Kom og følg mig
30. december-5. januar. Indledende sider i Mormons Bog: »Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus«


»30. december-5. januar. Indledende sider i Mormons Bog: ›Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»30. december-5. januar. Indledende sider i Mormons Bog«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
guldpladerne

30. december-5. januar

Indledende sider i Mormons Bog

»Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus«

Dit studium af Mormons Bog kan blive beriget, hvis du begynder med at læse de sider, der kommer før 1 Nefi. Hvad finder du, som styrker dit vidnesbyrd?

Nedskriv dine indtryk

Før du overhovedet kommer til 1 Nefi, kapitel 1, er det tydeligt, at Mormons Bog ikke er nogen almindelig bog. De indledende sider beskriver en baggrundshistorie ulig nogen anden – deriblandt besøg af engle, en gammel optegnelse, der var begravet i en høj i århundreder, og en lidet kendt bondedreng, der oversatte optegnelsen ved Guds kraft. Mormons Bog er ikke blot en historie om gamle amerikanske civilisationer. Den indeholder »det evigtvarende evangeliums fylde« (indledning til Mormons Bog), og Gud selv ledte dens fremkomst – hvordan den blev skrevet, hvordan den blev bevaret, og hvordan den kom frem i vore dage. Når du dette år læser Mormons Bog, så vil du, når du beder om den og anvender dens lærdomme, indbyde dens kraft ind i dit liv, og du kan komme til at føle, som de tre vidner sagde i deres vidnesbyrd: »Det er vidunderligt i [mine] øjne.«

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Mormons Bogs titelblad

Mormons Bog kan styrke min tro på Jesus Kristus.

Mormons Bogs titelblad er mere end bare en titel. Den nævner blandt andet flere formål med denne hellige optegnelse. Se efter disse formål, og når du studerer Mormons Bog dette år, så afmærk skriftsteder, som du føler opnår disse formål. Hvilke skriftsteder hjælper dig for eksempel til at se, at »Jesus er Kristus, den evige Gud«?

Indledning til Mormons Bog

I Mormons Bog bliver »frelsesplanen … skitseret«.

Frelsesplanen er vor himmelske Faders plan for at hjælpe hans børn med at blive ophøjet, ligesom han er, og opleve den glæde, han føler (se 2 Ne 2:25-26). Jesu Kristi forsoning gør denne plan mulig, og enhver læresætning, ordinance, pagt og befaling, som Gud har givet, er beregnet til at hjælpe med at udføre planen.

Hvis du gerne vil forstå frelsesplanen, så er der ikke nogen bedre bog at læse end Mormons Bog. Den henviser til Guds plan – med forskellige navne – mere end 20 gange. Læg i løbet af dit studium i år mærke til, hvornår Guds plan bliver nævnt, eller der bliver hentydet til den, samt hvad Mormons Bog siger om den.

Her er en aktivitet, du kan bruge til at komme i gang. Læs følgende skriftsteder og skriv de forskellige navne for Guds plan: 2 Nefi 9:13; 11:5 og Alma 12:32-34; 24:14; 41:2; 42:15-16. Hvad får alle disse navne dig til at tænke om Faderens plan?

»De tre vidners vidnesbyrd«; »De otte vidners vidnesbyrd«

Jeg kan være et vidne om Mormons Bog.

Helligånden kan vidne for dig om, at Mormons Bog er sand, selvom du ikke har set de gyldne plader, ligesom de tre og otte vidner gjorde. Hvordan styrker deres vidnesbyrd dit? Hvordan kan du give »[dit navn] til verden for at bevidne for verden«, hvad du ved om Mormons Bog? (»De otte vidners vidnesbyrd«).

»Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd«

Fremkomsten af Mormons Bog var et mirakel.

Hvis nogen spurgte dig, hvor Mormons Bog kom fra, hvad ville du så sige? Hvordan vil du beskrive Herrens hånd i fremkomsten af Mormons Bog? Hvordan beskrev Joseph Smith fremkomsten af Mormons Bog?

»Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd«

Hvordan blev Mormons Bog oversat?

Mormons Bog blev oversat ved »Guds gave og kraft«. Vi kender ikke mange detaljer om den mirakuløse oversættelsesproces, men vi ved, at Joseph Smith var en seer, der fik hjælp af redskaber, som Gud havde forberedt: To gennemsigtige sten, der blev kaldt Urim og Tummim, og en anden sten, der blev kaldt en seersten. I disse sten så Joseph den engelske oversættelse af tegnene på pladerne, og han læste oversættelsen højt, mens en skriver skrev den ned. Alle Josephs skrivere bar vidnesbyrd om, at Guds kraft blev vist i oversættelsen af dette hellige værk.

Se »Book of Mormon Translation« (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Mormons Bogs titelblad

Måske kunne din familie begynde at lave en liste med vers fra Mormons Bog, der har opbygget jeres tro på, »at Jesus er Kristus«, som I kan føje til i løbet af året. Det kan også være et godt tidspunkt at lave en familieplan for læsning af Mormons Bog: Hvornår og hvor samles I for at læse? Hvordan vil hvert medlem af familien deltage? Se yderligere forslag i begyndelsen af dette materiale under »Forslag til at forbedre dit personlige skriftstudium«.

Indledning til Mormons Bog

En slutsten er en kileformet sten øverst i en bue, som låser alle de andre sten sammen. Hjælp din familie til at forstå, hvordan Mormons Bog er »vor religions slutsten« ved at bygge eller tegne en bue med en slutsten øverst. Hvad sker der, hvis slutstenen fjernes? Hvad ville der ske, hvis vi ikke havde Mormons Bog? Hvordan kan vi gøre Mormons Bog til slutstenen i vores tro på Jesus Kristus?

Billede
en stenbue med en slutsten, der holder det hele sammen

Mormons Bog er vores religions slutsten.

»De tre vidners vidnesbyrd«; »De otte vidners vidnesbyrd«

Din familie kan skrive deres vidnesbyrd om Mormons Bog ned, underskrive det og tænke på, hvordan de kan dele deres vidnesbyrd med andre.

»Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd«

Hvilke beviser finder vi i Joseph Smiths beretning på, at Gud var involveret i at frembringe Mormons Bog?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Et profetisk løfte. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Jeg lover jer, at når I tænker nøje over det, I studerer, vil himlens sluser åbne sig, og I vil modtage svar på jeres spørgsmål og vejledning i jeres liv« (»Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 63).

Billede
Joseph modtager de gyldne plader fra Moroni

Moroni overdrager de gyldne plader, af Gary L. Kapp