Oppi ja liitot 2021
6.–12. joulukuuta. Uskonkappaleet sekä Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2: ”Me uskomme”


”6.–12. joulukuuta. Uskonkappaleet sekä Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2: ’Me uskomme’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”6.–12. joulukuuta. Uskonkappaleet sekä Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
tilkkutäkki, jossa monenvärisiä käsiä

Kaikille kelvollisille miespuolisille jäsenille, Emma Allebes

6.–12. joulukuuta

Uskonkappaleet sekä Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2

”Me uskomme”

Kun tutkit asiakirjoja Uskonkappaleet sekä Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2, mieti, mikä vaikutus niillä on ollut kirkkoon. Mikä niiden opettamissa totuuksissa tekee sinuun vaikutuksen?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Joseph Smithin ensimmäistä näkyä seuranneiden kahdensadan vuoden aikana Jumala on edelleen antanut kirkkonsa johtajille ”ilmoitusta ilmoituksen päälle, tietoa tiedon päälle” (OL 42:61). Joissakin tapauksissa saatu ilmoitus on ohjannut kirkon johtajia tekemään muutoksia kirkon menettelytapoihin ja käytäntöihin ”sen mukaan kuin tahtoo Herra, joka sovittaa armotekonsa ihmislasten olosuhteisiin” (OL 46:15). Asiakirjat Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2 edustavat tällaisia ilmoituksia – ensimmäinen johti pluraaliavioliittokäytännön päättymiseen ja toinen toi pappeuden siunaukset mukaan lukien temppelisiunaukset kaikkiin etnisiin taustoihin kuuluvien ulottuville. Tällaiset muutokset ovat osa sitä, mitä tarkoittaa se, että kirkko on ”tosi ja elävä” (ks. OL 1:30) ja että kirkossa on tosi ja elävä profeetta.

Mutta on myös asioita, jotka eivät muutu – perustavaa laatua olevia, iankaikkisia totuuksia. Ja toisinaan ilmoituksen tarkoituksena on valaista lisää näitä totuuksia ja auttaa meitä näkemään ne selkeämmin. Uskonkappaleet – Joseph Smithin laatimat kolmetoista ytimekästä lausumaa siitä, mihin myöhempien aikojen pyhät uskovat – näyttävät palvelevan tätä selventävää tarkoitusta. Kummankinlaiset ilmoitukset opastavat ja siunaavat kirkkoa, jonka vakaana perustana on iankaikkinen totuus mutta joka kykenee kasvuun ja muutokseen, kun Herra lisää meidän ymmärrystämme auttaakseen meitä vastaamaan tämän päivän haasteisiin. Toisin sanoen ”me uskomme kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, kaiken, mitä hän nykyään ilmoittaa, ja me uskomme, että hän ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita” (UK 1:9).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Uskonkappaleet

Uskonkappaleet sisältävät palautetun evankeliumin perustotuuksia.

Yksi tapa tutkia uskonkappaleita on se, että laadit luettelon niissä olevista totuuksista ja sitten etsit näihin totuuksiin liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia. Kuinka nämä pyhien kirjoitusten kohdat täydentävät ymmärrystäsi uskonkappaleiden sisältämistä totuuksista?

Katso myös PKO, ”Uskonkappaleet”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org; L. Tom Perry, ”Uskonkappaleiden sisältämät opit ja periaatteet”, Liahona, marraskuu 2013, s. 46–48; ”Luku 38: Wentworth-kirje”, julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith s. 455–467.

UK 1:9; Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2

Jeesuksen Kristuksen kirkkoa johdetaan ilmoituksella.

”Me uskomme, että [Jumala] ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita” (UK 1:9) – silloinkin kun nuo asiat tarkoittavat muutoksia kirkon menettelytavoissa ja käytännöissä. Pidä tämä periaate mielessäsi, kun tarkastelet asiakirjoja Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2, ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka vahvistavat uskoasi jatkuvaan ilmoitukseen. Mitä muita esimerkkejä jatkuvasta ilmoituksesta Herran profeetalle tulee mieleesi? Kuinka nämä ilmoitukset ovat vaikuttaneet elämääsi? Kuinka ne ovat edistäneet työtä taivaallisen Isän valtakunnassa?

Katso myös Aam. 3:7; 2. Nefi 28:30.

Virallinen julistus 1

Jumalan työn täytyy mennä eteenpäin.

Mitä syitä profeetta antoi osuudessa ”Otteita presidentti Wilford Woodruffin kolmesta manifestia koskevasta puheesta” (asiakirjan Virallinen julistus 1 lopussa) sille, että Herra päätti pluraaliavioliittokäytännön? Mitä tämä opettaa sinulle Jumalan työstä?

Lisää tietoa asiakirjan Virallinen julistus 1 historiallisesta taustasta on artikkelissa ”The Messenger and the Manifesto” (Revelations in Context, s. 323–331) ja ”Pluraaliavioliitto ja perheet varhaisessa Utahissa” (Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org).

Kuva
maalaus Wilford Woodruffista

Wilford Woodruff, H. E. Peterson

Virallinen julistus 2

Voimme turvata Herraan silloinkin kun meillä ei ole täydellistä ymmärrystä.

Pyhät kirjoitukset opettavat meitä turvaamaan Herraan (ks. Sananl. 3:5), ja niin monet afrikkalaista syntyperää olevat kirkon jäsenet tekivät, kun kirkko pidätti heiltä pappeuteen asettamisen ja temppelitoimitukset. Vaikka he eivät ymmärtäneet, miksi tämä käytäntö oli olemassa – ja usein heitä loukkasivat siihen aikaan opetetut selitykset, joita kirkko ei nykyään hyväksy – monet hartaat afrikkalaista syntyperää olevat kirkon jäsenet turvasivat Herraan ja pysyivät uskollisina koko elämänsä ajan. Kun luet asiakirjaa Virallinen julistus 2, pohdi, kuinka olet oppinut turvaamaan Herraan silloinkin, kun sinulla ei ole täydellistä ymmärrystä.

Kirkon mustien jäsenten uskosta oppiminen voi innoittaa sinua. Tässä on muutamia heidän kertomuksiaan sivustolta history.churchofjesuschrist.org:

  • Jane Elizabeth Manning James” (Church History Topics)

  • In My Father’s House Are Many Mansions” [Minun Isäni kodissa on monta huonetta] (kertomus Green Flakesta)

  • You Have Come at Last” [Olet viimein tullut] (kertomus Anthony Obinnasta)

  • ”Break the Soil of Bitterness” [Murra katkeruuden maaperä] (kertomus Julia Mavimbelasta)

  • I Will Take It in Faith” [Vastaanotan sen uskon varassa] (kertomus George Rickfordista)

Katso myös ”Witnessing the Faithfulness”, Revelations in Context, s. 332–341; Evankeliumiaiheisia tutkielmia, ”Etninen tausta ja pappeus”, churchofjesuschrist.org; Ahmad Corbitt, ”A Personal Essay on Race and the Priesthood”, osat 1–4, history.churchofjesuschrist.org; beone.churchofjesuschrist.org.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Uskonkappaleet.Mieti, kuinka perheenne voisi laatia ”minioppiaiheita” uskonkappaleista. Esimerkiksi viikon aikana kukin perheenjäsen voisi valita yhden uskonkappaleen ja etsiä siihen liittyvän pyhien kirjoitusten kohdan, kuvan, kirkon laulun tai Alkeisyhdistyksen laulun tai kertoa henkilökohtaisen kokemuksen.

Tai perheenjäsenet voisivat vuorotellen esittää toisilleen kysymyksiä kirkosta ja uskonkäsityksistämme ja sitten vastata niihin kysymyksiin jollakin uskonkappaleella.

Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2.Asiakirjat Virallinen julistus 1 ja Virallinen julistus 2 auttavat meitä ymmärtämään nykyajan ilmoituksen roolia kirkossa. Kun perheenne lukee niitä yhdessä, voisitte keskustella siitä, kuinka profeetta johtaa meitä ”kaikkivaltiaan Jumalan innoituksen mukaan” (VJ 1). Kuinka nämä kaksi julistusta vahvistavat uskoamme elävään Jumalaan, joka ohjaa kirkkoaan henkilökohtaisesti? Millä tavoin näemme Hänen kätensä vaikutuksen kirkon työssä nykyään? Voisitte päättää tarkastella yhdessä aineistoa, joka on mainittu edellä kohdassa ”Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen”.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Käskyjä seuraa”, Lasten laulukirja, s. 68–69.

Näin kehitymme opettamisessa

Seuraa, kuinka kutsuja toimia noudatetaan. ”Kun seuraat [perheenjäsenten] edistymistä, kun heitä on kutsuttu toimimaan, osoitat heille, että olet kiinnostunut heistä ja siitä, kuinka evankeliumi on siunaukseksi heidän elämässään. Annat heille myös tilaisuuksia kertoa kokemuksistaan.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35.)