Kom og følg mig
20.-26. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ›Se, din konge kommer‹


»20.-26. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ›Se, din konge kommer‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»20.-26. maj. Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
mand i et træ, mens Jesus nærmer sig

Zakæus i morbærfigentræet, af James Tissot

20.-26. maj

Matthæus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12

»Se, din konge kommer«

Læg mærke til indtryk, du modtager fra Helligånden, mens du læser Matthæus 21-23, Markus 11, Lukas 19-20 og Johannes 12. Slå op i »Imødekom yngre børns behov« i begyndelsen af dette hæfte for at se efter ting, du kunne have i tankerne, mens du underviser om disse principper.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle, hvad de ved om det, der sker på billedet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Lukas 19:1-10

Vor himmelske Fader og Jesus kender mig ved navn.

Hvilke budskaber finder du, der kan velsigne de børn, du underviser, når du læser om Frelserens samtale med Zakæus?

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet Zakæus i morbærfigentræet (se billedet i begyndelsen af dette oplæg). Hjælp børnene til at finde Zakæus og sige hans navn. Lav bevægelser, som børnene kan lave, mens du fortæller historien om Zakæus og Jesus, fx ved at de står på tæer for at se hen over skaren eller at lade som om, de kravler op i et træ. Forklar, at Frelseren så Zakæus og kaldte på ham ved navn. Bær vidnesbyrd om, at Frelseren også kender hvert eneste af børnene og deres navn.

  • Tag en tom billedramme med i klassen, eller lav en af papir. Bed hvert barn om at skiftes til at holde rammen omkring ansigtet, mens resten af klassen siger: »Vor himmelske Fader og Jesus kender (barnets navn).«

  • Lad børnene skiftes til at lade som om, de klatrer op i et træ, ligesom Zakæus gjorde. Bed resten af klassen om at sige: »Vor himmelske Fader og Jesus kender (barnets navn).«

  • Syng »Jeg er Guds kære barn«, Børnenes sangbog, s. 2-3, og hjælp børnene med at lytte efter ting, der hjælper dem til at vide, at vor himmelske Fader elsker dem.

Matthæus 21:12-14

Templet er et helligt sted.

Dit vidnesbyrd om templet kan hjælpe de børn, du underviser, til at forstå, at templet er et helligt sted.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet Jesus renser templet (hæftet Evangelisk kunst, nr. 51), og fortæl historien ifølge Matthæus 21:12-14. Hjælp børnene med at finde penge og dyr på billedet. Tal bagefter om, hvorfor Frelseren ønskede, at vekselererne og de, der handlede med dyr, skulle forlade templet.

  • Vis billeder af templer (se fx hæftet Evangelisk kunst, nr. 117-121), og bed børnene om at fortælle, hvad de føler, når de ser et tempel. Fortæl børnene, at disse følelser er Helligånden, der fortæller os, at templet er et særligt sted. Bed børnene om at optræde, som de ville, hvis de var inde i templet. De kan fx hviske og sidde ærbødigt. Syng »Jeg elsker Herrens tempel«, Børnenes sangbog, s. 99, og bed dem om at sætte et mål om at komme ind i templet en dag.

Billede
Templet i Fort Collins i Colorado

Templet er Herrens hus.

Matthæus 21:28-32

Jeg kan være lydig.

Vor himmelske Fader ønsker, vi skal være lydige. Lignelsen om de to sønner giver mulighed for at lære om vigtigheden af at være lydig.

Mulige aktiviteter

  • Tegn to sønner på tavlen, og brug tegningerne, mens du genfortæller lignelsen i Matthæus 21:28-32. Hvilken søn endte med at gøre det rigtige? Bed børnene om at nævne ting, de kan gøre for at være lydige derhjemme. Lad dem tegne sig selv, hvor de gør en af disse ting.

  • Bed børnene om at fortælle om oplevelser, de har haft med at være lydige mod deres forældre eller en anden værge eller leder. Hvordan blev de velsignet for at være lydige? Hvordan kan de være mere lydige i fremtiden?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Lukas 19:1-10

Når jeg søger Frelseren, vil jeg finde ham.

Du kan bruge historien om Zakæus til at hjælpe børnene til at tænke på ting, de kan gøre for at komme Frelseren nærmere.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lukas 19:1-10 og hold pause hver gang, der er læst et par vers, for at tale om, hvad vi lærer om Zakæus. Hvad gjorde Zakæus, så han kunne se Jesus? Hvordan reagerede han, da Jesus bad ham om at komme ned fra træet? Bed hvert barn om at komme med én grund til, at de gerne vil se Jesus. Hvis Frelseren kom til jeres by, hvad ville I så gøre for at forberede jer?

  • Lad børnene tænke på mennesker, de kender, der ligesom Zakæus måske søger efter Frelseren. Spørg børnene, hvad de kunne gøre for at hjælpe en anden til at lære om Frelseren.

  • Bed børnene om at fortælle om oplevelser, hvor de følte, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus var opmærksomme på dem og elskede dem.

Matthæus 21:12-14

Templet er et helligt sted, som jeg bør respektere.

Hvordan kan beretningen om Frelseren, der renser templet, hjælpe dig med at lære børnene om templers hellighed?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Matthæus 21:12-14. Vis billedet Jesus renser templet (hæftet Evangelisk kunst, nr. 51), og spørg dem, hvilket vers der illustreres på dette billede. Bed dem om at lave tegninger af, hvordan templet kan have set ud, før og efter Jesus rensede det.

  • Lad dem fortælle, hvad de har følt, når de har været inde i et tempel, besøgt steder med templer eller set billeder af templer. Hvad hjalp dem til at vide, at templet er et helligt sted?

  • Bed en eller flere af de unge om at besøge klassen og tale om, hvordan de forberedte sig til at komme i templet. Hvis de har været i templet, beder du dem tale om, hvad de følte, da de var der.

  • Klip et billede af et tempel ud i brikker, og giv hvert barn en brik. Bed børnene om at skrive én ting på bagsiden af deres brik, de kan gøre for at forberede sig til at komme i templet. Når hvert barn kommer med sin ide, tilføjer han eller hun den på sin brik.

Matthæus 23:25-28

Jeg må være retskaffen i mine handlinger og mine ønsker.

Jesus forklarede de skriftkloge og farisæerne vigtigheden af virkelig at efterleve evangeliet, ikke kun at foregive at være retskaffen. Hvad vil hjælpe børnene til at forstå denne sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Mens du læser Matthæus 23:25-28 sammen med børnene, kan du overveje at nævne denne definition på hykler fra Bible Dictionary: »En, der foregiver at være religiøs, når han ikke er det.« Hvorfor er det slemt at være en hykler?

  • Vis børnene et bæger, der er rent udenpå, men beskidt indeni, for at illustrere metaforen i Matthæus 23:25. Hvordan kan vi sikre os, at vi er rene indeni?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hjælp børnene til at vælge et princip eller en aktivitet fra klassen, som de kan fortælle deres familie om derhjemme.

Gør undervisningen bedre

Støt børnenes forældre. »Forældrene er deres børns vigtigste lærere i evangeliet. De har både det største ansvar og den største mulighed for at påvirke deres børn (se 5 Mos 6:6-7). Når I underviser børn i Kirken, så søg bønsomt efter, hvordan I kan støtte deres forældre i deres vigtige rolle« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Billede
activity page: the temple is sacred