Kom dan en volg Mij
24 februari–1 maart. 2 Nephi 26–30: ‘Een wonderbaar werk en een wonder’


‘24 februari–1 maart. 2 Nephi 26–30: “Een wonderbaar werk en een wonder”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘24 februari–1 maart. 2 Nephi 26–30’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jezus reikt een vrouw de hand

Hij zal u aan de hand leiden, Sandra Rast

24 februari–1 maart

2 Nephi 26–30

‘Een wonderbaar werk en een wonder’

De Heer heeft gezegd: ‘Ik gebied alle mensen […] de woorden die Ik tot hen spreek, op te schrijven’ (2 Nephi 29:11). De Heer zal door de Geest tot u spreken als u zijn woord bestudeert. Schrijf op wat u ontvangt.

Schrijf uw ingevingen op

‘Ik profeteer u over de laatste dagen’, schreef Nephi (2 Nephi 26:14). Met andere woorden, hij schreef over onze tijd. En we mogen ons wel zorgen maken over wat hij zag: mensen die de macht en wonderen van God ontkennen, afgunst en onenigheid alom, de duivel die mensen met sterke koorden bindt. Maar naast deze ‘werken van duisternis’ (2 Nephi 26:10, 22) in de laatste dagen onder leiding van de tegenstander, sprak Nephi ook van een ‘wonderbaar werk en een wonder’ onder leiding van de Heer zelf (2 Nephi 27:26). In dat werk zou een boek centraal staan – een boek dat vanuit het stof spreekt, dat Satans leugens ontmaskert en dat de rechtvaardigen als een standaard vergadert. Dat boek is het Boek van Mormon, het wonderbare werk is het werk van de kerk van de Heer in de laatste dagen en het wonder is dat Hij ons allemaal, ondanks onze zwakheden, uitnodigt om mee te doen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

2 Nephi 26:20–33

Jezus Christus nodigt allen uit om tot Hem te komen.

De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat onze hemelse Vader ‘ruimhartiger in zijn genade en zegeningen is dan wij kunnen geloven of begrijpen.’ (The Joseph Smith Papers, ‘History, 1838–1856, volume D-1’, p. 4 [addenda], josephsmithpapers.org.) Lees wat Nephi voorzag in 2 Nephi 26:20–22 en wat hij vertelde over de Heiland in de verzen 23–33. Vergelijk dit met Joseph Smiths verklaring. Wat komt u over de ruimhartige genade van de Heer te weten? Hoe kunt u als lid van Jezus Christus’ kerk Gods kinderen meer op de wijze van Christus behandelen?

Zie ook 3 Nephi 18:30–32.

2 Nephi 26–27

Wat is het in deze hoofdstukken genoemde boek?

Nephi’s profetie in 2 Nephi 26–27 is sterk gebaseerd op een eerdere profetie van Jesaja (zie Jesaja 29) en voorzegt het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon. Deze profetie beschrijft het volgende:

Andere profeten in de Bijbel naast Jesaja zinspelen ook op het Boek van Mormon, hoewel ze het niet bij naam noemen. Ezechiël 37:15–20 spreekt bijvoorbeeld over een ‘stuk hout van Jozef’, dat op de kroniek van de Nephieten kan slaan. Zij waren namelijk nakomelingen van Jozef. Deze kroniek zou één worden met het ‘stuk hout van Juda’, oftewel de Bijbel.

Meer voorbeelden staan in de Gids bij de Schriften, ‘Boek van Mormon’ (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

2 Nephi 28

Satan is uit op misleiding.

Veel van Satans leugens en tactieken worden ontmaskerd in Nephi’s beschrijvingen van de laatste dagen in 2 Nephi 28. Kijk of u ze kunt vinden (zie bijvoorbeeld de verzen 6, 8, 21–23, 29). Wat moet u over Satans leugens weten? Wat gaat u doen als de tegenstander u probeert te misleiden?

2 Nephi 28:27–3129

God blijft openbaring geven om zijn kinderen te leiden.

Als heiligen der laatste dagen zijn we met een overvloed aan Gods woord gezegend. Nephi’s waarschuwingen kunnen dus op ons van toepassing zijn: zeg nooit ‘wij hebben genoeg!’ Lees de waarschuwingen in 2 Nephi 28 en 29 en denk over de volgende of eendere vragen na:

  • Hoe wil de Heer dat ik tegen zijn woord aankijk?

  • Waarom zijn mensen soms ‘toornig’ om meer waarheid van God te ontvangen? (2 Nephi 28:28.) Voel ik me ook weleens zo? Zo ja, hoe kan ik dan ontvankelijker zijn voor meer waarheid?

  • Wat houdt het in om Gods woord te ontvangen? Hoe kan ik Hem laten zien dat ik meer van zijn woord wil ontvangen?

Zie ook Alma 12:10–11; 3 Nephi 26:6–10.

2 Nephi 29–30

God heeft het Boek van Mormon voor onze tijd bereid.

Nephi wist door openbaring, nog voordat het Boek van Mormon helemaal geschreven was, dat het op een dag ‘voor de mensenkinderen van grote waarde [zou] zijn’ (2 Nephi 28:2). Waarom is het Boek van Mormon van grote waarde voor u? Denk over die vraag na terwijl u 2 Nephi 29–30 leest. Wat zijn enkele ‘wonderbare’ werken die God door het Boek van Mormon in de wereld en in uw leven tot stand brengt?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

2 Nephi 26:12–13

Nephi schrijft dat Jezus Christus Zich door de Heilige Geest manifesteert. Wanneer is het getuigenis van de Heiland bij uw gezinsleden door de Heilige Geest versterkt?

2 Nephi 26:22; 28:19–22

Misschien is aanschouwelijk onderwijs over wat er in 2 Nephi 26:22 over de duivel staat interessant. Lees over Satans tactieken in 2 Nephi 28:19–22 en wikkel wat draad om iemands polsen als zinnebeeld van ‘een vlassen koord’. In welke opzichten lijkt een ‘vlassen koord’ op Satans verleidingen? Hoe kan het een sterk koord worden? Hoe kunnen we Satans leugens herkennen?

Afbeelding
opgerold touw

Nephi vergeleek de verleidingen van de duivel met ‘een vlassen koord’.

2 Nephi 27:20–21

Wat bedoelt de Heer met: ‘Ik ben in staat mijn eigen werk te doen’? Hoe is dit besef van invloed op hoe wij in zijn kerk dienen?

2 Nephi 28:30–31

Kan uw gezin iets bedenken wat we, net als openbaring van God, het beste stukje bij beetje kunnen ontvangen? Waarom openbaart God ons waarheid ‘regel op regel […], voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinig’ in plaats van alles in één keer?

2 Nephi 29:7–9

Wat wil de Heer met het Boek van Mormon bewijzen of aantonen?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Bespreek inzichten. Met anderen bespreken wat u leert, kan uw eigen begrip vergroten. Na het lezen van 2 Nephi 29:6–14 voelt u zich misschien geïnspireerd om aan een vriend(in) uit te leggen waarom we het Boek van Mormon nodig hebben.

Afbeelding
Nephi schrijft op gouden platen

Nephi’s geschriften voorzegden ‘een wonderbaar werk en een wonder’ dat in de laatste dagen zou plaatsvinden (2 Nephi 27:26).