Kom och följ mig
11–17 februari. Johannes 2–4: ’Ni måste födas på nytt’


”11–17 februari. Johannes 2–4: ’Ni måste födas på nytt’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”11–17 februari. Johannes 2–4”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesus talar med Nikodemus

11–17 februari

Johannes 2–4

”Ni måste födas på nytt”

Medan du läser Johannes 2–4 undervisar dig Anden om din egen omvändelse. Skriv ner hans maningar. Du hittar ytterligare andliga tankar i studieförslagen i det här lektionsförslaget.

Skriv ner dina intryck

Vid en bröllopsfest i Kana förvandlade Kristus vatten till vin – en händelse som Johannes kallade ”det första av tecknen” (se Joh. 2:11). Det är sant på mer än ett sätt: Det var det första under Jesus utförde offentligt, men kan också symbolisera en annan förunderlig början – att våra hjärtan börjar förvandlas när vi blir mer och mer som vår Frälsare. Det här livets största underverk börjar med beslutet att följa Jesus Kristus, att förändras och leva ett bättre liv genom honom. Till sist kan den här förändringen bli så fullständig att ”födas på nytt” är ett av de bästa sätten att beskriva det (Joh. 3:7). Men återfödelse är egentligen bara början på vägen mot lärjungeskap. Kristi ord till den samaritiska kvinnan vid brunnen påminner oss om att om vi fortsätter på den vägen blir evangeliet ”en källa” inom oss som ”flödar fram och ger evigt liv” (Joh. 4:14).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 2:1–11

Jesu Kristi kraft kan förändra mig.

Vad lär du dig om Kristi kraft att förändra dig, när du läser om hur Frälsaren förvandlade vatten till vin i Johannes 2:1–11?

Du kan få ytterligare insikt genom att beakta perspektiven från de olika människor som var där: Maria, lärjungarna och andra. Hur kan de här människorna ha upplevt miraklet? Du kan jämföra det du lär om underverk i de här verserna med det som Jesus lärde Nikodemus (se Joh. 3:1–8) och kvinnan vid brunnen (se Joh. 4:3–26).

Johannes 3:1–21

Jag måste födas på nytt för att komma in i Guds rike.

När Nikodemus kom till Jesus i hemlighet var han en försiktig åskådare. Men senare försvarade han Jesus offentligt (se Joh. 7:45–52) och anslöt sig till de troende vid Frälsarens begravning (se Joh. 19:38–40). Vilka lärdomar finner du i Johannes 3:1–21 som kan ha inspirerat Nikodemus till att följa Jesus och bli född på nytt?

Profeten Joseph Smith sa: ”Pånyttfödelse får man genom Guds Ande, genom förrättningar” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 95). Vilken roll spelade ditt dop (att bli ”född av vatten” [Joh. 3:5]) och konfirmation (att bli född ”av Ande” [se Joh. 3:5]) i processen att födas på nytt? Vad gör du för att gå vidare i förvandlingsprocessen (se Alma 5:11–14)?

Se även Mosiah 5:7; 27:25–26; ”Frälsning”, Evangelieämnen, topics.lds.org; David A. Bednar, ”Vi måste födas på nytt”, Liahona, maj 2007, s. 19–22.

Johannes 3:16–17

Min himmelske Fader visar sin kärlek till mig genom Jesus Kristus.

Äldste Jeffrey R. Holland lärde: ”Evighetens största och främsta sanning är att Gud älskar oss av allt sitt hjärta, sin förmåga, sitt förstånd och sin styrka” (”I morgon skall Herren göra under bland er”, Liahona, maj 2016, s. 126). Hur har du känt Guds kärlek genom att han gav oss sin Son?

Sakramentet ger oss tid att begrunda Guds kärlek och att han gav oss sin Son. Vilka psalmer hjälper dig känna hans kärlek? Ni kan se videon där Tabernakelkören sjunger ”Oändlig är kärleken” (LDS.org). Vad gör du för att göra sakramentet mer meningsfullt?

Johannes 4:24

Är Gud en ande?

En del kan missförstå Jesu ord som att Gud är en ande. I Joseph Smiths översättning ges ytterligare förtydligande: ”Ty åt dessa har Gud lovat sin Ande” (i JSÖ Joh. 4:26 ). Nutida uppenbarelse lär att Gud har en kropp av kött och ben (se L&F 130:22–23; se även 1 Mos. 5:1–3; Hebr. 1:1–3).

Johannes 4:7–26

Kristus erbjuder mig sitt levande vatten.

Vad kan Jesus ha menat när han sa till den samaritiska kvinnan att den som dricker av det vatten han ger aldrig någonsin ska törsta? På vilket sätt är evangeliet levande vatten?

Bild
vattendrag

Kristi evangelium är det levande vatten som ger själen näring.

Ett av Frälsarens budskap till den samaritiska kvinnan var att hur vi tillber är viktigare än var vi tillber (se Joh. 4:21–24). Vad gör vi när vi ”tillber Fadern i ande och sanning” (se Joh. 4:23)?

Se även Handledning för skriftstudier, ”Dyrka; Tillbe, tillbedjan”; Dean M. Davies, ”Tillbedjans välsignelser”, Liahona, nov. 2016, s. 93–95.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Johannes 2–4

När familjen läser de här kapitlen den här veckan, kan du särskilt lägga märke till hur Frälsaren använde vardagliga saker – födsel, vind, vatten och mat – för undervisning om andliga sanningar. Vilka saker i ert hem kan man använda till att undervisa om andliga sanningar?

Johannes 2:13–17

När du undviker sådant som kan göra ditt hem orent fysiskt och andligt, kan det bli en helig plats – liksom templet. Vad behöver er familj hålla borta från hemmet så att det blir en helig plats? Vad tänker du göra för att hålla sådant borta?

Johannes 3:1–6

Be familjen tänka på havandeskapets och födelsens under – processen att skapa en levande, rörlig, intelligent varelse. Kristus lärde att vi måste bli födda på nytt innan vi kan komma in i Guds rike. Varför är pånyttfödelse en bra liknelse för den förändring som krävs av oss för inträde i Guds rike? På vilket sätt har vi upplevt en andlig pånyttfödelse?

Johannes 3:16

Be familjemedlemmarna att med egna ord återge den här versen, som om de skulle förklara den för en vän. På vilket sätt har Kristus lärt oss känna Guds kärlek i våra liv?

Johannes 4:5–15

Vad lärde Frälsaren oss när han jämförde sitt evangelium med levande vatten? Du kan hålla upp ett glas vatten och be familjen beskriva vattnets egenskaper. Varför behöver vi dricka vatten varje dag? Varför jämförde Jesus Kristus sitt evangelium med ”en källa, som flödar fram och ger evigt liv” (Joh. 4:14)?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Leta efter symboler. Skrifterna använder ofta föremål, händelser, handlingar eller lärdomar för att illustrera andliga sanningar. Symboler kan berika vår förståelse av den lära som behandlas. Frälsaren liknade till exempel omvändelse med att födas på nytt.

Bild
Jesus och den samaritiska kvinnan vid brunnen

Levande vatten, av Simon Dewey.