Kom og følg mig
24. februar-1. marts. 2 Nefi 26-30: »Et forunderligt værk og et under«


»24. februar-1. marts. 2 Nefi 26-30: ›Et forunderligt værk og et under‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»24. februar-1. marts. 2 Nefi 26-30«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Jesus rækker ud til en kvinde

Han vil lede dig ved hånden, af Sandra Rast

24. februar-1. marts

2 Nefi 26-30

»Et forunderligt værk og et under«

Herren har sagt: »Jeg befaler alle mennesker … at de skal skrive de ord, som jeg taler til dem« (2 Ne 29:11). Herren vil gennem Ånden tale til dig, når du studerer hans ord. Nedskriv det, du modtager.

Nedskriv dine indtryk

»Jeg profeterer for jer om de sidste dage« (2 Ne 26:14). Med andre ord, så skrev han om vor tid. Og der er grund til at være bekymret over det, han så: Folk, der fornægtede Guds magt og mirakler, voldsom misundelse og ufred, djævelen, der bandt folk med stærke bånd. Men udover disse »mørkets gerninger« (2 Ne 26:10, 22) i de sidste dage, der blev ledt af modstanderen, så talte Nefi også om »et forunderligt værk og et under«, der blev ledt af Herren (2 Ne 27:26). Og i midten af det værk vil der være en bog – en bog, der taler fra støvet, som afslører Satans løgne, og som indsamler de hellige som et banner. Den bog er Mormons Bog, det forunderlige værk er Herrens kirke i de sidste dage, og underet er, at han indbyder os alle på trods af vores svagheder til at tage del.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Nefi 26:20-33

Jesus Kristus indbyder alle til at komme til sig.

Profeten Joseph Smith sagde, at vor himmelske Fader er mere »uendelig i sin barmhjertighed og med sine velsignelser, end vi er rede til at tro eller modtage« (The Joseph Smith Papers, »History, 1838–1856, volume D-1«, s. 4, addenda, josephsmithpapers.org). Læs det, som Nefi forudså i 2 Nefi 26:20-22, og det, han sagde om Frelseren i vers 23-33, og sammenlign det med Joseph Smiths udtalelse. Hvad lærer du om Herrens uendelige nåde? Hvad kan du gøre som medlem af Jesu Kristi Kirke for at være mere kristuslignende i den måde, som du behandler Guds børn på?

Se også 3 Nefi 18:30-32.

2 Nefi 26-27

Hvad er det for en bog, der bliver nævnt i disse kapitler?

Nefis profeti i 2 Nefi 26-27, der kraftigt trækker på en af Esajas’ tidligere profetier (se Es 29), forudsiger fremkomsten af Mormons Bog. Profetien beskriver følgende:

  • Ordene fra Lehis efterkommere taler »svagt fra støvet«, som »en, der maner ånder frem«, og skal blive »forseglet i en bog« (2 Ne 26:14-17; se også Es 29:4).

  • En del af bogen bliver givet til en lærd mand, der siger: »Jeg kan ikke læse den« (2 Ne 27:15-20; JS-H 1:64-65; se også Es 29:11).

Udover Esajas, så nævner andre profeter i Bibelen også Mormons Bog, selvom de ikke nævner den ved navn. Ezekiel 37:15-20 taler for eksempel om »Josefs træstykke«, som kunne henvise til nefitternes optegnelse, da de var Josefs efterkommere. Optegnelsen ville blive et med »Judas træstykke«, hvilket vil sige Bibelen.

Du kan finde andre eksempler i Guide til skrifterne, »Mormons Bog« (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

2 Nefi 28

Satan forsøger at bedrage.

Mange af Satans løgne og taktikker bliver afsløret i Nefis beskrivelser af de sidste dage i 2 Nefi 28. Se om du kan finde dem (se for eksempel v. 6, 8, 21-23, 29). Hvad skal du vide om Satans løgne? Hvad vil du gøre, når modstanderen prøver at bedrage dig?

2 Nefi 28:27-3129

Gud fortsætter med at give sine børn åbenbaringer.

Som sidste dages hellige er vi velsignet med en overflod af Guds ord, så Nefis advarsler kan anvendes af os: Vi skal aldrig føle, at »vi har tilstrækkeligt!« Når du læser advarslerne i 2 Nefi 28 og 29, så tænk over spørgsmål som disse:

  • Hvordan vil Herren gerne have mig til at føle for samt reagere på hans ord?

  • Hvorfor bliver nogle folk nogle gange »vrede« over at modtage mere sandhed fra Gud? (2 Ne 28:28). Har jeg det nogensinde sådan? Hvis ja, hvordan kan jeg blive mere modtagelig for sandheden?

  • Hvad vil det sige at modtage Guds ord? Hvordan kan jeg vise ham, at jeg gerne vil modtage mere af hans ord?

Se også Alma 12:10-11; 3 Nefi 26:6-10.

2 Nefi 29-30

Gud beredte Mormons Bog til vor tid.

Nefi vidste gennem åbenbaring, selv før Mormons Bog var skrevet helt færdig, at den en dag ville blive »af stor værdi for menneskenes børn« (2 Ne 28:2). Hvorfor er Mormons Bog af stor værdi for dig? Tænk over dette spørgsmål, når du læser 2 Nefi 29-30. Hvilke »forunderlig[e] værk« udfører Gud i verden og i dit liv gennem Mormons Bog?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

2 Nefi 26:12-13

Nefi underviste om, at Jesus Kristus viser sig gennem Helligånden. Hvilke oplevelser kan din familie fortælle hinanden, hvor deres vidnesbyrd om Frelseren blev styrket gennem Helligånden?

2 Nefi 26:22; 28:19-22

Det kan være, at din familie vil synes om en illustration, der viser, hvad 2 Nefi 26:22 fortæller om djævelen. Når I læser om Satans taktikker i 2 Nefi 28:19-22, kan du vikle noget tråd om en af de andres håndled for at repræsentere »et hørreb«. Hvordan er et hørreb ligesom Satans fristelser? Hvordan kan det blive et stærkt reb? Hvordan kan vi opdage Satans løgne?

Billede
sammenrullet snor

Nefi sammenlignede djævelens fristelser med »et hørreb«.

2 Nefi 27:20-21

Hvad kan Herren mene, når han siger: »Jeg er i stand til at udføre mit eget værk«? Hvordan kan denne sandhed påvirke, hvordan vi tjener i hans kirke?

2 Nefi 28:30-31

Kan din familie komme i tanke om noget, der ligesom åbenbaring fra Gud modtages bedst lidt efter lidt? Hvorfor åbenbarer Gud sandheder for os »linje på linje, forskrift på forskrift, lidt her og lidt der« i stedet for det hele på en gang?

2 Nefi 29:7-9

Hvad har Herren til hensigt at bevise eller vise med Mormons Bog?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Del indsigt. Når du drøfter det, du lærer, med andre, kan det styrke din egen forståelse. Når du har læst 2 Nefi 29:6-14, kan det være, at du føler dig inspireret til at forklare en ven, hvorfor vi har brug for Mormons Bog.

Billede
Nefi skriver på guldplader

Nefis skrivelser forudsagde, at »et forunderligt værk og et under« ville finde sted i de sidste dage (2 Ne 27:26).