Lære og Pagter 2021
28. juni-4. juli. Lære og Pagter 71-75: »Intet våben, som smedes mod jer, skal nå sit mål«


»28. juni-4. juli. Lære og Pagter 71-75: ›Intet våben, som smedes mod jer, skal nå sit mål‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»28. juni-4. juli. Lære og Pagter 71-75«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Jesus med får

Betydningsfuld for hyrden, af Simon Dewey

28. juni-4. juli

Lære og Pagter 71-75

»Intet våben, som smedes mod jer, skal nå sit mål«

Ældste Quentin L. Cook har sagt: »[Vi] føler [oftest] Helligånden under [vores] personlige skriftstudium og bøn i [vores] hjem« (»Inderlig og varig omvendelse til vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2018, s. 10).

Nedskriv dine indtryk

Lige siden Joseph Smith var dreng, oplevede han kritik – endda fjender – når han forsøgte at udføre Guds arbejde. Men det må have været særligt hjerteskærende sidst i 1831, da Ezra Booth offentligt skældte Kirken ud, eftersom der i dette tilfælde var tale om en tidligere troende. Ezra havde set Joseph bruge Guds kraft til at helbrede en kvinde. Han var blevet inviteret til at følge Joseph på den første besigtigelse af Zions land i Missouri. Men han havde efterfølgende mistet sin tro, og i et forsøg på at miskreditere profeten udgav han en række breve i en avis i Ohio. Og hans indsats lod til at virke: »Uvenlige følelser … havde udviklet sig mod kirken« i området (L&P 71, afsnitsindledning). Hvad bør troende gøre i sådan et tilfælde? Selvom der ikke findes ét rigtigt svar til alle situationer, lader det ofte til – heriblandt i sagen i 1831 – at en del af Herrens svar er at forsvare sandhed og rette løgne ved at »forkynde … evangeli[et]« (v. 1). Ja, Herrens værk vil altid støde på kritik, men i sidste ende skal »intet våben, som smedes imod [det,] nå sit mål« (v. 9).

Se »Ezra Booth and Isaac Morley«, Revelations in Context, s. 134.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 71

Herren vil modsige kritikere af sit værk til sin egen tid.

Vi kan være bekymrede, når vi hører folk kritisere eller latterliggøre Kirken eller dens ledere, især når vi er bange for, at folk, vi kender og elsker, vil blive påvirket af den kritik. Da noget lignende skete i Ohio i 1831 (se afsnitsindledningen til L&P 71), var Herrens budskab til Joseph Smith og Sidney Rigdon et budskab om tro, ikke frygt. Hvad finder du, når du studerer Lære og Pagter 71, der opbygger din tro på Herren og hans værk? Hvad gør indtryk på dig ved den instruktion, Herren gav sine tjenere i denne situation?

Se også Robert D. Hales, »Kristent mod: Prisen for at være discipel«, Liahona, nov. 2008, s. 72-75; Jörg Klebingat, »Forsvar troen«, Liahona, sep. 2017, s. 49-53.

Lære og Pagter 72

Biskopper forvalter Herrens riges åndelige og timelige anliggender.

Da Newel K. Whitney blev kaldet til at tjene som Kirkens anden biskop, var hans opgaver lidt anderledes, end dem en biskop har i dag. Biskop Whitney førte blandt andet tilsyn med indvielse af ejendom og tilladelse til at slå sig ned i Missouri, i Zions land. Men når du læser om hans kaldelse og pligter i Lære og Pagter 72, kan det være, at du lægger mærke til sammenhænge med det biskopper gør i dag – i det mindste i ånden, hvis ikke det konkrete i deres pligter. Hvordan aflægger du for eksempel »regnskab« for din biskop? (V. 5). På hvilken måde fører din biskop »tilsyn med Herrens forrådshus« og tager sig af de hellige midler fra menighedens medlemmer? (Se v. 10, 12). Hvordan har biskoppen hjulpet dig?

Se også Guide til skrifterne, »Biskop«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
tønder og madsække

Newel K. Whitney førte tilsyn med biskoppernes forrådshus.

Lære og Pagter 73

Jeg kan søge efter muligheder for at fortælle andre om evangeliet.

Da Joseph Smith og Sidney Rigdon vendte tilbage efter deres korte forkyndende mission for at udbedre noget af den skade, Ezra Booth havde forvoldt (se L&P 71), fortalte Herren dem, at de skulle vende tilbage til arbejdet med at oversætte Bibelen (se Guide til skrifterne, »Joseph Smiths oversættelse«). Men han ønskede også, at de blev ved med at forkynde evangeliet. Overvej, mens du læser Lære og Pagter 73, hvordan »det lader sig gøre« (v. 4) – eller er realistisk – at forkyndelse af evangeliet bliver en vedvarende del af dine pligter.

Lære og Pagter 75:1-12

Herren velsigner dem, der trofast forkynder hans evangelium.

Mange ældster, der reagerede på Herrens befaling: »Drag I ud i al verden« for at forkynde evangeliet (L&P 68:8), søgte mere information om, hvordan Herren ønskede, at de opfyldte denne befaling. Hvilke ord og vendinger i Lære og Pagter 75:1-12 hjælper dig til at forstå, hvordan man effektivt forkynder evangeliet? Hvilke velsignelser lover Herren trofaste missionærer? Tænk over, hvordan disse instruktioner og velsignelser gælder for dig, når du deler evangeliet.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 71.Hvad blev Joseph Smith og Sidney Rigdon bedt om at gøre, da andre kritiserede Kirken og dens ledere? Hvordan kan vi »bered[e] vejen«, så folk kan modtage Guds åbenbaringer? (L&P 71:4).

Lære og Pagter 72:2.Hvordan har biskopper velsignet vores familie? Hvad har vores biskop bedt os om at gøre, og hvordan kan vi opretholde ham? I kan måske som familie lave et kort til jeres biskop som tak for hans tjeneste.

Lære og Pagter 73:3-4.Vil din familie finde det nyttigt at lære om Joseph Smiths oversættelse af Bibelen? (Se Guide til skrifterne, »Joseph Smiths oversættelse«). I kan undersøge nogle få skriftsteder, der blev rettet i Joseph Smiths oversættelse, og tale om de værdifulde sandheder, Herren åbenbarede gennem profeten. Se for eksempel Joseph Smiths oversættelse af 1 Mosebog 14:25-40 og 1 Mosebog 50:24-38 i Guide til skrifterne.

Lære og Pagter 74:7.Hvad lærer dette vers os om Jesus Kristus og små børn?

Lære og Pagter 75:3-5, 13, 16.Du kan hjælpe din familie til at forstå, hvordan Herren ønsker, at vi tjener ham, ved at tale om forskellen mellem at være »uvirksomme« og på at »arbejde af al kraft«. Du kan for eksempel vælge pligter i hjemmet, og få familiens medlemmer til at demonstrere at udføre de pligter uvirksomt og af al kraft. Hvordan kan vi tjene Herren af al vores styrke? Hvad lover han ifølge Lære og Pagter 75:3-5, 13, 16 sine trofaste tjenere?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Lad os stævne frem«, Salmer og sange, nr. 162.

Gør dit personlige studium bedre

Søg efter inspirerende ord og vendinger. Ånden kan gøre dig opmærksom på bestemte ord eller vendinger, mens du læser. Overvej at skrive noter med ord eller vendinger fra Lære og Pagter 71-75, der inspirerer dig.

Billede
en ung mand med en præstedømmeleder

Illustration af en ung mand med en præstedømmeleder, af D. Keith Larson