Kom og følg mig
27. maj-2. juni. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ›Menneskesønnen skal komme‹


»27. maj-2. juni. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ›Menneskesønnen skal komme‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»27. maj-2. juni. Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Det andet komme

Det andet komme, af Harry Anderson

27. maj-2. juni.

Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13; Lukas 21

»Menneskesønnen skal komme«

Når du læser Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 25; Markus 12-13 og Lukas 21, spørger du måske: »Hvilke budskaber har disse kapitler til mig? Til min familie? I forhold til min kaldelse?«

Nedskriv dine indtryk

Jesu disciple må have fundet hans profeti overraskende: Jerusalems store tempel, det jødiske folks åndelige og kulturelle centrum, ville blive ødelagt så fuldstændigt, at »der ikke [skulle] lades sten på sten tilbage«. Disciplene ønskede naturligvis at vide mere. »Hvornår skal det ske …?« spurgte de. »Og hvad er tegnet på dit komme …?« (JS-M 1:2-4). Frelserens svar åbenbarede, at den store ødelæggelse, der ville komme til Jerusalem – en profeti, der blev opfyldt år 70 e.Kr. – ville være forholdsvis lille i forhold til tegnene på hans andet komme i de sidste dage. Det, der synes at være endnu mere urokkeligt end templet i Jerusalem, ville vise sig at være midlertidigt – solen, månen, stjernerne, nationerne og havet. Selv »himlens kræfter skal rystes« (JS-M 1:33). Hvis vi er åndeligt opmærksomme, kan denne tumult lære os at sætte vores lid til noget, der i sandhed er permanent. Som Jesus lovede: »Skønt … himlen og jorden skal forgå, så skal mine ord dog ikke forgå … Og den, som omhyggeligt bevarer mit ord, skal ikke blive ført vild« (JS-M 1:35, 37).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Joseph Smith – Matthæusevangeliet

Hvad er Joseph Smith – Matthæus?

Joseph Smith – Matthæus i Den Kostelige Perle er et uddrag af Joseph Smiths oversættelse af Bibelen. Den indeholder revisioner til det sidste vers i Matthæus 23 og til hele Matthæus 24 (se Guide til skrifterne, »Joseph Smiths Oversættelse (JSO)«). Joseph Smiths inspirerede version gengiver dyrebare sandheder, der har været gået tabt.Vers 12-21 i Joseph Smith – Matthæus henviser til ødelæggelsen af Jerusalem i fordums tid; vers 21-55 indeholder profetier om de sidste dage.

Joseph Smith – Matthæus 1:21-37; Markus 13:21-37; Lukas 21:25-38

Profetier om Frelserens andet komme kan hjælpe mig til at se på fremtiden med tro.

Det kan være foruroligende at læse om de begivenheder, der fører op til Jesu Kristi andet komme. Men da Jesus profeterede om disse begivenheder, fortalte han sine disciple, at de skulle ikke lade sig skræmme (se JS-M 1:23). Hvordan kan du undlade at lade dig skræmme, når du hører om jordskælv, krige, bedrag og hungersnød? Tænk over dette spørgsmål, når du læser disse vers. Markér eller læg mærke til beroligende råd, du finder.

Se også Lære og Pagter 29:14-21; 38:30; 45:16-52; 88:86-94; »Second Coming of Jesus Christ«, Gospel Topics, topics.lds.org.

Joseph Smith – Matthæus 1:26-27, 38-55; Matthæus 25:1-13; Lukas 21:29-36

Jeg må altid være beredt til Frelserens andet komme.

Gud har ikke åbenbaret »hverken dagen eller timen« (Matt 25:13), hvor Menneskesønnen kommer Men han ønsker ikke, at den dag »pludselig kommer over [os]« (Luk 21:34), så han har givet os råd om, hvordan vi skal forberede os.

Når du læser disse vers, så find de lignelser og andre sammenligninger, som Frelseren brugte til at undervise os om, at vi altid skal være parat til hans andet komme. Hvad lærer du af dem? Hvad bliver du inspireret til at gøre?

Matthæus 25:14-30

Vor himmelske Fader forventer, at jeg bruger hans gaver fornuftigt.

På Frelserens tid henviste »talent« til penge. Men Herrens lignelse om talenterne kan lære os, hvordan han ønsker, at vi bruger de velsignelser, han har givet os. Herren forventer, at vi forbedrer det, han har givet os. Når du læser denne lignelse, så lav en liste over nogle af de velsignelser og muligheder, som vor himmelske Fader har givet dig. Hvad forventer han, at du gør med disse velsignelser? Hvordan du bruge disse gaver mere klogt? Hvordan er dine talenter blevet forøget, når du har tjent Herren?

Matthæus 25:31-46

Når jeg tjener andre, tjener jeg Gud.

Hvis du nogensinde har tænkt over, hvordan Herren vil bedømme dit liv, så læs lignelsen om fårene og bukkene. Hvad vil betyde mest, når du står foran Kristus?

Se også Mosija 2:17.

Markus 12:18-27

Vil ægteskab fortsætte efter opstandelsen?

Af nutidig åbenbaring lærer vi, at Jesu udtalelse: »For når de døde opstår, så hverken gifter de sig eller giftes bor« henviser til dem, som ikke har indgået den evigtvarende ægteskabspagt (se L&P 132:15-16). Et celestialt ægteskab, hvor »en mand ægter en kvinde … ved den nye og evigtvarende pagt«, vil vare »i al evighed«, hvis manden og hustruen er tro mod deres pagter (L&P 132:19).

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Joseph Smith – Matthæusevangeliet

Hjælp din familie til at udforske dette kapitel ved at opfordre dem til at se efter Frelserens lærdomme om, hvordan vi kan forberede os til hans andet komme (se for eksempel v. 22-23, 29-30, 37, 46-48). Hvad kan jeres familie gøre for at følge dette råd?

Joseph Smith – Matthæus 1:22, 37

Hvad vil det sige at bevare Guds ord? Hvordan kan vi gøre det som familie? Hvordan kan det at gøre det hjælpe os til at undgå at blive bedraget?

Matthæus 25:1-13

Du kan bruge billedet af de ti brudepiger, der er med i dette oplæg, til at tale om Matt 25:1-13. Hvilke detaljer ser din familie i det billede, der er beskrevet i disse vers?

Vil din familie synes, at det vil være sjovt at gå på jagt rundt i huset efter papirstykker, der er formet som en dråbe olie, som du har gemt? Du kan sætte dråberne fast på ting, der repræsenterer ting, som din familie kan gøre for at styrke deres vidnesbyrd og være forberedt på det andet komme, såsom skrifterne, kirketøj eller et billede af templet.

Markus 12:38-44; Lukas 21:1-4

Hvad kan din familie lære af enkens eksempel? Hvad belærte Frelseren sine disciple om ofre? Vis en tiendeindbetalingsseddel og tal om din families bidrag til Herren, og hvordan disse bidrag hjælper til at opbygge Guds rige. Er der bidrag, som din familie yder, som ikke kan skrives på en tiendeseddel?

Billede
Enkens gave

Enkens gave, af Sandra Rast

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Forbered omgivelserne. »Vore omgivelser [påvirker] i høj grad vores evne til at lære og føle sandheden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 15). Prøv at finde et sted, hvor du kan studere skrifterne, og som vil indbyde Helligåndens indflydelse. Opløftende musik og billeder kan også indbyde Ånden.

Billede
Ti brudepiger

Fem af dem var kloge, af Walter Rane