Kom dan en volg Mij
16–22 maart. Jakob 5–7: ‘De Heer arbeidt met ons mee’


‘16–22 maart. Jakob 5–7: “De Heer arbeidt met ons mee”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘16–22 maart. Jakob 5–7’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
mannen werken in een olijfgaard

Gelijkenis van de olijfboom, Brad Teare

16–22 maart

Jakob 5–7

De Heer arbeidt met ons mee

In de Schriften lezen bevordert openbaring. Zoek dus tijdens het lezen van Jakob 5–7 leiding van de Geest om u en uw gezinsleden te helpen. Welke boodschap heeft de Heer voor u?

Schrijf uw ingevingen op

Er zijn heel veel mensen die het evangelie van Jezus Christus nog niet hebben gehoord. Voelt u zich wel eens overstelpt door de immense taak om ze in de kerk van de Heer te vergaderen? Dan biedt de gelijkenis van de olijfbomen in Jakob 5 een geruststellende verzekering: de wijngaard behoort de Heer toe. Hij heeft ons allemaal iets in zijn werk te doen gegeven – denk aan ons gezin, onze vriendenkring, onze invloedssfeer. En soms zijn we zelf de eerste persoon die we helpen vergaderen. Maar we staan er in dit werk nooit alleen voor. De Heer van de wijngaard arbeidt namelijk met zijn knechten mee (zie Jakob 5:72). God kent zijn kinderen en houdt van ze. Hij zal dan ook een manier bereiden waarop iedereen zijn evangelie kan horen, zelfs wie hem in het verleden hebben verworpen (zie Jakob 4:15–18). Dan, als het werk klaar is, zullen allen die ‘ijverig met [Hem] heb[ben] gearbeid […] samen met [Hem] vreugde hebben wegens de vruchten van [z]ijn wijngaard’ (Jakob 5:75).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jakob 5–6

Wat is een gelijkenis?

Gelijkenissen zijn verhalen die met zinnebeelden geestelijke zaken verduidelijken. In de gelijkenis van de olijfbomen stelt een wijngaard bijvoorbeeld de wereld voor, een tamme olijfboom Israël (wie verbonden met God hebben gesloten) en wilde olijfbomen de andere volken (wie geen verbonden met God hebben gesloten).

Bestudeer Jakob 5 en let in de gelijkenis op nog meer zinnebeelden. Denk over de mogelijke betekenis ervan na. Wat stellen de goede vruchten voor denkt u? Waar staan de slechte vruchten voor?

Jakob 5; 6:3–5

Jezus Christus is de Heer van de wijngaard.

Voordat u de gelijkenis van de olijfbomen in Jakob 5 gaat bestuderen, is het misschien nuttig om Jakob 4:10–18 door te nemen. Daarin staat de reden waarom Jakob zich geïnspireerd voelde om deze gelijkenis aan zijn volk uiteen te zetten. In Jakob 6:3–5 staan nog enkele boodschappen die Jakob wilde beklemtonen. Let op deze boodschappen in de gelijkenis. Welke boodschappen komen er voor u in Jakob 5 naar voren?

Jakob 5 is een lang hoofdstuk – het langste in het Boek van Mormon. Het kan handig zijn het in de volgende secties op te splitsen, waarin perioden van de wereldgeschiedenis worden beschreven:

De verzen 3–14:De verstrooiing van Israël vóór de tijd van Christus

De verzen 15–28:De bediening van Christus en de apostelen

De verzen 29–49:De grote afval

De verzen 50–76:De vergadering van Israël in de laatste dagen

De verzen 76–77:Het duizendjarig rijk en het einde van de wereld

Zie het bijgaande schema voor meer inzichten in de gelijkenis.

Afbeelding
echtpaar op leeftijd bij computer met anderen

We kunnen God allemaal dienen door Hem bij de vergadering van zijn kinderen te helpen.

Jakob 5:61–75

God nodigt mij uit om zijn kinderen te helpen vergaderen.

De ‘andere knechten’ (Jakob 5:70) die in de wijngaard van de Heer werden geroepen, zijn onder meer mensen zoals u. Als leden van de kerk hebben we allemaal de taak om God met het vergaderen van zijn kinderen te helpen. Welke beginselen vindt u in Jakob 5, met name in de verzen 61–62 en 70–75, over werken in de wijngaard van de Heer? Hoe hebt u gevoeld dat de Heer u in dienst van zijn wijngaard roept? Welke ervaringen hebt u met uw deelname aan zijn werk gehad?

Zie ook ‘Missionary Work’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; ‘Oudtestamentische olijfgaard’, ‘Help the Church Grow’ (video’s, ChurchofJesusChrist.org).

Jakob 7:1–23

Ik kan sterk staan wanneer anderen mijn geloof aanvallen.

Wat de Nephieten met Sherem meemaakten, gebeurt vandaag de dag ook vaak: er zijn geleerde, welbespraakte mensen die uw geloof proberen te ondermijnen. Maar Jakob kon ‘niet aan het wankelen worden gebracht’ (Jakob 7:5). Hoe reageerde Jakob toen zijn geloof werd aangevallen? Wat leert u van zijn reacties? Hoe kunt u zich nu voorbereiden op momenten dat uw geloof wordt aangevallen?

Zie ook ‘Answering Gospel Questions’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; Jeffrey R. Holland, ‘De prijs – en de zegeningen – van het discipelschap’, Liahona, mei 2014, 6–9.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Jakob 5

Sommige gezinnen hebben er baat bij om onder het lezen de zinnebeelden uit de gelijkenis van de olijfbomen te tekenen. Uw gezinsleden vinden dat misschien ook leuk, of u kunt de zinnebeelden in de gelijkenis op een andere manier visualiseren. U kunt bijvoorbeeld een gedeelte op de tafel of de vloer als de wijngaard (de wereld) markeren. De tamme olijfboom (het huis van Israël) kunt u dan met een voorwerp aanduiden, zoals een puzzel, dat in stukjes kan worden opgedeeld (de verstrooiing van Israël) en weer in elkaar worden gezet (de vergadering van Israël). Wat leren we uit deze gelijkenis over de Heer en zijn knechten?

Jakob 5:70–77

Als u leest over de ‘laatste maal’ dat de Heer in zijn wijngaard arbeidt, wat inspireert u en uw gezin dan om de Heer ‘uit alle macht’ te dienen? (Jakob 5:71.) Laat uw gezinsleden vers 75 op zichzelf toepassen door hun naam aan de verzen toe te voegen – bijvoorbeeld: ‘U bent gezegend [naam].’ Wanneer hebben ze vreugde beleefd aan het dienen van de Heer van de wijngaard? Denk bijvoorbeeld aan het evangelie uitdragen, in de tempel dienen of kerkleden versterken. (Zie ook M. Russell Ballard, ‘Vertrouw op de Heer’, Liahona, november 2013, 43–45.)

Jakob 6:4–7

Hoe heeft de Heer zijn arm van barmhartigheid naar ons uitgestrekt? Wat betekent het woord ‘aanhangen’ in deze verzen? Hoe hangt de Heer ons aan? Hoe kunnen we Hem aanhangen?

Jakob 7:1–12

Wat leren we in deze verzen over de manieren waarop mensen anderen op een dwaalspoor proberen te brengen? Hoe kunnen wij Jakobs voorbeeld volgen en standvastig in ons geloof in Christus zijn?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Leer een Schrifttekst uit het hoofd. Kies een Schrifttekst die uw gezin erg belangrijk vindt en leer die samen uit het hoofd. Ouderling Richard G. Scott heeft gezegd: ‘Een uit het hoofd geleerde tekst wordt een blijvende vriend die niet verflauwt [met het verstrijken van] de tijd.’ (‘De kracht van de Schriften’, Liahona, november 2011, 6.)