Kom og følg mig
22.-28. juni. Alma 17-22: »Jeg vil gøre jer til et redskab«


»22.-28. juni. Alma 17-22: ›Jeg vil gøre jer til et redskab‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»22.-28. juni. Alma 17-22«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Ammon taler med kong Lamoni

Ammon og kong Lamoni, af Scott M. Snow.

22.-28. juni

Alma 17-22

»Jeg vil gøre jer til et redskab«

Når du læser Alma 17-22, så nedskriv de indtryk, du får og handl på dem. Når du gør det, viser du Herren din villighed til at modtage mere personlig åbenbaring.

Nedskriv dine indtryk

Tænk på alle de undskyldninger, som folk kommer med for ikke at fortælle andre om evangeliet: »Jeg ved ikke nok« eller »Jeg er ikke sikker på, at de vil være interesserede« eller måske »Hvad hvis jeg fornærmer dem?« Måske har du selv tænkt noget lignende. Nefitterne havde yderligere en grund til ikke at fortælle lamanitterne om evangeliet: De var »et vildt og forhærdet og grusomt folk, et folk, der frydede sig ved at myrde nefitterne« (Alma 17:14; se også Alma 26:23-25). Men Mosijas sønner havde en endnu stærkere grund til, hvorfor de følte, at de måtte fortælle lamanitterne om evangeliet: »De nærede ønske om, at frelse skulle blive kundgjort for enhver skabning, for de kunne ikke bære, at nogen menneskesjæl skulle fortabes« (Mosi 28:3). Denne kærlighed, der inspirerede Alma og hans brødre, kan også inspirere dig til at fortælle din familie, venner og bekendte om evangeliet – selv dem, som ikke virker til, at de vil tage imod det.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Alma 17:1-4

Når jeg styrker min egen tro, kan jeg mere effektivt fortælle andre om evangeliet.

Har du nogensinde mødt nogle gamle venner og følt dig, ligesom Alma gjorde – henrykt over, at de var forblevet stærke i troen? (Se Alma 17:1-2). Hvad lærer du af Mosijas sønner om, hvordan du beholder din tro på evangeliet og dit engagement til at forblive stærk? Når du tænker over Mosijas sønners åndelige styrke, hvad bliver du så inspireret til at gøre?

Hvordan påvirkede Mosijas sønners åndelige forberedelse deres arbejde med lamanitterne? Måske kunne du bruge denne mulighed til at evaluere dine bestræbelser på at undervise om evangeliet »med magt og myndighed fra Gud« (Alma 17:3).

Alma 17:6-12

Jeg kan blive et redskab i Guds hænder til at bringe frelse til hans børn.

Præsident Thomas S. Monson sagde: »Jeg vil altid gerne have, at Herren ved, at hvis han skal have løbet et ærinde, vil Tom Monson gerne løbe det ærinde for ham« (»On the Lord’s Errand: The Life of Thomas S. Monson«, video, ChurchofJesusChrist.org). Når du læser Alma 17:6-12, se da efter, hvad Mosijas sønner gjorde, så de kunne være redskaber i Guds hænder. Hvordan kan du være et redskab i Guds hænder til at velsigne andre? Hvad lærer du af deres eksempel, som giver dig mod til at gøre det, Herren har brug for, at du gør?

Se også Dallin H. Oaks, »Del det gengivne evangelium«, Liahona, nov. 2016, s. 57-60.

Alma 17-18

Jeg kan hjælpe andre til at forberede sig på at modtage evangeliet.

Lamoni var leder af »et vildt og forhærdet og grusomt folk« (Alma 17:14), alligevel overvandt han mange års traditioner og tog imod Jesu Kristi evangelium. Når du læser om Ammons omgang med Lamoni, så læg mærke til, hvad Ammon gjorde, som kan have hjulpet Lamoni til at være mere modtagelig over for hans budskab. Hvis du kommer til at tænke på nogle ting, du kan gøre for at dele evangeliet, så skriv disse tilskyndelser ned.

Det kan også være en hjælp at markere eller nedskrive de sandheder, som Ammon underviste Lamoni om (se Alma 18:24-39), og de sandheder, som Aron underviste Lamonis far om (se Alma 22:1-16). Hvad siger disse vers om de sandheder, som du kan dele med andre for at hjælpe dem med at søge et vidnesbyrd om evangeliet?

Billede
Ammon redder kongens får

Minerva K. Teichert (1888-1976), Ammon redder kongens flokke, 1935-1945, olie på masonit, 35 x 48 tommer. Brigham Young University Museum of Art

Alma 18-22

Mit vidnesbyrd kan have en vidtrækkende indflydelse.

Selvom de omvendelsesberetninger, vi læser om i skrifterne, ofte indeholder dramatiske begivenheder, så finder vi inde i kernen af dem personer, der havde mod til at tage til orde og dele deres vidnesbyrd med andre. En måde at studere begivenhederne i Alma 18-22 på er ved at se efter den vidtrækkende effekt, en person, der bærer sit vidnesbyrd, kan have. Du kan eventuelt nedskrive det, du finder frem til, i et diagram som dette.

Ammon fortalte om evangeliet, som så fortalte om evangeliet, og resultatet var .

Alma 19:36

Herrens arm er strakt ud til mig, når jeg omvender mig.

Ved slutningen af denne beretning om Lamonis omvendelse sagde Mormon noget vigtigt om Herrens karakter. Hvad siger Alma 19:36 om Herrens karakter? Hvornår har du følt Herrens arm strakt ud mod dig? Hvordan kan du hjælpe dem, du elsker, til at føle hans barmhjertighed?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Alma 17-19

Hvordan kan du få beretningerne i disse kapitler til at blive levende for din familie? I kan rollespille historien om Ammon, der beskytter fårene, eller historien om Abish, der samler en stor skare til at bevidne Guds kraft. Din familie kan måske tegne billeder af forskellige dele af historien og bruge disse billeder til at fortælle historien. Hvad vil din familie gøre for at følge Ammons og Abishs eksempler?

Alma 18:24-39

Måske kunne din familie læse Alma 18:24-39 sammen og finde de sandheder, som Ammon underviste Lamoni om. Hvorfor tror vi, at Ammon underviste Lamoni i disse sandheder først? Hvorfor er det vigtigt for os at have et vidnesbyrd om disse sandheder?

Alma 20:8-15

Hvad kan vi lære af den måde, som Lamoni reagerede på over for sin far? Hvordan kan vi følge Lamonis eksempel og stå fast på det, der er rigtigt? (I kan for eksempel se videoen »Vov at stå alene« på ChurchofJesusChrist.org).

Alma 22:15-18

Gennemgå Alma 20:23 for at se, hvad Lamonis far var villig til at give for at redde sit liv. Gennemgå derefter Alma 22:15 for at se, hvad han var villig til at give for at modtage glæden ved evangeliet. Hvad var han villig til at opgive for at komme til at kende Gud? (Se v. 18). Måske kan hver person i din familie skrive en plan om at opgive noget for at komme til at kende Gud bedre.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Find og anvend principper. Selvom detaljerne i historier fra skriften måske ikke synes at finde anvendelse for dig, så gør principperne i disse beretninger det ofte. Når du læser om Ammon og Aron, hvilke principper om at fortælle andre om evangeliet finder du?

Billede
Kong Lamonis hustru besvimer

Kong Lamonis hustru rejser sig fra jorden, priser Jesus. O velsignede Jesus, af Walter Rane