Kom dan en volg Mij
9–15 maart. Jakob 1–4: ‘Wees met God verzoend door de verzoening van Christus’


‘9–15 maart. Jakob 1–4: ‘Wees met God verzoend door de verzoening van Christus”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘9–15 maart. Jakob 1–4’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
vrouw knielt aan de voeten van Jezus

Vergeven, Greg K. Olsen

9–15 maart

Jakob 1–4

Wees met God verzoend door de verzoening van Christus

Wanneer u geestelijke indrukken opschrijft, laat u zien dat u van de Heilige Geest wilt leren. Schrijf uw inzichten op terwijl u Jakob 1–4 leest.

Schrijf uw ingevingen op

De Nephieten beschouwden Nephi als hun grote ‘beschermer’ (Jakob 1:10). Hij had ze tegen aanvallen van hun vijanden verdedigd en ze voor geestelijke gevaren gewaarschuwd. Nu hij er niet meer was, kreeg Jakob de geestelijke leiding over de Nephieten. Nephi had hem namelijk tot priester en leraar voor het volk gewijd (zie Jakob 1:18). Jakob merkte onder inspiratie dat zijn volk ‘onomwonden’ toegesproken moest worden, want het begon ‘zonde te bedrijven’ (Jakob 2:7, 5). Die zonden hadden veel weg van waar mensen in deze tijd mee worstelen: zucht naar rijkdom en seksuele onreinheid. Hoewel Jakob vond dat hij deze goddeloosheid moest veroordelen, leefde hij ook erg met de slachtoffers mee, wier hart ‘met diepe wonden doorstoken’ was (Jakob 2:35). Jakob getuigde dat genezing voor beide groepen – de zondaar en de geestelijk verwonde ziel – van de Heiland Jezus Christus afkomstig is. Jakobs boodschap was net als de eerdere boodschap van Nephi: ‘Wees met [God] verzoend door de verzoening van Christus’ (Jakob 4:11).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11

De Heer wil graag dat ik mijn roeping grootmaak.

In het woord van God onderrichten was voor Jakob meer dan een taak die zijn broer hem had toebedeeld – het was een ‘opdracht van de Heer’, zodat hij ijverig arbeidde en zijn ‘ambt groot’ maakte (Jakob 1:17, 19). President Gordon B. Hinckley heeft gezegd dat we onze roeping grootmaken ‘als we ijverig dienen, met geloof en overtuiging onderwijzen, en rechtschapenheid aanwakkeren en versterken bij hen op wie we invloed hebben.’ (‘Magnify Your Calling’, Ensign, mei 1989, 47.) Denk aan uw eigen ‘opdracht[en] van de Heer’ terwijl u Jakob 1:6–8, 15–19 en 2:1–11 leest. Waarom diende Jakob zo trouw? Waartoe inspireert zijn voorbeeld u zodat u uw kerkroepingen en uw taken in het gezin wilt grootmaken?

Zie ook ‘In uw roeping groeien’ (video, ChurchofJesusChrist.org).

Jakob 2:23–3:12

De Heer schept behagen in kuisheid.

Zonde heeft gevolgen voor personen en voor samenlevingen. Jakob sprak over seksuele zonden en waarschuwde daarbij voor beide gevolgen. Let in Jakob 2:31–35 en 3:10 op manieren waarop onzedelijkheid de Nephieten als volk en persoonlijk raakte. In hoeverre hebben die manieren raakvlakken met de gevolgen van onzedelijkheid in de hedendaagse wereld? Wat vindt u in Jakobs woorden waarmee u een dierbare het belang van kuisheid kunt bijbrengen? Hoe zijn uw inspanningen om kuis te zijn u tot zegen geweest?

Jakob sprak zich ook uit over het hebben van meer dan één vrouw. Wat staat er in Jakob 2:23–30 over de reden waarom de Heer zijn volk in een beperkt aantal situaties het meervoudig huwelijk geboden heeft? Wat vindt Hij van mensen die daar zonder zijn goedkeuring toe overgaan?

Jakob 4

Ik kan door de verzoening van Jezus Christus met God verzoend worden.

Jakob smeekte zijn volk: ‘Wees met [God] verzoend door de verzoening van Christus’ (Jakob 4:11). Wat zou dat betekenen? U kunt verzoenen eventueel in het woordenboek opzoeken. Ga eens op zoek naar woorden of zinsneden in dit hoofdstuk die aangeven hoe u tot Christus kunt komen zodat u met God kunt worden verzoend. Jakob legt bijvoorbeeld uit dat de wet van Mozes was gegeven om de mensen op Jezus Christus te wijzen (zie Jakob 4:5). Wat heeft God gegeven om u op Christus te wijzen? Hoe maakt u daar gebruik van om nader tot God te komen?

Zie ook 2 Nephi 10:24.

Jakob 4:8–18

Ik kan geestelijke blindheid vermijden door me op de Heiland te concentreren.

Jakob wilde dat zijn volk zich meer tot de Heer ging keren. Hij waarschuwde de mensen tegen geestelijke blindheid en dat ze ‘het duidelijke woord’ van het evangelie niet moesten verachten (zie Jakob 4:13–14). Ouderling Quentin L. Cook heeft voor dezelfde problemen in deze tijd gewaarschuwd: ‘Tegenwoordig hebben sommigen van ons de neiging om het doel uit het oog te verliezen in plaats van ons getuigenis op evangeliebeginselen te baseren. Dat doen we als we de waarheid van het evangelie vervangen door levensbeschouwingen van mensen, als we te fanatiek in het evangelie zijn, […] of als we regels boven leerstellingen verkiezen. Als we dergelijk gedrag uit de weg gaan, zullen we de theologische blindheid en het gestruikel die Jakob beschreef, kunnen vermijden.’ (‘‘Het doel niet uit het oog verliezen’, Liahona, maart 2003, 22.)

Hoe kunnen we ons volgens Jakob 4:8–18 op de Heiland concentreren en geestelijke blindheid vermijden?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Jakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11; 4:18

Welke woorden en zinsneden in deze verzen beschrijven de liefde die Jakob koesterde voor wie hij leidde? Wat hebben onze kerkleiders gedaan om ons hun ‘verlangen naar en […] bezorgdheid over het welzijn van [onze] ziel’ te laten voelen? (Jakob 2:3.) Vraag de gezinsleden naar manieren waarop we onze kerkleiders kunnen steunen. Plan iets om als gezin voor uw plaatselijke leiders te doen, zoals een bedankbriefje schrijven voor hun inzet of ze samen met hun gezin in uw gebeden gedenken.

Jakob 2:8

Hoe geneest het woord van God ‘de verwonde ziel’?

Jakob 2:12–21

Wat staat er in deze verzen over hoe we tegen materiële rijkdom moeten aankijken? Wat doen wij om mensen in nood tot hulp te zijn?

Jakob 3:1–2

Wat betekent het om ‘rein van hart’ te zijn en te ‘vertrouw[en] op God met een onwrikbaar gemoed’?

Jakob 4:4–11

Leg uw gezinsleden uit wat ‘onwankelbaar’ in het geloof betekent door aan losse takken van een grote boom in de buurt te schudden. Laat ze vervolgens de stam proberen te schudden. Waarom is het moeilijker om de stam te schudden? Wat kunnen wij van Jakob leren over hoe we ‘onwankelbaar’ geloof kunnen ontwikkelen?

Afbeelding
grote boom in een park

Ons geloof in Christus kan net zoals de stam van een boom ‘onwankelbaar’ zijn.

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Luister naar de Geest. Let tijdens uw studie op uw gedachten en gevoelens (zie LV 8:2–3), ook al lijken ze niets met wat u leest te maken te hebben. Met die ingevingen wil uw hemelse Vader u misschien juist iets laten weten en doen.

Afbeelding
Jakob schrijft op gouden platen

Ik zal hun woorden doen uitgaan (Jakob de leraar), Elspeth Caitlin Young