Kom och följ mig
2–8 december. 1–3 Johannesbrevet; Judas brev: ’Gud är kärlek’


”2–8 december, 1–3 Johannesbrevet; Judas brev: ’Gud är kärlek’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”2–8 december, 1–3 Johannesbrevet; Judas brev”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019

Bild
Jesus Kristus ler medan han sitter med ett leende barn

Fullkomlig kärlek, av Del Parson

2–8 december

1–3 Johannes; Judas brev

”Gud är kärlek”

När du läser Johannes och Judas brev bör du söka inspiration om hur du kan visa din kärlek till Gud. Skriv ner de här intrycken och handla efter dem.

Skriv ner dina intryck

När Johannes och Judas skrev sina brev hade det förutsedda avfallet redan börjat, både till följd av intensiv förföljelse och förvrängning av läran. Vissa falska lärare ifrågasatte till och med om Jesus Kristus verkligen hade visat sig ”i köttet” (se till exempel 1 Joh. 4:1–3; 2 Joh. 1:7). Så aposteln Johannes började sitt första brev med att bära sitt personliga vittnesbörd om Frälsaren: ”Detta är det vittnesbörd som vi ger om det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi har skådat och rört med våra händer, om detta vittnar vi, om Livets Ord” (Joseph Smith Translation, 1 John 1:1 [i 1 John 1:1, fotnot a i KJV]). Men det kanske starkaste budskapet i Johannes brev är kärlek: Guds kärlek till oss och den kärlek vi bör ha till honom och alla hans barn. Johannes hade ju en personlig upplevelse av Frälsarens kärlek (se Joh. 13:23; 20:2), och han ville att de heliga skulle känna samma kärlek trots svårigheter och motstånd, för ”det finns ingen rädsla i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan” (1 Joh. 4:18).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Johannesbrevet

Gud är ljus, Gud är kärlek.

Om du skulle välja ett eller två ord för att beskriva Gud, vilka skulle det vara? I sina brev använder Johannes orden ”ljus” och ”kärlek” (1 Joh. 1:5; 4:8, 16). När du läser 1 Johannesbrevet, tänk på Johannes upplevelser som skrivits ner i Johannesevangeliet och tänk på hur de här upplevelserna kan ha undervisat Johannes om Guds ljus och kärlek. Vilka personliga upplevelser har lärt dig att Gud är ljus och kärlek?

Se även Johannes 3:16–21; 15:9–17; 2 Nephi 26:24; Läran och förbunden 50:24; 88:6, 12–13; 93:36–37.

1 Johannesbrevet 2:24–3:3

Jag kan bli som Jesus Kristus.

Verkar målet att bli kristuslik någonsin för högt för dig? Tänk på Johannes uppmuntrande råd: ”Kära barn, förbli nu honom, så att vi kan ha frimodighet när han uppenbarar sig … [och] vi [ska] bli lika honom” (1 Joh. 2:28; 3:2). Vad finner du i 1 Johannesbrevet 2:24–3:3 som ger självförtroende och tröst som Jesu Kristi lärjunge? När ni studerar Johannes brev, sök efter andra principer eller råd som kan hjälpa er i er strävan att bli mer kristuslika.

Se även Moroni 7:48; Läran och förbunden 88:67–68; ”Bli som Gud” Evangelieämnen, topics.lds.org.

Joseph Smiths översättning, 1 Johannesbrevet 4:12

Har ”ingen … någonsin sett Gud”?

Joseph Smiths översättning (i HFS), 1 Johannesbrevet 4:12 klargör att ”ingen har någonsin sett Gud, utom de som tror” (i KJV 1 John 4:12, fotnot a; se även Johannes 6:46; 3 Johannesbrevet 1:11). Skrifterna berättar om flera tillfällen när Gud Fadern har visat sig för trofasta personer, däribland Johannes själv (se Upp. 4; se även Apg. 7:55–56; 1 Ne. 1:8; L&F 76:23; JS–H 1:16–17).

1 Johannesbrevet 5

När jag utövar tro på Jesus Kristus och föds på nytt kan jag övervinna världen.

Tanken att övervinna världen återkommer många gånger i Johannes skrifter. Johannes skrev att Jesus säger: ”I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen” (Joh. 16:33). Och i Uppenbarelseboken 2–3 nedtecknade Johannes Herrens löften till dem som övervinner världen. Vad sa Johannes om att övervinna världen i 1 Johannesbrevet 5:3–5? När ni läser 1 Johannesbrevet 5 kan ni söka efter vad vi måste göra för att övervinna världen och nå evigt liv. Hur skulle att övervinna världen se ut i ditt liv? Ni kan också finna svar och insikt i äldste Neil L. Andersens tal ”Att övervinna världen” ( Liahona, maj 2017, s. 58–62).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

1 Johannesbrevet 2:8–11

För att hjälpa familjen begrunda Johannes undervisning kan ni samlas i ett mörkt rum och låta familjemedlemmarna uppleva skillnaden mellan att vandra ”i mörkret” och att vandra ”i ljuset”. Hur kan hat få oss att vandra i mörker och snubbla? Hur kan kärleken till varandra föra in ljuset i våra liv?

1 Johannesbrevet 3:21–22

Vad i de här verserna ökar vår ”frimodighet” i Gud och förtroendet för vår förmåga att få svar på våra böner? Ni kan också söka under ”Bön” i Bible Dictionary, Handledning för skriftstudier (scriptures.lds.org), eller Evangelieämnen (topics.lds.org).

1 Johannesbrevet 5:2–3

Finns det bud som vi upplever som ”tunga” eller svåra att följa? Hur kan vår kärlek till Gud förändra vår inställning till hans bud?

Bild
en familj knäböjer tillsammans i bön

Att hålla Guds bud hjälper oss att övervinna världen.

Judas 1:3–4

Finns det andliga faror som har ”nästlat sig in” i våra liv och familjer? (Jud. 1:4.) Hur kan vi följa Judas uppmaning att ”fortsätta kämpa för [tron]” och stå emot de här farorna? (Jud. 1:3.) Vad kan vi göra för att se till att ”frid och kärlek [är med oss] i allt rikare mått” i vår familj? (Jud. 1:2.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Finn Guds kärlek. Äldste M. Russell Ballard har sagt: ”Evangeliet är ett kärlekens evangelium – kärlek till Gud och kärlek till varandra” (”Guds kärlek till sina barn”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 54). När ni läser skrifterna kan ni markera ord och uttryck som visar på Guds kärlek.

Bild
Kristus går längs en strand

Vandra med mig, av Greg K. Olsen