Kom og følg mig
20.-26. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ›Se, din konge kommer‹


»20.-26. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ›Se, din konge kommer‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»20.-26. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Mand i et træ, da Jesus kommer nærmere

Zakæus i et morbærfigentræ, af James Tissot

20.-26. maj

Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12

»Se, din konge kommer«

Før du læser forslagene i dette oplæg, så læs Matthæus 21-23, Markus 11, Lukas 19-20 og Johannes 12. Nedskriv indtryk, som du kan dele med din familie eller folk i din klasse i Kirken.

Nedskriv dine indtryk

Frelseren var sulten efter at have rejst fra Betania til Jerusalem, og et figentræ i horisonten lignede en kilde til mad. Men da Jesus kom hen til træet, så han, at det ikke bar nogen frugter (se Matt 21:17-20; Mark 11:12-14, 20). På en måde var figentræet ligesom de hykleriske religiøse ledere i Jerusalem: Deres tomme lærdomme og deres ydre demonstration af hellighed gav ikke nogen åndelig næring. Farisæerne og de skriftkloge syntes at holde mange bud, men alligevel manglede de de to største bud: At elske Gud og elske sin næste som sig selv (se Matt 22:34-40; 23:23).

Som modsætning til det var mange mennesker begyndt at genkende den gode frugt i Jesu lærdomme. Da han ankom til Jerusalem, bød de ham velkommen med grene, der var skåret af træer, for at bane vejen for ham, mens de jublede over, at langt om længe gik den fordums profeti i opfyldelse, som sagde: »Din konge kommer« (Zak 9:9). Når du læser denne uge, så tænk på frugterne af Frelserens lærdomme og sonoffer i dit liv, og hvordan du kan frembringe »mange fold« (Joh 12:24).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 23; Lukas 19:1-10; 20:45-47

Herren dømmer ikke efter udseendet, men efter hjertets ønsker.

På Jesu tid formodede mange mennesker, at tolderne eller skatteopkræverne var uærlige og stjal fra folket. Så da Zakæus, overtolderen, var velhavende, må han have været endnu mere tvivlsom. Men Jesus så på Zakæus’ hjerte. Hvad viser Lukas 19:1-10 om Zakæus’ hjerte? Du kan eventuelt notere de ord i disse vers, der beskriver, hvad Zakæus gjorde for at vise sin hengivenhed over for Frelseren. Hvilke ønsker er der i dit hjerte? Hvad gør du for at se Frelseren, som Zakæus gjorde?

Frelserens interaktion med de skriftkloge og farisæerne er en interessant kontrast til hans interaktion med Zakæus. Som præsident Dieter F. Uchtdorf forklarede: »[Jesus] rejste sig i retfærdig vrede mod hyklere som de skriftkloge, farisæerne og saddukæerne, de, der prøvede at fremstå som retfærdige for at opnå verdens ros, indflydelse og rigdomme, alt imens de undertrykte det folk, de burde have velsignet« (»Om at være oprigtig«, Liahona, maj 2015, s. 81).

I Matthæus 23 brugte Frelseren adskillige metaforer for at beskrive hykleri. Du kan overveje at markere eller lave en liste med disse metaforer og skrive lidt om, hvad de siger om hykleri. Hvad bliver du inspireret til at gøre anderledes på grund af Frelserens lærdomme?

Se også Lære og Pagter 88:62-63; 137:9; Bible Dictionary, »Hypocrite«.

Matthæus 21:1-11; Markus 11:1-11; Lukas 19:29-44; Johannes 12:12-16

Jesus Kristus er min konge.

Beretningerne i Matthæus 21:1-11, Markus 11:1-11, Lukas 19:29-44 og Johannes 12:12-16 beskriver begyndelsen af den sidste uge i Frelserens liv, deriblandt hans indtog i Jerusalem. De, der genkendte ham som deres konge, viste deres hengivenhed ved at salve ham (se Joh 12:1-8), lægge kapper og palmegrene på hans vej ind i Jerusalem og råbte højt af glæde. Tænk over, hvordan de følgende ressourcer kan øge din forståelse af de begivenheder, der begyndte den sidste uge af Frelserens liv.

Hvordan kan du modtage Frelseren som Herre og konge?

Matthæus 22:34-40

De to store bud er at elske Gud og at elske andre som mig selv.

Hvis du nogensinde føler dig overvældet, når du stræber efter at følge Jesus Kristus, kan Frelserens ord til den lovkyndige i Matthæus 22 hjælpe dig til at gøre dit følgeskab mere enkelt og fokuseret. Her er en måde at gøre det på: Lav en liste over flere af Herrens bud. Hvordan har hver ting på din liste forbindelse til de to store bud? Hvordan kan et fokus på de to store bud hjælpe dig til at holde de andre?

Matthæus 23:5

Hvad er bederemme?

Bederemme er læderæsker, der indeholder små stykker papir med skriftsteder skrevet på. Jøderne forbandt disse små æsker til læderremme og bar dem om deres pande eller arme som en måde at huske buddene (se 5 Mos 6:6-8). På grund af stolthed bar farisæerne usædvanligt store bederemme, så alle kunne se, hvor meget de elskede Guds ord.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Johannes 12:1-8

Hvordan viste Maria sin kærlighed til Frelseren? Hvordan viser vi vores kærlighed til ham?

Billede
Kvinde, der tørrer Jesu fødder med sit hår

Tvætning af Jesu fødder, af Brian Call

Johannes 12:42-43

Hvordan kan vi vise andre respekt, når de udtrykker eller forsvarer deres religiøse overbevisning? Hvilke sociale konsekvenser afskrækker os fra at udtrykke eller forsvare vores tro på Kristus? Se eksempler på folk, der ikke gav efter for andres pres, i Daniel 1:3-20; 3; 6; Johannes 7:45-53; 9:1-38 og Mosija 17:1-4.

Matthæus 21:12-17

Hvordan viser vi vores ærbødighed og respekt for templet? Hvad kan vi jage ud af vores liv, som afholder os fra at opleve templet som »et bedehus« (Matt 21:12-13), og som et sted, hvor vi kan blive åndeligt helbredt? Overvej at synge »Jeg elsker Herrens tempel«, Børnenes sangbog, s. 99.

Matthæus 21:28-32

Hvad i lignelsen om manden med de to sønner kan hjælpe din familie? Du kan for eksempel bruge historien til at tale om vigtigheden af oprigtig lydighed og omvendelse. Måske kan din familie skrive et manuskript, så de kan rollespille lignelsen og skiftes til at spille de forskellige roller.

Matthæus 22:15-22

Hvilke ting er, »hvad Guds er« (v. 21), og det, vi bør give ham?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Brug kunst til at inddrage din familie. »Hæftet Evangelisk kunst og LDS Media LibraryLDS.org indeholder mange billeder og videoer, der kan visualisere begreber og begivenheder for [din familie]« (Undervisning på Frelserens måde, s. 22). Det maleri, der er med i dette oplæg, kan for eksempel være med til at bringe historien om Jesu indtog til live.

Billede
Kristi indtog i Jerusalem

Indtoget i Jerusalem, af Walter Rane