Oppi ja liitot 2021
31. toukokuuta – 6. kesäkuuta. Oppi ja liitot 60–62: ”Kaikki liha on – – minun kädessäni”


”31. toukokuuta – 6. kesäkuuta. Oppi ja liitot 60–62: ’Kaikki liha on – – minun kädessäni’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”31. toukokuuta – 6. kesäkuuta. Oppi ja liitot 60–62”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
Missourijoki

Leirinuotio Missourijoen rannalla, Bryan Mark Taylor

31. toukokuuta – 6. kesäkuuta

Oppi ja liitot 60–62

”Kaikki liha on – – minun kädessäni”

Presidentti Ezra Taft Benson opetti, että kun tutkimme pyhiä kirjoituksia, ”todistus vahvistuu. Sitoutuminen lujittuu. Perheet vahvistuvat. Henkilökohtainen ilmoitus virtaa.” (Ks. ”Sanan voima”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 83.)

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kesäkuussa 1831 Joseph Smith järjesti konferenssin kirkon vanhinten kanssa Kirtlandissa. Konferenssissa Herra järjesti joitakin vanhimmista toveripareiksi ja lähetti heidät Jacksonin piirikuntaan Missouriin antaen tämän toimeksiannon: ”He saarnatkoot matkalla” (OL 52:10). Monet vanhimmista tekivät niin uutterasti, mutta toiset eivät. Niinpä kun koitti aika matkata takaisin Kirtlandiin, Herra sanoi: ”Eräisiin [vanhimpiin] minä en ole mieltynyt, sillä he eivät tahdo avata suutansa, vaan ihmispelosta he kätkevät talentin, jonka minä olen antanut heille” (OL 60:2). Monet meistä voivat tuntea myötätuntoa näitä vanhimpia kohtaan – mekin saatamme tuntea epäröintiä avata suutamme ja kertoa evankeliumista. Ehkäpä meitäkin estää ”ihmispelko”. Ehkäpä epäilemme kelvollisuuttamme tai kykyjämme. Olivatpa syymme mitkä tahansa, Herra ”tuntee ihmisen heikkouden ja tietää, kuinka auttaa [meitä]” (OL 62:1). Eri puolilla näitä varhaisille lähetyssaarnaajille annettuja ilmoituksia on vakuutuksia, jotka voivat auttaa meitä voittamaan pelkomme kertoa evankeliumista – tai muita pelkoja, joita saatamme kohdata: ”Minä, Herra, hallitsen taivaissa ylhäällä.” ”Minä kykenen pyhittämään teidät.” ”Kaikki liha on – – minun kädessäni.” Ja ”olkaa rohkealla mielellä, lapsukaiset; sillä minä olen teidän keskellänne”. (OL 60:4, 7; 61:6, 36.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 60; 62

Herra on mielissään, kun avaan suuni kertoakseni evankeliumista.

Meillä kaikilla on ollut kokemuksia, jolloin olisimme voineet kertoa evankeliumista jollekulle, mutta jostakin syystä emme tehneet niin. Kun luet Herran sanoja varhaisille lähetyssaarnaajille, jotka eivät tahtoneet avata suutaan, mieti omia mahdollisuuksiasi kertoa evankeliumista muille. Millä tavoin sinun todistuksesi evankeliumista on kuin ”talentti” eli aarre Jumalalta? Millä tavoin me toisinaan ”kätkemme talenttimme”? (Ks. OL 60:2; ks. myös Matt. 25:14–30.)

Herra oikaisi näitä varhaisia lähetyssaarnaajia, mutta Hän pyrki myös innoittamaan heitä. Mitä rohkaisevia viestejä Häneltä löydät luvuista OL 60 ja 62? Kuinka nämä viestit antavat sinulle varmuutta kertoa evankeliumista? Etsi tulevina päivinä tilaisuuksia avata suusi ja kertoa muille, mitä Jumala on uskonut sinulle.

Katso myös OL 33:8–10; 103:9–10; Dieter F. Uchtdorf, ”Lähetystyö: kertokaa siitä, mitä on sydämessänne”, Liahona, toukokuu 2019, s. 15–18.

Kuva
lähetyssaarnaajia linja-autossa

Jumala haluaa minun kertovan evankeliumista muille.

OL 61:5–6, 14–18

Onko Herra kironnut kaikki vedet?

Herran varoitus luvussa OL 61 oli osittain varoitus vaaroista, joita Hänen kansansa saattaisi kohdata matkatessaan Siioniin Missourijoella, joka tuolloin tunnettiin vaarallisena. Tätä varoitusta ei pidä tulkita siten, että meidän tulisi välttää kulkemista vesitse. Herralla on ”kaikki valta”, mukaan lukien valta vesiin (ks. jae 1).

OL 61–62

Herra on kaikkivoipa ja voi varjella minua.

Paluumatkallaan Kirtlandiin Joseph Smithillä ja muilla kirkon johtajilla oli hengenvaarallinen kokemus Missourijoella (ks. Saints, kirja 1, luku 12). Herra käytti tätä tilaisuutta varoittaakseen ja opettaakseen palvelijoitaan. Mitä sellaista löydät luvusta OL 61, mikä kannustaa sinua luottamaan Herraan, kun kohtaat omia haasteitasi? Esimerkiksi miksi on tärkeää tietää, että Jumala on ”ikuisesta ikuiseen”? (Jae 1.)

Luvussa OL 62 on samanlaisia oivalluksia. Mitä Herra opettaa sinulle itsestään ja voimastaan tässä ilmoituksessa?

Pohdi, mitä uskoa vahvistavia kokemuksia sinulla on ollut, kun Herra on auttanut sinua voittamaan hengellisiä tai fyysisiä vastoinkäymisiä.

OL 62

Herra haluaa minun tekevän jotkin päätökset, ”kuten hyväksi [näen]”.

Toisinaan Herra antaa meille täsmällisiä ohjeita, ja toiset asiat Hän jättää meidän päätettäviksemme. Millä tavoin huomaat tätä periaatetta havainnollistettavan luvussa OL 62? (Ks. myös OL 60:5; 61:22.) Kuinka olet nähnyt tämän periaatteen omassa elämässäsi? Miksi meille on hyväksi tehdä joitakin päätöksiä ilman tarkkoja ohjeita Jumalalta?

Katso myös Et. 2:18–25; OL 58:27–28.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 60:2–3.Miksi jotkut varhaiset lähetyssaarnaajat epäröivät kertoa evankeliumista? Miksi me toisinaan epäröimme? Voisitte esittää roolileikkinä, kuinka perheenjäsenet voisivat kertoa evankeliumista eri tilanteissa.

OL 61:36–39.Mitä syitä huomaamme näissä jakeissa ”[olla] rohkealla mielellä”? (Ks. myös Joh. 16:33.) Ehkäpä perheenne voisi kirjoittaa tai piirtää kuvia asioista, jotka tuovat heille iloa, ja kerätä ne ”rohkealla mielellä” -purkkiin. (Pidä huoli siitä, että otatte mukaan kuvia Vapahtajasta ja muistutuksia Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan.) Kun viikon aikana perheenjäsenet tarvitsevat muistutuksia siitä, miksi olla onnellinen, he voisivat valita jotakin purkista.

OL 61:36.Kuinka voisit auttaa perhettänne muistamaan, että Vapahtaja on meidän keskellämme? Voisitte yhdessä päättää, mihin näkyvään paikkaan kodissanne laitatte kuvan Hänestä. Kuinka voimme kutsua Vapahtajan päivittäiseen elämäämme?

OL 62:3.Voisitte ehkä pitää perheen todistuskokouksen, kun olette lukeneet tämän jakeen. Voisit selittää, mitä todistus on, lukemalla kohtia presidentti M. Russell Ballardin puheesta ”Puhdas todistus” (Liahona, marraskuu 2004, s. 40–43). Miksi on tärkeää tallentaa todistuksemme?

OL 62:5, 8.Miksei Herra anna käskyjä kaikille elämämme osa-alueille? Kuinka meidän jakeen 8 mukaan tulee tehdä päätöksiä?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Todistus”, MAP-lauluja, 83.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Anna Hengen ohjata tutkimistasi. Anna Pyhän Hengen ohjata sinua. Ole herkkä Hengen kuiskauksille, kun Henki opastaa sinua siinä, mitä sinun on tarpeen oppia kunakin päivänä, vaikka Hänen kuiskauksensa johdattaisivatkin sinua lukemaan tai tutkimaan eri aihetta, kuin olisit tavallisesti tutkinut, tai tekemään sen eri tavalla.

Kuva
Jeesus kantaa karitsaa

Hyvä paimen, Del Parson