Kom og følg mig
29. juni-5. juli. Alma 23-29: De »faldt aldrig fra«


»29. juni-5. juli. Alma 23-29: De ›faldt aldrig fra‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»29. juni-5. juli. Alma 23-29«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Anti-nefi-lehierne begraver deres våben

Anti-nefi-lehierne begraver deres krigsvåben, af Jody Livingston

29. juni-5. juli

Alma 23-29

De »faldt aldrig fra«

Når du studerer Alma 23-29, hvilket budskab finder du så til dig og din familie? Hvad kan du fortælle om i dine klasser i Kirken?

Nedskriv dine indtryk

Tænker du nogensinde over, om folk virkelig kan ændre sig? Måske bekymrer du dig over, om du kan overvinde dårlige valg, du har truffet, eller dårlige vaner, som du har fået, eller du har lignende bekymringer for nogle af dine kære. Hvis det er tilfældet, så kan historien om anti-nefi-lehierne hjælpe dig. Dette folk var nefitternes svorne fjender. Da Ammon og hans brødre besluttede sig for at forkynde evangeliet for dem, »lo [nefitterne] hånligt ad [dem]«. Det syntes som en mere sandsynlig løsning at slå lamanitterne ihjel end at omvende dem. (Se Alma 26:23-25).

Men lamanitterne forandrede sig – gennem Herrens kraft til omvendelse. De, der tidligere var kendt som et »forhærdet og grusomt folk« (Alma 17:14), blev »kendetegnet ved deres hengivenhed over for Gud« (Alma 27:27). Faktisk, »faldt [de] aldrig fra« (Alma 23:6).

Måske har du nogle falske overleveringer, som du skal opgive, eller nogle oprørsvåben, du skal nedlægge (se Alma 23:7). Eller måske skal du bare være en lille smule mere ihærdig i dit vidnesbyrd og lidt mindre tilbøjelig til at falde fra. Lige meget hvilke forandringer, du har brug for at foretage dig, kan Alma 23-29 give dig håb om, at vedvarende forandring er mulig gennem Jesu Kristi forsonende kraft.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Alma 23:1-5

Når Guds børn tager imod evangeliet, følger store velsignelser.

Da lamanitternes konge erklærede, at Guds ord »ikke skulle møde nogen hindring« blandt hans folk (se Alma 23:1-5), åbnede han døren for store velsignelser til dem. Når du læser Alma 23-29, så se efter disse velsignelser. Hvordan kan du sikre dig, at Guds ord »ikke … møde[r] nogen hindring« i dit liv eller i din familie?

Alma 23-25; 27

Min omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium ændrer mit liv.

Lamanitterne, der fik besøg af Ammon og hans brødre syntes at være usandsynlige kandidater til omvendelse – de var fanget af deres forfædres overleveringer og deres egen ugudelighed. Men alligevel tog mange af dem imod Jesu Kristi evangelium og foretog grundlæggende forandringer i deres liv. Som et symbol på deres egen omvendelse kaldte disse lamanitter sig Anti-Nefi-Lehi. (Betydningen af »anti« i dette tilfælde er ikke det samme som »anti« i »anitkrist«).

Hvis du reflekterer over disse lamanitters omvendelse, kan det måske få dig til at tænke over din egen omvendelse »til Herren« (Alma 23:6). En måde at studere disse kapitler på kan være at finde frem til, hvordan anti-nefi-lehiernes omvendelse forandrede deres liv. De følgende vers kan få dig i gang.

Når du grunder over forandringerne hos anti-nefi-lehierne, så tænk over, hvordan din omvendelse til Kristus forandrer dig. Hvad synes du, at du stadig har brug for at ændre, så evangeliet kan have større kraft i dit liv?

Alma 23:6-7

Alma 23:17-18

Alma 24:11-19

Alma 25:13-16

Alma 27:26-30

Alma 24:7-19; 26:17-22

Gud er barmhjertig.

Selvom de synder, som Ammon og anti-nefi-lehierne skulle overvinde, sikkert var meget anderledes end noget i dit liv, så sætter vi alle vores lid til Guds barmhjertighed. Hvad finder du i Alma 24:7-19 og 26:17-22, der hjælper dig til at forstå hans barmhjertighed? Når du læser, kan du tænke over disse ting: Hvordan du er blevet opfordret til at omvende dig, dine oplevelser med omvendelse, hvordan du har prøvet at undgå at synde igen og de velsignelser, du har modtaget gennem omvendelse. Når du læser versene på den måde, hvad lærer du så om Guds barmhjertighed i dit liv?

Alma 26; 29

Det bringer glæde at tjene Herren.

Trods Ammons og Almas forskellige oplevelser gav de udtryk for de samme følelser om deres missionærindsats. Du kan overveje at læse Alma 26 og 29 og sammenligne dem. Hvilke ligheder lægger du mærke til? Hvilke ord og udtryk gentages? Hvad kan du lære af Ammon og Alma om, hvordan du finder sand glæde på trods af dine udfordringer? (Gennemgå de udfordringer, som Alma stod over for ved at se kapiteloverskrifterne til Alma 5-16. Gennemgå Ammons og hans brødres udfordringer ved at se kapiteloverskrifterne til Alma 17-28).

Alma 26:5-7

Hvad er neg og lader?

Ved høsttid bliver kornet ofte samlet i bundter, der kaldes neg og placeret i lagerbygninger, der ofte kaldes lader. Ældste David A. Bednar fortalte om en fortolkning af symbolikken i Alma 26:5: »Negene repræsenterer i denne lignelse de nydøbte medlemmer af Kirken. Laderne er de hellige templer« (»Ærefuldt have ry og anseelse«, Liahona, maj 2009, s. 97). Tænk over, hvad analogien i Alma 26:5-7 fortæller dig om vigtigheden af tempelpagter.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Alma 24:6-19

Hvorfor begravede anti-nefi-lehierne deres våben »dybt ned i jorden«? (Alma 24:16). Måske vil din familie synes, at det ville være sjovt at skrive ting ned på nogle stykker papir, som de gerne vil overvinde eller holde op med. I kan derefter grave et hul og begrave papirstykkerne.

Alma 24:7-12

Studium af disse vers kan hjælpe din familie til at forstå omvendelsens vidunderlige gave. Hvad gjorde anti-nefi-lehierne for at omvende sig fra deres synder? Hvordan hjalp Herren dem til at omvende sig? Hvad kan vi lære af dette eksempel?

Alma 24:20-27

Hvad har vi set, der vidner om sandheden af Mormons erklæring: »Således ser vi, at Herren virker på mange måder for sit folks frelse«? (Alma 24:27).

Alma 26:2

Hvordan vil din familie besvare Ammons spørgsmål i Alma 26:2? Måske kan du lave en liste med deres svar på et stort stykke papir og hænge det et sted, hvor alle kan se det. Tilskynd din familie til at føje til det, når du kommer i tanke om andre velsignelser, som Gud har »skænket os«?

Alma 29:9

Hvordan var Ammon og Alma et redskab i Guds hænder? I kan eventuelt kigge på redskaber i jeres hjem og tale om, hvordan de hver især er en hjælp for jeres familie. Hvordan hjælper det os til at forstå, hvordan vi kan være »et redskab i Guds hænder«?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Brug afveksling. Hvis du varierer din tilgang til familiestudium af skrifterne, kan det være med til at holde familiens interesse og få dem involveret. Når en i familien har læst et vers kan han eller hun for eksempel bede en anden om at gentage det, der lige er blevet læst, med deres egne ord.

Billede
Anti-nefi-lehierne begraver deres våben

Illustration af anti-nefi-lehierne, der begraver deres våben, af Dan Burr