Kom och följ mig
9–15 december. Uppenbarelseboken 1–11: ’Lammet tillhör härligheten och makten i evigheters evighet’


”9–15 december. Uppenbarelseboken 1–11: ’Lammet tillhör härligheten och makten i evigheters evighet’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”9–15 december. Uppenbarelseboken 1–11”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Kristus vaktar en flock får

Den gode herden, av Del Parson

9–15 december

Uppenbarelseboken 1–11

”Lammet tillhör härligheten och makten i evigheters evighet”

Du kan skriva ner frågor du har om det du läser i Uppenbarelseboken. Du kan sedan söka efter svar på dina frågor och diskutera dem med en familjemedlem eller i en lektion i kyrkan.

Skriv ner dina intryck

Har du någonsin haft svårt att uttrycka dina känslor inför andra under en mäktig andlig upplevelse? Vardagsspråket kan kännas otillräckligt för att beskriva andliga känslor och intryck. Det var kanske därför som Johannes använde så rik symbolik och bildspråk för att beskriva sin majestätiska uppenbarelse. Han kunde ha sagt helt enkelt att han såg Jesus Kristus, men för att hjälpa oss förstå hans upplevelse beskrev han Frälsaren med ord som dessa: ”Hans ögon var som eldslågor” och ”ur hans mun kom ett skarpt tveeggat svärd” och ”hans ansikte var som solen när den skiner i all sin kraft” (Upp. 1:14–16). När du läser Uppenbarelseboken, försök upptäcka de budskap Johannes ville få dig att lära och känna, även om du inte förstår innebörden bakom varje symbol. Varför kan han ha jämfört kyrkans församlingar med ljusstakar, Satan med en drake och Jesus Kristus med ett lamm? Till sist behöver du inte förstå varje symbol i Uppenbarelseboken för att förstå dess viktiga teman, däribland det viktigaste: Jesus Kristus och hans efterföljare kommer att besegra människors och Satans riken.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Uppenbarelseboken

Hur kan jag rätt förstå Uppenbarelseboken?

Uppenbarelseboken kan vara svår att förstå, men bli inte avskräckt. Johannes löfte kan inspirera dig att fortsätta kämpa: ”Välsignade är de som läser och de som hör och förstår denna profetias ord och lyder det som är skrivet däri, ty tiden för Herrens ankomst närmar sig” (Joseph Smiths översättning (i HFS), Upp. 1:3, kursivering tillagd).

Följande frågor och resurser kan hjälpa dig när du studerar Uppenbarelseboken:

Det kan också vara till hjälp att söka i Joseph Smiths översättning av olika ställen i Uppenbarelseboken. (Se fotnoterna i KJV och JSÖ.)

Uppenbarelseboken

Johannes syn undervisar om hur vår himmelske Fader räddar sina barn.

När du börjar studera Uppenbarelseboken, tänk på hur det du läser har samband med det du vet om vår himmelske Faders plan för sina barns återlösning och upphöjelse. Du kan börja med att se på översikten över frälsningsplanen i Predika mitt evangelium (s. 47–59). När du sedan läser det Johannes skriver om sin syn, ställ frågor som de här till dig själv: Vilka sanningar lär jag ur Uppenbarelseboken om vad min himmelske Fader har gjort för att hjälpa mig återvända till honom? Hur kan det hjälpa mig förstå Guds plan för mig?

Det kan vara bra att veta, generellt:

  • Mycket av kapitel 12 handlar om händelser i föruttillvaron (se även ”Föruttillvaron”, Evangelieämnen, topics.lds.org).

  • Kapitel 6–11, 13–14, 16–19 beskriver jordelivet och händelser i jordens historia (se även ”Dödligheten”. Evangelieämnen, topics.lds.org).

  • Kapitel 2–3, 15, 20–22 beskriver den slutliga domen och den härlighet som väntar de trofasta i de eviga världarna (se även ”Efter jordelivet”, Evangelieämnen, topics.lds.org).

Uppenbarelseboken 2–3

Jesus Kristus känner mig personligen och hjälper mig klara mina utmaningar.

Frälsarens ord i Uppenbarelseboken 2–3 avslöjar att han förstod de framgångar och motgångar som var unika för varje del av kyrkan på Johannes tid. Han försäkrade de heliga i många församlingar att han var medveten om, bland annat, deras ”gärningar”, ”lidanden”, ”fattigdom” och ”kärlek” (Upp. 2:2, 9, 19) – samt vissa saker som de kunde förbättra.

De här kapitlen kan påminna dig om att Frälsaren förstår dina starka och svaga sidor och vill hjälpa dig klara av dina jordiska utmaningar. Vad lovar Jesus Kristus dem som segrar? Vad manas du att göra för att övervinna dina svårigheter?

Uppenbarelseboken 5

Endast Jesus Kristus kunde ha gjort vår himmelske Faders plan möjlig.

Fastän vi inte minns det, var vi troligen närvarande vid de händelser som Johannes beskrev i Uppenbarelseboken 5. När du läser om de här händelserna kan du begrunda hur det måste ha varit när vi alla insåg att Jesus Kristus (”lammet”) skulle göra vår himmelske Faders plan möjlig (öppna boken och bryta de sju sigillen). Varför kunde bara Jesus göra det? Hur kan ni visa er tro på honom som er Frälsare?

Se även Job 38:4–7; ”Jesu Kristi försoning”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

Uppenbarelseboken 6–11.

Återställelsen föregick den förgörelse som skulle äga rum före Jesu Kristi andra ankomst.

Uppenbarelseboken 6–11 beskriver händelser som ska äga rum under jordens timliga existens (se L&F 77:6), däribland evangeliets återställelse i de sista dagarna (se Upp. 7). När ni läser om de händelser som Johannes förutsade och ser en del av dem inträffa, vad inspireras ni till att göra för att bättre förbereda er och er familj för Frälsarens andra ankomst?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Uppenbarelseboken 2–3

Låtsas att Johannes ombads ge er familj ett budskap liknande dem han gav till kyrkan på sin tid. Vad skulle han tycka går bra? Hur skulle ni kunna förbättra er?

Uppenbarelseboken 3:20

Visa bilden av Frälsaren som knackar på dörren (se bilden som medföljer den här lektionen). Låt familjen läsa Uppenbarelseboken 3:20 och diskutera till exempel följande frågor: Varför knackar Jesus i stället för att bara gå in? Hur kan vi inbjuda hans inflytande till vårt hem?

Uppenbarelseboken 7:9, 13–14

Vad lär de här verserna oss om varför vi har vita kläder vid tempelförrättningar?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till frågor. Frågor är ett tecken på att familjemedlemmarna är redo att lära och berätta hur de reagerar på det de undervisas om. Lär din familj hur de kan hitta svar i skrifterna. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Bild
Kristus knackar på en dörr

Låt honom komma in, av Greg K. Olsen