Kom og følg mig
29. juni-5. juli. Alma 23-29: De »faldt aldrig fra«


»29. juni-5. juli. Alma 23-29: ›De ›faldt aldrig fra‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»29. juni-5. juli. Alma 23-29«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Anti-nefi-lehierne begraver deres våben

Anti-nefi-lehierne begraver deres krigsvåben, af Jody Livingston

29. juni-5. juli

Alma 23-29

De »faldt aldrig fra«

Studér bønsomt Alma 23-29 og søg inspiration til, hvad børnene har brug for, og hvordan du kan hjælpe dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Tegn et glad ansigt på et stykke papir, og giv nogle af børnene lov til at holde det. Når de holder papiret, beder du dem om at nævne noget, de har lært i Mormons Bog, der giver dem glæde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Alma 24:6-24

Jeg bliver velsignet, når jeg holder mine løfter.

Hvad lærte du i dit studium af Alma 24:6-24, der kan hjælpe børnene til at forstå vigtigheden af at holde et retskaffent løfte?

Mulige aktiviteter

  • Læs nogle vers eller vendinger fra Alma 24:6-24 for at lære børnene om anti-nefi-lehierne, det løfte de aflagde, og hvordan de holdt deres løfte. Du kan også bruge billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier eller »Kapitel 26: Ammons folk« (Historier fra Mormons Bog, s. 73-74).

  • Beskriv, hvordan anti-nefi-lehierne holdt deres løfte ved at begrave deres våben. Opfordr børnene til at tegne et sværd og bagefter lade som om, de graver et hul og begraver deres sværd. Hjælp dem til at tænke på løfter, de har givet. Hvorfor er det vigtigt at holde løfter? Forklar, at når vi bliver døbt, giver vi løfter til Gud, og han giver løfter til os. Disse kaldes pagter. Bær vidnesbyrd om, at vi bliver velsignet, når vi holder vores løfter til Gud.

Alma 26; 29

Evangeliet bringer mig glæde, og jeg kan dele den glæde med andre.

Ammon, der underviste anti-nefi-lehierne i evangeliet, oplevede stor glæde, fordi han forkyndte evangeliet. Alma, der også underviste mange mennesker i evangeliet, oplevede den samme glæde. Vi kan opleve en lignende glæde, når vi deler vores vidnesbyrd med andre.

Mulige aktiviteter

  • Vælg et par vendinger i Alma 26 eller 29, der omtaler glæde, og læs dem for børnene (se fx Alma 26:11, 13 eller Alma 29:13-14). Lad børnene rejse sig, hver gang de hører ordet »glæde« eller »fryde«. Hjælp børnene til at forstå, at det gjorde Alma og Ammon glade at fortælle andre om evangeliet. Fortæl om en oplevelse, hvor det bragte dig glæde at fortælle andre om evangeliet.

  • Bed børnene om at tegne billeder af ting, der bringer dem glæde. Lad alle børnene give deres tegning til en anden i klassen og forklare den. Gør opmærksom på, at når noget giver os glæde, som fx evangeliet, vokser vores glæde, når vi deler den med andre.

  • Giv et barn en Mormons Bog, og lad ham eller hende øve sig i at dele den med en anden elev. Opmuntr dem til at forklare deres følelser omkring Mormons Bog. Hvorfor fortæller vi andre om Mormons Bog?

Alma 27:20-30

Jeg kan hjælpe mine venner til at efterleve evangeliet.

Nefitterne beskyttede anti-nefi-lehierne mod deres fjender og hjalp dem til at holde de pagter, de havde indgået med Herren.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene beretningen om anti-nefi-lehierne, der aflægger et løfte om ikke at gå i kamp mere (se Alma 27:20-30). Forklar, at anti-nefi-lehierne ikke kunne forsvare sig selv mod deres fjender på grund af deres løfte. Læs Alma 27:23 og forklar, at deres venner blandt nefitterne valgte at beskytte anti-nefi-lehierne, så de kunne holde deres løfte. Hvordan kan vi hjælpe vores venner med at holde deres løfter? Fortæl om en gang, hvor en ven hjalp dig med at holde dine løfter til Gud.

  • Lav et rollespil sammen med børnene over nogle situationer, hvor de på en venlig måde kan hjælpe andre til at vælge det rette. Hvad kan vi fx sige til en ven, der vil lyve eller være tarvelig?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Alma 24

Pagter er løfter, jeg giver Gud, og han giver mig.

Anti-nefi-lehierne begravede deres våben og lovede aldrig mere at slå ihjel. På samme måde kan de børn, du underviser, holde deres pagt.

Mulige aktiviteter

  • Giv alle børnene en lille sten, og bed dem om at skrive ordet pagt på den. Forklar, at en pagt er et løfte mellem vor himmelske Fader og hans børn. Hvordan gør vores pagter os stærke eller »vedholdende« som en sten? (Alma 24:19). Læs sammen Alma 24:16-25 for at lære, hvilken pagt Ammons folk havde indgået, og hvordan de ærede deres pagt. Bed børnene om at tage stenen med hjem som en påmindelse om at holde deres pagter.

  • Læs Alma 24:16-19 sammen med dem, og tal om, hvad anti-nefi-lehierne gjorde for at vise Gud, de havde omvendt sig. Hvad indgik de pagt om ikke at gøre? Forklar, at de pagter, vi indgår, er »et vidnesbyrd for Gud« om, at vi ønsker at følge Guds bud (v. 18). Hvilke pagter har børnene indgået?

  • Lad børnene tegne billeder af anti-nefi-lehiernes våben. Bed dem derefter om bagpå våbnene at skrive noget, de føler, de bør ændre for bedre at følge Jesus Kristus. Få dem til at lade som om, at de begraver deres våben, og lad dem lave en plan for at gøre det, de skrev.

Alma 24:7-10; 26:23-34; 27:27-30

Fordi vor himmelske Fader er nådig, kan vi omvende os og ændre os.

For nylig har børnene lært om Alma, Ammon og anti-nefi-lehierne. Hvordan kan du bruge disse beretninger til at illustrere, at vor himmelske Fader er nådig mod dem, der oprigtigt omvender sig?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Før og Efter på tavlen. Bed nogle af børnene om at læse følgende vers for at finde ud af, hvordan lamanitterne var, før Ammon og hans brødre underviste dem: Alma 17:14-15; 26:23-24. Lad andre børn læse følgende vers for at finde ud af, hvordan lamanitterne ændrede sig: Alma 26:31-34; 27:27-30. Få børnene til at skrive det, de har fundet ud af, under overskrifterne på tavlen. Bed dem derefter om i Alma 24:7-10 at lægge mærke til, hvordan disse lamanitter kunne ændre sig så fuldstændig. Bær dit vidnesbyrd om Guds magt til at tilgive os og hjælpe os til at omvende og ændre os.

  • Få børnene til sammen at læse Alma 26:21 og finde de velsignelser, som de, der omvender sig, får. Lad dem beskrive nogle af disse velsignelser med deres egne ord.

Alma 26; 29

Evangeliet bringer mig glæde, og jeg kan dele den glæde med andre.

Disse kapitler er fyldt med eksempler på den glæde, der kommer af at efterleve og dele evangeliet med andre. Hvordan kan du bruge Alma 26 og 29 til at inspirere børnene til at stræbe efter denne glæde?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at finde ordene »glæde« og »fryde« i Alma 26 og 29. Læs nogle af de vers sammen, de finder, og tal om, hvad disse vers forklarer os om glæde. Hvad gav Ammon og Alma glæde? Fortæl om en oplevelse, hvor du følte glæde over at efterleve eller dele evangeliet, eller bed børnene om at fortælle om deres egne oplevelser.

  • Lad to børn stå overfor hinanden og se, hvem der kan få den anden til at smile først. Hvordan kan vi sprede glæde omkring os? Hvordan spreder det glæde at dele evangeliet med andre? Hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan dele glæden ved evangeliet med deres venner og familie.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at holde deres løfter, ligesom anti-nefi-lehierne gjorde.

Gør undervisningen bedre

Lær et skriftsted. Vælg en vending fra et skriftsted eller en kort passage, som du tror vil kunne hjælpe børnene i din klasse, og hjælp dem til at lære det udenad. Visuelle hjælpemidler og håndbevægelser kan også være en hjælp.