Kom og følg mig 2024
9.-15. december: »Måtte Kristus løfte dig op.« Moroni 7-9


»9.-15. december: ›Måtte Kristus løfte dig op.‹ Moroni 7-9«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»9.-15. december. Moroni 7-9«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Moroni skriver på guldplader

Minerva Teichert (1888-1976), Moroni: Den sidste nefit [Moroni: The Last Nephite], 1949-1951, olie på masonit, 88,25 × 119 cm. Kunstmuseet på Brigham Young University, 1969

9.-15. december: »Måtte Kristus løfte dig op«

Moroni 7-9

Før Moroni afsluttede den optegnelse, vi i dag kender som Mormons Bog, med sine egne sidste ord, delte han tre budskaber fra sin far, Mormon: Et budskab til »Kristi fredsommelige tilhængere« (Moro 7:3) og to breve, som Mormon havde skrevet til Moroni. Måske medtog Moroni disse budskaber i Mormons Bog, fordi han forudså ligheder mellem farerne i sine dage og farerne i vor tid. Da disse ord blev skrevet, vendte det nefitiske folk sig bort fra Frelseren. Mange af dem havde »mistet deres kærlighed, den ene til den anden« og frydede sig ved »alt undtagen det, der er godt« (Moro 9:5, 19). Og alligevel fandt Mormon stadig en grund til at håbe og lære os, at håb ikke betyder at ignorere eller være naiv omkring verdens problemer. Håb betyder at have tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis kraft er større og mere evigtvarende end disse problemer. Det vil sige at »gribe fat i alt godt« (Moro 7:19). Det vil sige, at lade Jesu Kristi forsoning »og håbet om hans herlighed og om det evige liv bo i dit sind« (Moro 9:25).

Forslag til læring i hjem og kirke

Moroni 7:12-20

Kristi lys hjælper mig til at skelne mellem sandhed og vildfarelse.

Mange mennesker tænker: »Hvordan kan jeg vide, om en tilskyndelse kommer fra Gud eller fra mine egne tanker?« eller »Hvordan kan jeg med så meget bedrag i dag vide, hvad der er rigtigt eller forkert?« Mormons ord i Moroni 7 giver os adskillige principper, vi kan bruge til at besvare disse spørgsmål. Søg efter disse principper, især i vers 12-20. I kan bruge disse sandheder til at evaluere de budskaber, I møder, og de oplevelser, I får i denne uge.

Se også Guide til Skrifterne, »Lys, Kristi lys«, Evangelisk Bibliotek; »Patterns of Light: Discerning Light«, video, Evangelisk Bibliotek.

Moroni 7:20-48

På grund af Jesus Kristus, kan jeg »gribe fat i alt godt«.

Mormon stillede et spørgsmål, der virker særligt vigtigt i dag: »Hvordan er det muligt at gribe fat i alt godt?« (Moro 7:20). Han underviste derefter om tro på Jesus Kristus, håb og næstekærlighed. Når I læser vers 20-48, så se efter, hvordan hver egenskab hjælper jer til at finde og »gribe fat i« den godhed, der kommer fra Jesus Kristus. Hvorfor er disse egenskaber afgørende for en Jesu Kristi discipel?

Se også »Mormon’s Teachings about Faith, Hope, and Charity« [Mormons lærdomme om tro, håb og næstekærlighed], video, Evangelisk Bibliotek.

Moroni 7:44-48

Billede
ikon, seminar
»Næstekærligheden er Kristi rene kærlighed.«

Mormon bemærkede, at vores tro og håb på Jesus Kristus leder os til næstekærlighed. Men hvad er næstekærlighed? I kan skrive Næstekærlighed er … og derpå læse Moroni 7:44-48 og se efter ord eller vendinger, der færdiggør sætningen. Når I er færdige, kan I overveje at erstatte ordet Næstekærlighed med navnet Jesus Kristus. Hvad lærer det os om Frelseren? Hvordan har Jesus Kristus vist sin rene kærlighed? Tænk på eksempler fra skrifterne og jeres eget liv.

Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Årsagen til, at kærligheden aldrig hører op, og årsagen til, at kærligheden er større end selv de mest betydningsfulde gode gerninger … er, at kærlighed, ›Kristi rene kærlighed‹ (Moro 7:47), ikke er en handling, men en tilstand … Kærlighed er noget, man bliver« (»En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 42). Med denne udtalelse i tankerne, kan I læse dele af ældste Massimo De Feos tale »Ren kærlighed: Det sande tegn på hver eneste af Jesu Kristi sande disciple« (Liahona, maj 2018, s. 81-83). Hvordan påvirker næstekærlighed jeres liv som discipel? Hvordan kan I »hold[e] fast ved næstekærligheden«? (Vers 46).

Se også 1 Kor 13:1-13; Eter 12:33-34; »Elsker hverandre«, Salmer og sange, nr. 199; »Næstekærlighed: Et forbillede for de troende«, video, Evangelisk Bibliotek; Guide til skrifterne, »Næstekærlighed«, Evangelisk Bibliotek.

Anvend illustrationer. Måske kan det at tænke på en taburet med tre ben hjælpe jer til at forstå forholdet mellem tro, håb og næstekærlighed (se Dieter F. Uchtdorf, »Håbets uendelige kraft«, Liahona, nov. 2008, s. 21-24).

Moroni 9:3-5

Vrede fører til sorg og lidelse.

I modsætning til Mormons budskab om kærlighed i Moroni 7:44-48 medtog Mormons andet brev til Moroni advarsler mod noget, mange kæmper med i dag – vrede. Hvad var ifølge Moroni 9:3-5 nogle af konsekvenserne af nefitternes vrede? Hvilke advarsler bemærker vi i vers 3-5, 18-20, 23?

Se også Gordon B. Hinckley, »Sen til vrede«, Liahona, nov. 2007, s. 62-66.

Moroni 9:25-26

Jeg kan have håb i Kristus, uanset min situation.

Efter Mormon havde beskrevet den ugudelighed, han havde set, sagde han til sin søn, at han ikke skulle sørge. Hvad gør mest indtryk på jer ved Mormons budskab om håb? Hvad betyder det, at Kristus vil »løfte dig op«? Hvilke af Kristi egenskaber og principper i hans evangelium »bo[r] i dit sind« og giver dig håb? (Moro 9:25).

Se også Russell M. Nelson, »Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 81-84.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Moroni 7:33

Hvis jeg har tro på Jesus Kristus, kan jeg gøre alt, hvad han har brug for, jeg gør.

  • Overvej at se på nogle billeder sammen, der viser en person fra skrifterne, der udfører noget vigtigt (se fx Evangelisk kunst, nr. 19, 70, 78, 81). Hvordan gjorde det at have tro på Kristus en forskel i disse eksempler? I og jeres børn kan derpå læse Moroni 7:33 og se efter, hvad vi kan gøre, når vi har tro på Jesus Kristus. I kan også fortælle hinanden om oplevelser, hvor Gud velsignede jer med kraft til at gøre hans vilje.

Moroni 7:41

Tro på Jesus Kristus kan give mig håb.

  • Læs og forklar Moroni 7:41 for jeres børn, og bed dem om at række hånden i vejret, når de hører noget, Mormon sagde, vi bør have håb om. Fortæl børnene om det håb, I selv føler takket være Jesus Kristus.

  • I og jeres børn kan også tænke på nogen, der måske har det svært med noget. Måske kan jeres børn lave en tegning til den person, der kan minde ham eller hende om at have håb i Jesus Kristus.

Moroni 7:40-41; 9:25-26

Jeg kan have håb i Jesus Kristus, selv under svære prøvelser.

  • For at lære jeres børn om håb i Jesus Kristus kan I fylde en klar beholder med vand og lægge to genstande i den – en der flyder, og en der synker. Når I sammen læser Moroni 7:40-41 og 9:25-26, kan jeres børn se efter, hvad håb gør for os. Derefter kan de sammenligne den ting, der flyder, med en person, der har håb i Kristus. Hvordan »løfte[r han os] op«, når vi står over for svære prøvelser? Hjælp jeres børn til at tænke på, hvordan de kan bevare Frelseren og hans opmuntrende lærdomme »i [deres] sind for evigt«.

Moroni 7:45-48

»Næstekærligheden er Kristi rene kærlighed.«

  • En sang om kærlighed, såsom »Elsker hverandre« (Børnenes sangbog, s. 199), kan indlede en samtale om, hvad næstekærlighed er. I kan læse eller sammenfatte Moroni 7:47 og bede jeres børn om at tegne dem selv, der viser kærlighed til nogen. Foreslå, at de anbringer billedet et sted, hvor det vil minde dem om at elske andre, som Jesus gør.

  • Hvordan kan I inspirere jeres børn til at søge og udvikle Kristi rene kærlighed i deres liv? Måske kan I hjælpe dem til at tænke på måder, hvorpå Jesus viste næstekærlighed (se fx Luk 23:34; Joh 8:1-11; Eter 12:33-34). Hvordan kan vi følge hans eksempel?

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus Kristus

Portræt af Kristus, Frelseren [Portrait of Christ the Savior], af Heinrich Hofmann