Kom og følg mig
2.-8. marts. 2 Nefi 31-33: »Dette er vejen«


»2.-8. marts. 2 Nefi 31-33: ›Dette er vejen‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»2.-8. marts. 2 Nefi 31-33: ›Dette er vejen‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Jesus underviser sine disciple

Kristus underviser sine disciple, af Justin Kunz

2.-8.marts

2 Nefi 31-33

»Dette er vejen«

Dette oplæg foreslår nogle principper i 2 Nefi 31-33, som det kan være, at du synes er meningsfulde. Men det vigtigste, du kommer til at lære i dit studium, kommer fra Åndens hvisken. Søg denne vejledning og nedskriv de indtryk, der kommer.

Nedskriv dine indtryk

Blandt Nefis nedskrevne ord finder vi denne erklæring: »Herren [har] befalet mig, og jeg må adlyde« (2 Ne 33:15). Det virker som en passende sammenfatning af Nefis liv. Han søgte Herrens vilje og stræbte modigt efter at adlyde den – om det så betød at risikere sit eget liv for at få bronzepladerne fra Laban, bygge en båd og krydse havet eller trofast, enkelt og med kraft undervise andre i Kristi lære. Nefi kunne tale overbevisende om behovet for at »trænge [sig] frem med standhaftighed i Kristus« ved at følge den »snævre og trange sti, der fører til evigt liv« (2 Ne 31:20, 18), da det er den sti, han fulgte. Han vidste af egen erfaring, at den sti, selvom den til tider var krævende, også var fyldt med glæde, og at der »ikke [er] givet nogen anden vej eller noget andet navn under himlen, hvorved mennesket kan blive frelst i Guds rige« (2 Ne 31:21).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Nefi 31-32

Jesus Kristus og hans lære er den eneste vej til evigt liv.

Hvis du skulle sammenfatte stien til evigt liv med blot nogle få ord, hvad ville du så sige? Nefi gjorde det med sin karakteristiske ligefremhed og enkelthed på denne måde: Tro på Kristus, omvendelse, dåb, modtagelse af Helligåndsgaven og at holde ud til enden. Når du studerer Nefis lærdomme i 2 Nefi 31-32 skal du tænke over, hvordan du kan forklare dem for nogen med dine egne ord. Tænk over, hvordan efterlevelse af disse lærdomme har velsignet dig. Du kan overveje Nefis lærdomme i 2 Nefi 31:18-20 og evaluere dine egne bestræbelser på at trænge dig frem på evangeliets sti.

Se også 3 Nefi 11:32-39; 27:13-22; D. Todd Christofferson, »Kristi lære«, Liahona, maj 2012, s. 86-90; Brian K. Ashton, »Kristi lære«, Liahona, nov. 2016, s. 106-109.

Billede
en familie beder sammen

Når vi følger Jesu Kristi lærdomme, fører det os til evigt liv.

2 Nefi 31:4-13

Jesus Kristus viste det fuldkomne eksempel på lydighed, da han blev døbt.

Hvad enten du blev døbt i går eller for 80 år siden, så var det et afgørende øjeblik – du indgik en livslang pagt om at følge Jesus Kristus. Tænk på din dåb, når du læser om Frelserens dåb i 2 Nefi 31:4-13. Hvorfor blev Frelseren døbt? Hvordan er grundene til, at han blev døbt, lig grundene til, at du blev døbt? Hvad gør du i dag for fortsat at følge Frelserens eksempel på lydighed?

Nadverordinancen er en ugentlig mulighed for dig til atter at forpligte dig til at følge Jesus Kristus. Den næste gang, du tager nadveren, kan du overveje at læse 2 Nefi 31:13 og tænke over din beslutning om at »følge Sønnen med hjertets faste forsæt« og din villighed »til at påtage [dig] Kristi navn«.

2 Nefi 31:17-2032

Helligånden vil vise mig, hvad jeg skal gøre.

Hvis dåb og bekræftelse er »den port, som [vi] skal træde ind ad« for at komme på den snævre og trange sti (2 Ne 31:17), hvad gør vi så, når vi er på den sti? Det var det, som Nefis folk tænkte over (se 2 Ne 32:1). Hvilke svar gav Nefi i 2 Nefi 31:19-20 og kapitel 32? Hvilke svar finder du, som du selv kan bruge?

Se også David A. Bednar, »Modtag Helligånden«, Liahona, nov. 2010, s. 94-97; »Holy Ghost«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Nefi 33

Mormons Bog overbeviser os om at tro på Kristus.

I 2 Nefi 33, da Nefi afsluttede sine skrivelser, forklarede han grundene til, at han i første omgang skrev. Hvilke begrundelser finder du i dette kapitel? Tænk over, hvad du indtil videre har læst i 1 Nefi og 2 Nefi og de notater, som du eventuelt har taget. Hvordan har historierne og lærdommene vist dig Nefis hensigter? Hvordan har de for eksempel overbevist dig om at »tro på [Kristus] og … holde ud til enden«? (v. 4). Du kan overveje at skrive disse oplevelser ned eller fortælle dem til en i familien eller til en ven.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

2 Nefi 31:5-13

Er der nogen i din familie, der forbereder sig til at blive døbt, eller er der nogen, der er blevet døbt for nylig? De kunne eventuelt fortælle, hvorfor de besluttede sig for at blive døbt. Hvilke begrundelser er der ifølge Nefis lærdomme til, at vi bør blive døbt? Hvilke velsignelser modtager vi, når vi bliver døbt?

2 Nefi 31:17-21

Hvordan kan du hjælpe din familie til at forstå Nefis analogi om den »snævre og trange sti«? (2 Ne 31:18). I kan for eksempel arbejde sammen om at tegne et billede af den sti, som Nefi beskrev i 2 Nefi 31:17-21, og skrive det, som vi må gøre for at komme ind på stien og gå fremad på den. Hvordan hjælper Frelseren os til at gå fremad på stien?

2 Nefi 31:20

Hvis du gerne vil hjælpe din familie til bedre at forstå, hvordan vi kan holde ud til enden, så er der en god definition på side 6 i Forkynd mit evangelium; det er der også i ældste Dale G. Renlunds budskab »Sidste dages hellige bliver ved med at prøve« (Liahona, maj 2015, s. 56-58).

2 Nefi 32:8-9

Hjælp din familie til at forstå, at vi »altid [kan] bede« ved at lave en liste over situationer, hvor vi altid kan bede (eller tegn et billede for at repræsentere dem). Derefter kan din familie synge en sang om bøn, som for eksempel »Da du styrket fra dit leje« (Salmer og sange, nr. 72), og erstatte nogle af ordene i sangen med ord fra deres liste. Hvordan velsigner Herren os, når vi altid beder?

2 Nefi 33:1-2

Hvad kan få folk til at »forhærde[] hjertet mod den hellige Ånd«? Hvordan kan vi sikre, at Helligånden har »plads hos [os]«?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Efterlign Frelseren. Det kan være en hjælp at studere, hvordan Frelseren underviste – de metoder, han brugte, og de ting, han sagde. Men Jesu kraft til at undervise og opløfte andre kommer i sidste ende fra den, han var, og hvordan han levede. Jo flittigere du stræber efter at leve ligesom Jesus Kristus og stole på hans forsonende kraft, jo mere naturligt vil du undervise som han.

Billede
Johannes Døber døber Jesus

For at opfylde al retfærdighed, af Liz Lemon Swindle