Kom og følg mig
17.-23. februar. 2 Nefi 11-25: »Vi fryder os i Kristus«


»17.-23. februar. 2 Nefi 11-25: ›Vi fryder os i Kristus‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»17.-23. februar. 2 Nefi 11-25: ›Vi fryder os i Kristus‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Esajas skriver på skriftruller

17.-23. februar

2 Nefi 11-25

»Vi fryder os i Kristus«

Nefi sagde, at Esajas’ ord er »tydelige for alle dem, der er fyldt af profetiens ånd« (2 Ne 25:4). Når du læser, så søg profetiens ånd ved at forberede dig selv åndeligt, lytte til Ånden og nedskrive dine indtryk.

Nedskriv dine indtryk

Indgraveringer på metalplader er ikke lette at udføre, og pladsen på Nefis små plader var begrænset. Så hvorfor anstrengte Nefi sig så meget med at kopiere store dele af Esajas’ skrivelser på sine optegnelser? Han gjorde det, så »at de …der ser disse ord, må blive opløftet i hjertet og fryde sig« (2 Ne 11:8). På en måde er opfordringen til at læse Esajas’ skrivelser en opfordring til at fryde sig. Du kan finde glæde, ligesom Nefi gjorde, i Esajas’ profetier om Israels indsamling, Messias’ komme og den tusindårige fred, der blev lovet de retfærdige. Du kan fryde dig over, at du selv i en tid med »besvær og mørke« »har set et stort lys« (2 Ne 18:22; 19:2). Du kan fryde dig over, at du kan »hente vand fra frelsens kilder« (2 Ne 22:3). Du kan med andre ord »fryde[ dig] i Kristus« (2 Ne 25:26).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Nefi 11-25

Hvordan kan jeg bedre forstå Esajas’ lærdomme?

Nefi anerkendte, at for nogle er »Esajas’ ord ikke … tydelige« (2 Ne 25:4). Det kan helt sikkert passe på dem, der ikke er bekendt med gammel jødisk kultur og geografi, ligesom Nefi var (se 2 Ne 25:6). Men Nefi kom også med råd til, hvordan man kan finde mening i Esajas’ skrivelser.

I skal »anvende hans ord på« jer selv (2 Ne 11:2).Mange af Esajas’ lærdomme har forskellige betydninger og anvendelsesmuligheder. Hans skrivelser om Israels spredning og indsamling kan for eksempel få dig til at tænke på dit behov for at blive indsamlet af Frelseren.

Søg at blive »fyldt af profetiens ånd« (2 Ne 25:4).Den bedste måde at forstå Esajas’ profetier på er ved at søge inspiration fra Ånden. Bed om åndelig vejledning. Du forstår måske ikke det hele på en gang, men Ånden kan hjælpe dig til at lære, hvad du har brug for at vide i dit liv i dag.

Det kan være, at du synes, at det er en hjælp at bruge hjælpekilder til dit studium af skrifterne, deriblandt fodnoter, kapiteloverskrifter, Guide til skrifterne og så videre.

2 Nefi 11:2-8; 25:19-29

»Den rette vej er at tro på Kristus«.

Nefi både indledte og afsluttede dette citat fra Esajas ved at bære sit vidnesbyrd om Jesus Kristus (se 2 Ne 11:2-8; 25:19-29). Hvad gør indtryk på dig ved hans vidnesbyrd? Når du studerer denne uge, så tænk på Nefis ønske om at »formå [hans] børn … til at tro på Kristus og til at blive forligt med Gud« (2 Ne 25:23), og læg mærke til skriftsteder, der formår dig til at tro på og følge Jesus Kristus.

Det kan være en hjælp at huske, at mange af Esajas’ lærdomme om Frelseren formidles gennem symboler. Du kan for eksempel se Frelseren i symboler som herren for en vingård (se 2 Ne 15:1-7), en klippe (se 2 Ne 18:14) og et lys (se 2 Ne 19:2). Hvilke andre symboler, der repræsenterer Jesus Kristus, kan du finde i disse kapitler? Hvad lærer disse vers os om ham?

2 Nefi 12-13

Den stolte og verdslige vil blive ydmyget.

Nefi havde forudset, at stolthed ville forårsage hans folks undergang (se 1 Ne 12:19). Så det er ikke overraskende, at Nefi delte Esajas’ gentagne advarsler mod stolthed med sit folk. Se i kapitel 12 og 13 efter ord, som Esajas brugte til at beskrive stolthed, som for eksempel hovne. Du kan derefter prøve at omformulere disse advarsler med dine egne ord, som om du skrev et budskab til dig selv for at advare om stolthed.

Se også »Kapitel 18: Vogt jer for stolthed og hovmod« (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 231-243).

2 Nefi 12:2-5; 21:9-12; 22; 24:1-3

I tusindårsriget vil Guds folk få fred.

Det kan være, at du synes, at det vil være en hjælp at forestille dig, at du var i Nefis og hans folks sted. Forestil dig, at du flygtede fra Jerusalem, lige inden det blev ødelagt (se 2 Ne 25:10), og nu er du en del af det spredte Israel. Hvordan kan det have været at læse Esajas’ lærdomme om Israels fremtidige indsamling og et fredfyldt tusindårsrige? Som sidste dages hellige er vi blevet kaldet til at hjælpe med at indsamle Guds folk i de sidste dage som en forberedelse til Kristi herredømme i tusindårsriget. Når du læser disse vers, tænk da over, hvordan du hjælper med at opfylde de profetier, de beskriver. Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at hjælpe med at indsamle Guds folk?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

2 Nefi 12:1-3

Hvis du har været i templet – »det bjerg, hvorpå Herrens hus ligger« – kan du fortælle din familie, hvordan tempelpagter hjælper dig til at »vandre på [Herrens] stier«. Hvis du ikke har været i templet, så kan det at læse disse vers sammen måske inspirere til en drøftelse om, hvordan du kan forberede dig til templets velsignelser.

2 Nefi 15:18-23

Kan din familie komme i tanke om nogle nutidige eksempler på uretfærdige forestillinger, som disse vers beskriver? Hvordan kan vi undgå at blive bedraget af falske forestillinger om godt og ondt?

2 Nefi 21

Hvis din familie har brug for hjælp til at forstå dette kapitel (som svarer til Esajas 11), kan du finde indsigt i Lære og Pagter 113:1-6, hvor profeten Joseph Smith besvarer nogle spørgsmål om Esajas 11. Hvad lærer vi om Jesus Kristus af disse vers?

2 Nefi 21:9.

Hvilke specifikke ting kan vi gøre for at hjælpe med at fylde jorden med »kundskab om Herren«?

2 Nefi 25:23-26

Hvordan kan du hjælpe din familie, så de »fryder [sig] i Kristus«? Måske kunne du bede dem om at skrive det om Frelseren, der giver dem glæde, på forskellige stykker papir. Så kunne en i familien ved en fremtidig familieaften eller ved familiens skriftstudium læse en seddel højt. Din familie kan lave nye sedler hele året igennem.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter mønstre. I skrifterne kan vi finde mønstre, der viser os, hvordan Herren arbejder. I 2 Nefi 11-25 kan du for eksempel finde mønstre, der viser, hvordan Herren advarer og tilgiver.

Billede
Templet i Panama City i Panama

Templet i Panama City i Panama. »Herrens hus … skal være grundfæstet på bjergenes top … og alle folkeslag skal strømme dertil« (2 Ne 12:2).