Kom och följ mig
18–24 februari. Matteus 5; Lukas 6: ’Välsignade är ni’


”18–24 februari. Matteus 5; Lukas 6: ’Välsignade är ni’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”18–24 februari. Matteus 5; Lukas 6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Bergspredikan

Bergspredikan av Jorge Cocco

18–24 februari

Matteus 5; Lukas 6

”Välsignade är ni”

Lägg märke till intryck du får när du läser Matteus 5 och Lukas 6 och skriv ner dem i en studiedagbok. Det här lektionsförslaget kan hjälpa dig hitta några av de viktigaste och mest relevanta principerna i de här kapitlen.

Skriv ner dina intryck

Vid den här tidpunkten i Jesu verksamhet var det tydligt att hans lärdomar inte skulle likna det människorna på hans tid var vana vid. De fattiga ska få ta emot Guds rike? De ödmjuka ska ärva jorden? Välsignade är de förföljda? De skriftlärda och fariseerna lärde inte sådant. Men för dem som verkligen förstod Guds lagar kändes dessa lärdomar rätt. ”Öga för öga” och ”hata din ovän” var lägre lagar (Matt. 5:38, 43), givna till ett folk som var ovilliga att leva efter den högre lagen. Men Jesus Kristus hade kommit för att fullborda den lägre lagen och lära en högre lag (se 3 Ne. 15:2–10), avsedd att hjälpa oss att en dag bli ”fullkomliga såsom [vår] Fader i himlen är fullkomlig” (Matt. 5:48).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 5:1–12; Lukas 6:20–26)

Varaktig glädje kommer av att leva på det sätt som Jesus Kristus lärde.

Alla vill bli lyckliga, men alla söker inte lyckan på samma ställen. En del söker efter den i världslig makt och ställning, andra i rikedom eller tillfredsställelse av fysiska begär. Jesus Kristus kom för att lära oss vägen till varaktig lycka, för att undervisa om vad det verkligen innebär att vara välsignad. Vad lär vi oss av Matteus 5:1–12 och Lukas 6:20–26 om att få varaktig lycka? Hur skiljer sig detta från hur världen ser på lyckan?

Vilka frågor eller intryck kommer till dig när du läser varje vers? Vad lär oss de här verserna om att vara en lärjunge till Jesus Kristus? Vad inspireras du att göra för att utveckla de egenskaper som beskrivs i de här verserna?

Se även Johannes 13:17; 3 Nephi 12:3–12; ”Bergspredikan: Saligprisningarna” (video, LDS.org).

Matteus 5:13

Varför jämförde Frälsaren sina lärjungar med salt?

Salt har länge använts för att bevara, smaksätta och rena. Saltet hade också en religiös innebörd för israeliterna. Det associerade till det gamla bruket att offra djur under Moses lag (se 3 Moseboken 2:13; 4 Moseboken 18:19). När saltet förlorar sin sälta blir det verkningslöst eller ”duger inte till något” (se Matteus 5:13). Det här händer när det blandas ut eller förorenas av andra substanser. Som Kristi lärjungar behåller vi vår ”sälta” genom att undvika andliga föroreningar i världen. Det här låter oss utföra vårt verk att bevara och rena som jordens salt – till exempel genom att sprida evangeliet och vara ett gott inflytande i världen (se L&F 103:9–10).

Bild
salt

”Ni är jordens salt” (Matt. 5:13).

Matteus 5:17–48; Lukas 6:27–35

Kristi lag ersätter Moses lag.

Lärjungarna var kanske förvånade att höra Jesus säga att deras rättfärdighet måste överträffa de skriftlärdes och fariseernas (se Matt. 5:20), som var stolta över hur väl de höll Moses lag. Men Jesus lärde en högre lag som inte bara upphöjer vårt handlande utan också de tankar och känslor som driver det. Den högre lagen krävde mycket mer: hjärta, själ och förstånd (se Matt. 22:37–38).

När du läser Matteus 5:21–48 och Lukas 6:27–35 kan du markera både det handlande som krävs av Moses lag (”Ni har hört att …”) och vad Jesus lärde för att upphöja dem.

Vad lärde Jesus till exempel i Matteus 5:27–28 om vårt ansvar för våra tankar? Hur kan du uppnå bättre kontroll över de tankar som kommer till ditt sinne och hjärta? (Se L&F 121:45.)

Se även ”Bergspredikan: den högre lagen” (video, LDS.org).

Matteus 5:48

Förväntar sig min himmelske Fader verkligen att jag ska vara fullkomlig?

President Russell M. Nelson lärde:

”Ordet fullkomlig [hade] översatts från det grekiska ordet teleios, vilket betyder ’fullbordad’. … Infinitivet av verbet är teleiono vilket betyder ’att nå ett avlägset mål, att vara fullständigt utvecklad, att fullborda eller att avsluta’. Lägg märke till att ordet inte innebär frihet från felsteg. Det betyder ’att nå ett avlägset mål’. …

 Herren lärde: ’Ni kan inte nu uthärda Guds närhet … . Fortsätt därför i tålmodighet tills ni är fullkomliggjorda’ [L&F 67:13].

Vi behöver inte känna oss nedslagna om våra uppriktiga ansträngningar att nå fullkomlighet verkar så mödosamma och ändlösa. Fullkomligheten är i sikte. Vi kan endast få den till fullo efter uppståndelsen och endast genom Herren. Den väntar på alla som älskar Herren och håller hans bud” (”Med fullkomligheten i sikte”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 86, 88).

Se även Filipperbrevet 3:13–15; 2 Petrusbrevet 1:3–11; Uppenbarelseboken 3:21–22; 3 Nephi 27:27; Moroni 10:32–33; Läran och förbunden 76:69.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När familjen läser skrifterna tillsammans kan Anden hjälpa er veta vilka principer som ska betonas och diskuteras för att uppfylla er familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 5:1–9

Vilka principer från Matteus 5:1–9 kan hjälpa ert hem bli en gladare plats? Ni kan fokusera på en eller två medan ni studerar Bergspredikan under de kommande veckorna. Vilken undervisning kan er familj till exempel hitta som hjälper er bli fridsstiftare (se Matt. 5:21–25, 38–44)? Vilka mål kan ni sätta upp? Hur ska ni följa upp dem?

Matteus 5:14–16

För att hjälpa er familj bättre förstå vad det innebär att vara ”världens ljus” kan ni se på några av ljuskällorna i hemmet, grannskapet och världen. Det kan vara bra att visa vad som händer när man döljer ett ljus. Vad menade Jesus när han sa: ”Ni är världens ljus” (Matt. 5:14)? Vem har varit som ett ljus för er familj? Hur kan vi vara ett ljus för andra (se L&F 103:9–10)?

Matteus 5:43–44

Varför vill Herren att vi ska be för dem som varit ovänliga mot oss? Hur kan vi leva efter den här principen i vår familj?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Var uppmärksam. När du är uppmärksam på vad som händer i dina barns liv kan du finna utmärkta undervisningstillfällen. Dina barns kommentarer och frågor under dagen kan också leda till undervisningstillfällen. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 16.)

Bild
stearinljus

”Ni är världens ljus” (Matt. 5:14).