frågor som du kommer att tänka på när du studerar, och sök sedan flitigt efter svar. I Nya testamentet läser du om Jesu Kristi lärjungars mäktiga andliga upplevelser. Som en trofast lärjunge till Frälsaren kan du få egna mäktiga andliga upplevelser när du tar emot Frälsarens inbjudan, som återkommer genom hela denna heliga skrift: ”Kom … och följ mig” (Lukas 18:22).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

För att verkligen lära av Frälsaren, måste jag ta emot hans inbjudan: ”Kom … och följ mig.”

Frälsarens inbjudan ”Kom … och följ mig” gäller alla – oavsett om vi är nya på lärjungeskapets stig eller har gått den hela vårt liv. Det här var hans inbjudan till en rik ung man som strävade efter att hålla Guds bud (se Matteus 19:16–22; Lukas 18:18–23). Det som den ungen mannen lärde sig – och som vi alla måste lära oss – är att lärjungeskap innebär att ge hela vår själ till vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Vi går framåt i vårt lärjungeskap när vi inser vad vi saknar, förändrar oss, och försöker följa dem mer fullständigt.

Vi börjar lära oss av Frälsaren när vi strävar efter att förstå vad han lärde. Hur fördjupas till exempel din insikt om ödmjukhet när du utforskar följande?

Om du vill lära dig mer, pröva den här aktiviteten med en annan evangelieprincip, som kärlek eller förlåtelse.

Jag är ansvarig för mitt eget lärande.

Äldste David A. Bednar har sagt: ”Vi bör inte förvänta oss att kyrkan som organisation ska lära oss eller säga till oss allt vi behöver veta och göra för att bli hängivna lärjungar och tappert härda ut intill änden. Snarare är det vårt personliga ansvar att lära vad vi bör lära oss, leva på det sätt vi bör leva och bli den som Mästaren vill att vi ska bli. Och våra hem är den bästa platsen för att lära, leva och bli” (”Förberedda att ta emot allt som är nödvändigt”, Liahona, maj 2019, s. 102).

Vad innebär det att ta ansvar för sitt eget lärande? Sök efter svar i äldste Bednars ord och i följande skriftställen: Johannes 7:17; 1 Tessalonikerbrevet 5:21; Jakobs brev 1:5–6, 22 och 2:17; 1 Nephi 10:17–19; 2 Nephi 4:15; Alma 32:27 samt Läran och förbunden 18:18; 58:26–28 och 88:118. Vad inspireras du att göra för att mer aktivt lära dig om evangeliet?

Jag måste känna till sanningen själv.

Kanske känner du människor som aldrig tycks förlora sin tro, vad som än händer i deras liv. De kan påminna dig om de fem kloka jungfrurna i Frälsarens liknelse (se Matteus 25:1–13). Vad du kanske inte kan se är deras strävan att stärka sina vittnesbörd om sanningen.

Hur får vi och ger näring åt våra egna vittnesbörd? Skriv ner dina tankar när du begrundar följande skriftställen: Lukas 11:9–13; Johannes 5:39 och 7:14–17; Apostlagärningarna 17:10–12; 1 Korintierbrevet 2:9–11 samt Alma 5:45–46. (Se även Gospel Topics, ”Testimony”, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Bild
ung kvinna vid en stig

Var och en av oss måste få ett eget vittnesbörd.

Vad gör jag när jag har frågor?

När du söker andlig kunskap, kommer frågor till ditt sinne. Följande principer kan hjälpa dig att besvara frågor på sätt som bygger tro och vittnesbörd:

  • Sök kunskap från Gud. Gud är källan till all sanning, och han uppenbarar sanningen genom den Helige Anden, skrifterna, sina profeter och apostlar.

  • Handla i tro. Om svaren inte kommer genast, lita då på att Herren kommer att uppenbara svaren när tiden är inne. Fortsätt under tiden att leva efter den sanning du redan känner till.

  • Behåll ett evigt perspektiv. Försök att se saker och ting som Herren ser dem, inte som världen gör. Se på dina frågor i ljuset av vår himmelske Faders frälsningsplan.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 13:1–23.För att hjälpa din familj att förbereda sig för att lära sig från Nya testamentet i år kan ni läsa liknelsen om såningsmannen. Familjen kan tycka det är roligt att gå ut och leta efter de olika typerna av jord som beskrivs i liknelsen. Hur kan vi göra våra hjärtan till den ”goda jord” som Jesus beskrev (Matteus 13:8)?

Galaterbrevet 5:22–23; Filipperbrevet 4:8President Russell M. Nelson har uppmanat dig att ”förvandla [ditt] hem till en trons helgedom” och att ”göra ert hem till ett centrum för evangelieundervisning”. Till dem som gör detta gav han löftet: ”Era barn kommer att tycka att det är spännande att lära sig om och leva efter Frälsarens lärdomar, och fiendens inflytande i ert liv och i era hem kommer att minska. Förändringarna i er familj blir dramatiska och stärkande” (”Bli exemplariska sista dagars heliga”, Liahona, nov. 2018, s. 113).

Början av ett nytt år är ett bra tillfälle att hålla ett familjeråd om att göra ert hem till ”en trons helgedom” och ”ett centrum för evangelieundervisning”. Vilka idéer om hur vi kan göra detta kommer vi att tänka på när vi läser Galaterbrevet 5:22–23 och Filipperbrevet 4:8? Kanske kan din familj sätta upp personliga mål och familjemål för att studera Nya testamentet under det kommande året. Vad kan vi göra för att påminna oss om våra mål?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Lär mig att vandra i ljuset”, Barnens sångbok, s. 70–71.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter en lärosats. En lärosats är en evig, oföränderlig sanning. President Boyd K. Packer förkunnade att ”sann lärdom, som blir förstådd, förändrar attityder och beteende” (”Små barn”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 13). När du och din familj studerar skrifterna, sök då efter sanningar som kan hjälpa er att leva mer på Frälsarens sätt.

Bild
Jesus Kristus

Världens ljus, av Brent Borup