Kom og følg mig
2.-8. marts. 2 Nefi 31-33: »Dette er vejen«


»2.-8. marts 2 Nefi 31-33: ›Dette er vejen‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»2.-8. marts. 2 Nefi 31-33«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jesus underviser sine disciple

Kristus underviser sine disciple, af Justin Kunz

2.-8. marts

2 Nefi 31-33

»Dette er vejen«

Indled din forberedelse med at læse 2 Nefi 31-33. Søg Åndens vejledning til, hvad du skal lære børnene. Dette oplæg giver dig nogle forslag.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Eftersom Nefi forklarede Kristi dåb, beder du børnene om at fortælle noget, de har lært om dåb. De kan også fortælle om tanker og følelser omkring deres egen dåb eller venners eller families dåb.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

2 Nefi 31

Jesus Kristus lærte mig, hvordan jeg vender tilbage til min himmelske Fader.

Nefi forklarede, at den eneste måde at »blive frelst [på] i Guds rige« er ved at følge Frelserens eksempel og lærdomme (2 Ne 31:21).

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, mens du sammenfatter beretningen om Jesu dåb (se 2 Ne 31:4-13). Forklar, at dåb er et af skridtene på vejen tilbage til at bo hos vor himmelske Fader. Inviter en, der er blevet døbt for nylig, til at fortælle børnene, hvordan han eller hun har det med dåb.

  • Forklar, at Jesus Kristus lærte os, hvad vi er nødt til at gøre for at kunne vende tilbage til ham, når vi dør. Tegn en vej på tavlen, og anbring et billede af Kristus for enden af den. Giv børnene billeder, der repræsenterer elementer af Kristi lære (tro på Kristus, omvendelse, dåb, Helligåndsgaven og at holde ud til enden). Hjælp dem med at anbringe billederne langs vejen.

  • Lad dem lære den fjerde trosartikel. Syng en sang sammen om evangeliets første princip, fx »Tro«, »Når jeg skal døbes« eller »Vælg det rette« (Børnenes sangbog, s. 50-51, 53, 82-83).

2 Nefi 32:3

Jeg kan tage for mig af Kristi ord.

Hvordan kan dine erfaringer med at »tag[e] for [dig] af Kristi ord« (2 Ne 32:3) hjælpe børnene til at forstå dette udtryk?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at nævne nogle af deres yndlingsretter, og lad dem rollespille, hvordan de ville tage for sig af dem. Læs 2 Nefi 32:3, og bed dem lytte efter, hvad Nefi siger, vi skal tage for os af. Hvad vil det sige at tage for sig af skrifterne? Forklar, at skrifterne er et sted, hvor vi kan finde Kristi ord.

  • Skriv ordene Gud og Herren på tavlen. Lad børnene slå op på en side i skriften og lede efter disse ord. Hjælp dem om nødvendigt. Bær vidnesbyrd om, at når vi læser skrifterne, kan vi lære om Gud.

2 Nefi 32:8-9

Min himmelske Fader ønsker, at jeg altid beder.

Disse vers kan inspirere børnene til at gøre bøn til en del af deres hverdag.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvornår de beder. Beder de om morgenen? Om aftenen? Før måltider? Hjælp dem til at tænke på handlinger for at vise dem, hvornår vi kan bede, fx når vi vågner, går i seng og spiser, eller når som helst. Læs den første linje eller to i 2 Nefi 32:9 og fremhæv orden »I altid skal bede«.

  • Spørg børnene, hvordan de beder. Hvad gør de med hovedet, hænderne og så videre? Hvad siger de? Bed dem forestille sig, at du ikke ved, hvordan du skal bede, og lad dem lære dig det. Hvorfor ønsker vor himmelske Fader, at vi beder?

Billede
en lille pige beder

Vi kan tale med Gud gennem bøn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

2 Nefi 31

Jesus Kristus lærte mig, hvordan jeg kan vende tilbage til min himmelske Fader.

Vi kan vende tilbage til Gud efter dette liv ved at følge den lære, Jesus Kristus underviste i: tro på Kristus, omvendelse, dåb, Helligåndsgaven og at holde ud til enden.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle, hvad de ved om Jesu dåb (se Matt 3:13-17). Sæt følgende ord i tilfældig rækkefølge på tavlen: Jesus vidnede over for Faderen om, at han ville være lydig mod ham. Lad børnene læse 2 Nefi 31:7 sammen som klasse og sætte ordene i den rigtige rækkefølge.

  • Spørg dem, hvad de ville sige til en, der forbereder sig til at blive døbt, og hjælp dem til at samle deres råd på nogle enkle kort, de kunne give til en. Hvordan kan vi fortsat følge Jesu eksempel, når vi er blevet døbt?

  • Forklar, at Kristi lære indeholder de ting, Jesus Kristus har lært os, vi er nødt til at gøre for at vende tilbage til vor himmelske Fader. Skriv tro på Kristus, omvendelse, dåb, Helligåndsgaven og at holde ud til enden på hvert sit stykke papir, og spred dem rundt om i lokalet. Læs 2 Nefi 31:11-19, for børnene, og lad dem skiftes til at hoppe fra papir til papir, når de hører disse principper blive nævnt. Hjælp dem til at tænke på en oplevelse, de har haft med hvert princip.

2 Nefi 32:3-5

Jeg kan tage for mig af Kristi ord.

Hvorfor har børn brug for at forstå vigtigheden af at tage for sig af Kristi ord?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene forestille sig et festmåltid. Hvilken mad ville de gerne have, at der var? Hvad ville de spise først? Bed dem derefter om at forestille sig, hvad det kan betyde at tage for sig af skrifterne, mens du læser 2 Nefi 32:3. Hvorfor brugte Nefi ordet tage for sig for at lære os, hvordan vi bør studere Guds ord? Hvorfor sagde han ikke bare læse? Hvad vil det sige at tage for sig af skrifterne? Del de velsignelser, du har fået ved at tage for dig af skrifterne, med børnene.

  • Lav aktivitetssiden med børnene, og opfordr dem til at sætte sig et mål om at gøre mindst én ting for at tage for sig af skrifterne i den kommende uge.

2 Nefi 32:8-9

Min himmelske Fader ønsker, at jeg altid skal bede.

Modstanderen frister os til, at vi ikke skal bede. Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene til at modstå denne fristelse og »altid … bede« (2 Ne 32:9).

Mulige aktiviteter

  • Vælg en vending om bøn i 2 Nefi 32:8-9, skriv den på tavlen og dæk hvert ord med et stykke papir. Lad børnene skiftes til at fjerne et stykke papir ad gangen, indtil de kan gætte, hvad vendingen er.

  • Læs 2 Nefi 32:8-9 sammen, og bed dem om at fortælle, hvad de har lært om bøn i disse vers. Hvad vil det sige, at vi »altid skal bede«? (V. 9). Hvordan kan vi gøre det?

  • Hvad kunne gøre, at man ikke har lyst til at bede? Fortæl om en oplevelse, hvor du bad, selv om du ikke havde lyst til det. Hvordan havde du det bagefter? Bed et barn om at læse den anden halvdel af 2 Nefi 32:8, og giv børnene tid til at tænke over det. Hvorfor ønsker Satan, at vi ikke beder? Hvordan kan vi minde os selv om at bede, selv om vi ikke har lyst til det?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Tilskynd børnene til at finde nogen, en ven, en søster, en bror eller en anden i familien, de kan lære, hvordan man beder.

Gør undervisningen bedre

Børn er aktive. Lad dem rollespille historier fra skriften og sange. Brug deres aktive natur til at fremme indlæringen. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).