Lære og Pagter 2021
5.-11. juli. Lære og Pagter 76: »Stor skal deres belønning være og evig skal deres herlighed være«


»5.-11. juli. Lære og Pagter 76: ›Stor skal deres belønning være og evig skal deres herlighed være‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»5.-11. juli. Lære og Pagter 76«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
galakse i rummet

Tilflugtssted, af Shaelynn Abel

5.-11. juli

Lære og Pagter 76

»Stor skal deres belønning være og evig skal deres herlighed være«

I afsnit 76 udtrykte Herren, hvor meget han ønsker at åbenbare sandheden for os (se v. 7-10). Læs skrifterne med tro på, at han kan og vil åbenbare »det, som hører Gud til« (v. 12) for dig, som du har brug for at vide. Nedskriv derpå de indblik, du får, »mens [du] endnu [er] grebet af Ånden« (v. 28, 80, 113).

Nedskriv dine indtryk

»Hvad sker der med mig, når jeg dør?« Næsten samtlige religioner i verden behandler dette spørgsmål på en eller anden måde. I århundreder har mange kristne traditioner, baseret på Bibelens lærdomme, undervist om himmel og helvede, om paradis for de retfærdige og pinsel for de ugudelige. Men kan hele menneskeheden virkelig deles så strengt i god og dårlig? Og hvad betyder ordet himmel egentlig? I februar 1832 undrede Joseph Smith og Sidney Rigdon sig over, om der ikke var mere at vide om emnet (se L&P 76, afsnitsindledning).

Det var der bestemt. Mens de tænkte over disse ting, »rørte Herren ved [deres] forstands øjne, og de blev åbnet« (v. 19). Joseph og Sidney fik en åbenbaring så storslået, så omfattende og så oplysende, at de hellige blot kaldte den »synet«. Den åbnede himlens vinduer og gav Guds børn et perspektiv af evigheden, der åbnede sindet. Synet åbenbarede, at himlen er større og bredere og mere inkluderende, end de fleste tidligere havde antaget. Gud er mere barmhjertig og retfærdig, end vi kan fatte. Og Guds børn har en evig skæbne mere herlig, end vi kan forestille os.

Se Saints, 1:147-150; »The Vision«, Revelations in Context, s. 148-154.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 76

Frelse kommer ved Jesus Kristus, Guds Søn.

Da Wilford Woodruff læste synet beskrevet i afsnit 76, sagde han: »Jeg følte, at jeg elskede Herren højere end nogensinde tidligere i mit liv« (se »Genoprettelsens røster« sidst i dette oplæg). Du har måske følt noget lignende, da du læste denne åbenbaring. Ingen af de herlige velsignelser beskrevet i afsnit 76 ville trods alt være mulige uden Frelseren. Du kan eventuelt finde frem til alle vers i afsnit 76, der nævner Herren Jesus Kristus. Hvad lærer disse vers dig om ham og hans rolle i Guds plan? Hvordan påvirker de det, du føler om ham? Når du læser og grunder, kan du få tilskyndelser til, hvordan du kan modtage et »vidnesbyrd om Jesus« og være mere tapper i det (se v. 51, 79).

Lære og Pagter 76:39-44, 50-112

Gud ønsker at frelse »alt, hvad hans hænder har skabt«.

Nogle personer, heriblandt nogle af de første medlemmer af Kirken, protesterede mod synet i afsnit 76, da det lærte os, at næsten alle vil blive frelst og få en vis grad af herlighed. Deres protester kan til dels være kommet af en misforståelse om Gud og hans forhold til os. Når du læser denne åbenbaring, hvad lærer du så om Guds karakter og hans plan for sine børn?

Overvej forskellen mellem at blive frelst (fra fysisk og åndelig død, se v. 39, 43-44) og blive ophøjet (bo med Gud og blive som ham, se v. 50-70).

Se også Joh 3:16-17; Lære og Pagter 132:20-25.

Lære og Pagter 76:50-70, 92-95

Min himmelske Fader ønsker, at jeg får evigt liv i det celestiale rige.

Har du nogensinde undret dig over – elle bekymret dig over – om du ville kvalificere dig til det celestiale rige eller ej? I stedet for kun at se efter det, du skal gøre, så se efter det, Gud har gjort – og gør – for at hjælpe dig til at blive som ham, når du læser beskrivelsen af dem, der modtager denne herlighed (se v. 50-70, 92-95). Påvirker det, hvordan du har det med din personlige indsats, at læse synet på denne måde?

Du kan også tænke på den store velsignelse, det er at kende til disse detaljer om det celestiale rige. Hvordan påvirker synet om celestial herlighed måden, hvorpå du ser på og ønsker at leve dit daglige liv?

Se også Moses 1:39; Joy D. Jones, »Umådelig værdi«, Liahona, nov. 2017, s. 13-15; J. Devn Cornish, »Er jeg god nok? Vil jeg klare det?«, Liahona, nov. 2016, s. 32-34.

Billede
værelse i et hjem fra det 19. århundrede

Joseph Smith så synet om herlighedsgraderne i dette værelse.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 76:22-24, 50-52, 78-79, 81-82.Hvad lærer vi af disse vers om vigtigheden af vores vidnesbyrd? Hvilken rolle spiller vores vidnesbyrd i vores evige skæbne? Det kan være godt at slå en definition på ordet tapper op for at tale om, hvordan vi kan være »tapre i vidnesbyrdet om Jesus« (v. 79). I kan også synge »Jeg vil være tapper« (Børnenes sangbog, s. 85).

Lære og Pagter 76:24.Din familie lægger måske mærke til forbindelser mellem sandheder i afsnit 76 og dem, der belæres om i »Jeg er Guds kære barn« (Børnenes sangbog, 2-3). En af disse sandheder findes i Lære og Pagter 76:24. Hvordan kunne verden være anderledes, hvis alle forstod, at vi er Guds børn? Hvordan påvirker denne sandhed måden, hvorpå vi behandler andre? Ved at se på billeder af diversiteten af Guds sønner og døtre på denne jord kan det muligvis hjælpe din familie til at tænke over dette spørgsmål.

Overvej at synge »Jeg er Guds kære barn« sammen og se efter andre forbindelser til principper i afsnit 76 (se f.eks. v. 12, 62, 96).

Lære og Pagter 76:40-41.Hvis vi skal sammenfatte »de glædelige tidender« (v. 40), eller gode nyheder, i disse vers i en kort avisoverskrift eller et tweet, hvad ville vi så sige? Hvilke andre glædelige tidender findes i afsnit 76?

Lære og Pagter 76:50-70.Hvordan vil du hjælpe din familie med at se frem til og forberede sig på evigt liv i det celestiale rige? I kan samarbejde om at finde billeder, skriftsteder og profetiske lærdomme, der passer til vendinger i Lære og Pagter 76:50-70. I kan finde disse ting i Kirkens tidsskrifter, på ChurchofJesusChrist.org eller i fodnoter i skrifterne. I kan derpå samle disse billeder, skriftsteder og lærdomme på en plakat, der kan minde jer om jeres evige mål.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Han lever! Vor Forløser stor«, Salmer og sange, nr. 70.

Billede
genoprettelsens røster-ikon

Genoprettelsens røster: Vidnesbyrd om »synet«

Wilford Woodruff

Wilford Woodruff blev medlem af Kirken i december 1833, næsten to år efter Joseph Smith og Sidney Rigdon modtog synet nedskrevet i Lære og Pagter 76. Han boede på det tidspunkt i New York og lærte om »synet« fra missionærer, der tjente i området. Adskillige år senere talte han om sine indtryk om denne åbenbaring:

»Jeg havde siden min barndom lært, at der var en himmel og et helvede, og jeg fik af vide, at de ugudelige alle fik en straf og de retfærdige en herlighed …

Da jeg læste synet … oplyste det mit sind og gav mig stor glæde, det forekom mig, at den Gud, der åbenbarede det princip for mennesket, var vis, retfærdig og sand og besad både de bedste egenskaber og sund fornuft og dømmekraft. Jeg følte, han var konsekvent med både kærlighed, barmhjertighed, retfærdighed og dømmekraft, og jeg følte, at jeg elskede Herren mere end nogen sinde før i mit liv.«1

»›Synet‹ [er] en åbenbaring, der rummer mere lys, mere sandhed og større principper end nogen anden åbenbaring, som findes i nogen bog, vi nogen sinde har læst. Den fremstiller tydeligt vores nuværende stade, hvor vi kommer fra, hvorfor vi er her, og hvor vi skal hen. Gennem denne åbenbaring kan enhver erfare, hvad hans lod og del skal blive.«2

»Inden jeg så Joseph, sagde jeg, at jeg var ligeglad med, hvor gammel eller hvor ung han var. Jeg var ligeglad med, hvordan han så ud – om hans hår var langt eller kort. Den mand, der fremførte den åbenbaring, var Guds profet. Jeg vidste det selv.«3

Phebe Crosby Peck

Da Phebe Peck hørte Joseph og Sidney undervise om »synet«, boede hun i Missouri og opdrog fem børn som enlig mor. Synet imponerede og inspirerede hende så meget, at hun skrev følgende for at dele det, hun havde lært, med dem, hun var i familie med:

»Herren åbenbarer det himmelske riges hemmeligheder for sine børn … Joseph Smith og Sidney Rigdon besøgte os sidste forår, og vi havde mange gode møder, mens de var her, og mange hemmeligheder åbnede sig for os, hvilket gav mig stor trøst. Vi kunne se Guds velvilje i forberedelse af fredfyldte boliger til sine børn. Og den, der ikke vil tage imod evangeliets fylde og stå som en tapper soldat i Kristi sag, kan ikke bo i Faderens og Sønnens nærhed. Men der er et sted til alle, der ikke tager imod, men det er et sted med meget mindre herlighed, end at bo i det celestiale rige. Jeg skal ikke forsøge at sige mere om dette, da de ting nu findes på tryk og kommer frem for verden. Og du vil måske få mulighed for selv at læse det, og hvis du gør, så håber jeg, at du vil læse med et agtpågivende og bønsomt hjerte, for det er værd at bide mærke i. Og jeg ønsker, at du skal studere dem, for det er det, der bidrager til vores lykke i denne verden og i den kommende.«4

Noter

  1. »Remarks«, Deseret News, 27. maj 1857, s. 91.

  2. Deseret News, 3. aug. 1881, s. 481; se også Kirkens præsidenters lærdomme: Wilford Woodruff, 2004, s. 116-117.

  3. »Remarks«, Deseret Weekly, 5. sep. 1891, s. 322.

  4. Phebe Crosby Pecks brev til Anna Jones Pratt, 10. aug. 1832, Church History Library, Salt Lake City.

Billede
Repræsentation af de tre herlighedsriger

Herlighedsgrader, af Annie Henrie Nader