Kom og følg mig 2024
16.-22. december: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham.« Moroni 10


»16.-22. december: ›Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham.‹ Moroni 10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»16.-22. december. Moroni 10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Jesus viser sig for nefitterne

Så I kan vide [That Ye May Know], af Gary L. Kapp

16.-22. december: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham«

Moroni 10

Mormons Bog begynder med Nefis løfte til os om, at »Herrens milde barmhjertighed er over alle dem, som han har udvalgt på grund af deres tro« (1 Ne 1:20). Bogen slutter med en tilsvarende opfordring fra Moroni: »Husk[] på, hvor barmhjertig Herren har været« (Moro 10:2-3). Hvilke eksempler på Herrens barmhjertighed har I set i Mormons Bog? I kan eventuelt tænke over den barmhjertige måde, hvorpå Gud førte Lehis familie gennem ørkenen og over de store vande, den milde barmhjertighed han viste Enosh, da hans sjæl hungrede efter tilgivelse, eller den barmhjertighed han viste Alma, en af Kirkens indædte fjender, der blev en af dens frygtløse forsvarere. Eller I kan vende tankerne mod den barmhjertighed den opstandne Frelser viste folket, da han helbredte deres syge og velsignede deres små børn. Men måske er det allervigtigste, alt dette kan minde jer om, »hvor barmhjertig Herren har været« mod jer, for Mormons Bog blev skrevet for at indbyde os alle til at modtage Guds barmhjertighed – en indbydelse, der bliver udtrykt ganske enkelt i Moronis afskedsord: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham« (Moro 10:32).

Forslag til læring i kirken og i hjemmet

Moroni 10:3-7

Billede
ikon, seminar
Jeg kan kende sandheden af alt ved Helligåndens kraft.

Løftet i Moroni 10:3-7 har forandret millioner af folks liv over hele jorden. Hvordan har det forandret jeres? Når I læser Moroni 10:3-7, så overvej at læse mere omhyggeligt, end I måske tidligere har gjort. I kan undersøge hver sætning og stille jer selv spørgsmål som disse: Hvad betyder det? Hvordan kan jeg gøre det her bedre? Hvilke oplevelser har jeg haft med dette?

Når I tænker over jeres personlige søgen efter åndelig sandhed, kan det være en hjælp at lære, hvordan andre har fundet sandhed ved Helligåndens kraft. Ældste Mathias Held har beskrevet sin oplevelse som et nyt medlem af Kirken (se »Søg viden gennem Ånden«, Liahona, maj 2019, s. 31-33). Ældste David F. Evans har beskrevet sin oplevelse med at vokse op i Kirken, og dog stadig have spørgsmål (se »Sandheden af alt«, Liahona, nov. 2017, s. 68-70). Overvej at læse et af eller begge disse budskaber og nedskrive alt det, I lærer af deres søgen efter sandhed, der hjælper jer i jeres søgen.

I kan også undersøge, hvad Gud har sagt om sandhed ved at læse nogle af skriftstederne i Guide til skrifterne, »Sandhed« (Evangelisk Bibliotek). Hvilke skriftsteder virker særligt indsigtsfulde for jer? Måske kan I vælge en, som I kan dele med en anden, der også søger sandhed ved Ånden.

Se også Henry B. Eyring, »Troen til at bede og dernæst at handle«, Liahona, nov. 2021, s. 74-76; »Guds gode Helligånd«, Salmer og sange, nr. 203.

Nedskriv indtryk. At være omvendt til Jesu Kristi evangelium betyder både at kende og efterleve evangeliet. I er mere tilbøjelige til at handle på det, I lærer, hvis I skriver det ned. Hvis I underviser, så bed dem, I underviser, om at nedskrive deres åndelige indtryk.

Moroni 10:8-25

Gud har givet mig åndelige gaver.

Der er mange måder, hvorpå en person »forkaster Guds gaver« (Moro 10:8). Nogle mennesker benægter, at disse gaver overhovedet eksisterer. Andre benægter deres gaver ved ganske enkelt at forsømme dem eller undlade at udvikle dem. Når I læser Moroni 10:8-25, så se efter sandheder, der vil hjælpe jer til at finde jeres åndelige gaver og bruge dem til at velsigne Guds børn. Spørgsmål som disse kan hjælpe: Hvad er åndelige gaver? Hvem får dem? Hvorfor bliver de skænket? Hvordan modtager vi dem? Kan I komme i tanke om eksempler på mennesker, der bruger de gaver, der står i Moroni 10:9-16?

Moroni 10:30-33

Jeg kan blive fuldkommengjort gennem Jesu Kristi nåde.

Moronis råd om at »kom[me] til Kristus« omfatter mere end at lære om og tænke på ham. Det er snarere en indbydelse til at komme til Kristus på den mest fuldstændige mulige måde – at blive som han er. Når I læser Moroni 10:30-33, så læg mærke til vendinger, der hjælper jer til at forstå, hvad det betyder at komme til Kristus, hvordan det er gjort muligt, og de resultater, der kommer af at gøre det.

Se tilbage på jeres studium af Mormons Bog i år, og tænk over, hvad I har følt og lært i forhold til Jesus Kristus. Hvordan har Mormons Bog fx hjulpet jer med at komme til ham? Hvordan har det hjulpet jer til at stole mere helhjertet på hans nåde? Hvordan har det hjulpet jer til ikke at »forkaste« Frelserens kraft? Overvej at bære jeres vidnesbyrd om Mormons Bog for en person, der har brug for at høre det, deriblandt nærtstående og venner, der måske ikke kender til dens budskab.

Se også »Moroni Invites All to Come unto Christ«, video, Evangelisk Bibliotek.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Moroni 10:3-4

Jeg kan vide for mig selv, at Mormons Bog er sand.

  • Hvordan I kan hjælpe jeres børn til at tage imod Moronis opfordring og spørge Gud, om Mormons Bog er sand? Overvej at give dem nogle sedler med ordene Læser, Husker, Grunder og Spørger skrevet på dem. Jeres børn kunne finde ordene i Moroni 10:3-4. Hvad bør vi læse, huske på, grunde over og spørge om for at få eller styrke vores vidnesbyrd om Mormons Bog? Jeres børn kan også søge efter ligheder mellem disse vers og sangen »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog, s. 66).

  • Jeres børn kan bruge billedet i slutningen af dette oplæg til at tale om Moroni, der graver guldpladerne ned (se også »Kapitel 54: Mormons Bogs løfte«, Historier fra Mormons Bog, s. 156). Yngre børn vil måske synes om at forestille sig, at de er Moroni, der skriver på pladerne og graver dem ned. Del jeres vidnesbyrd om Mormons Bog med hinanden.

Moroni 10:8-19

Vor himmelske Fader giver mig åndelige gaver.

  • For at lære jeres børn om åndelige gaver kan I skrive tallene 9 til og med 16 på hvert sit stykke papir og pakke hvert papir ind som en gave. Jeres børn kan skiftes til at pakke gaverne ud, læse vers i Moroni 10:9-16, der svarer til tallene, og finde frem til alle de åndelige gaver. I kan tale om, hvordan vor himmelske Fader ønsker, at vi bruger disse gaver til at velsigne hans børn. I kan også hjælpe jeres børn til at lægge mærke til de gaver, som vor himmelske Fader har givet dem.

Moroni 10:32-33

Jesus Kristus ønsker, at jeg kommer til ham.

  • Ved jeres børn, hvad det vil sige at »komme til Kristus«? I kan eventuelt læse Moroni 10:32 og bede dem om at gentage sætningen sammen med jer. Bed dem om at lukke øjnene, mens I anbringer et billede af Jesus et sted i lokalet. Lad dem derefter åbne deres øjne, finde billedet, samle sig omkring det og tale om, hvordan vi kan komme til Kristus. Måske vil det hjælpe at skrive spørgsmålet ned, hvad vil det sige at komme til Kristus? Hjælp dem til at søge i Moroni 10:32-33 for at finde mulige svar (se også TA 1:3-4). Arbejd sammen om at skrive, hvad Kristus ønsker, vi gør, og hvad han lover at gøre for os.

  • Måske vil jeres børn synes om at lave og pynte et hjerteformet badge, hvor der står: »Jeg elsker Gud af al min kraft, sind og styrke« (se Moro 10:32). Mens de gør det, så tal med dem om, hvordan vi viser Gud, at vi elsker ham.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Moroni graver guldpladerne ned

Inden Moroni gravede optegnelserne ned, opfordrede han os til at huske på, »hvor barmhjertig Herren har været« (Moro 10:3).