2010-2019
Ren kærlighed: Det sande tegn på hver eneste af Jesu Kristi sande disciple.
April 2018


Ren kærlighed: Det sande tegn på hver eneste af Jesu Kristi sande disciple.

Jesu Kristi evangelium er centreret omkring Faderens og Frelserens kærlighed til os og vores kærlighed til dem og til hinanden.

Vi elsker og savner præsident Thomas S. Monson, og vi elsker og opretholder præsident Russell M. Nelson. Præsident Nelson har en særlig plads i mit hjerte.

Da jeg var forholdsvis nybagt far, kom vores lille søn, som var fem år, hjem fra skole en dag og spurgte sin mor: »Hvad slags arbejde har far?« Han forklarede så, at hans nye klassekammerater var begyndt at tale om deres fædres arbejde. En fortalte, at hans far var leder for byens politi, mens en anden stolt erklærede, at hans far var chef for et stort selskab.

Så da min søn blev spurgt om sin far, sagde han blot: »Min far arbejder på et kontor på en computer.« Da han bemærkede, at hans svar ikke gjorde stort indtryk på hans nye venner, tilføjede han: »Og forresten er min far universets herre.«

Jeg formoder, at det afsluttede den samtale.

Jeg sagde til min hustru: »Det er vist på tide at fortælle ham lidt flere detaljer om frelsesplanen, og hvem der virkelig bestemmer.«

Men da vi underviste vores børn om frelsesplanen, voksede deres kærlighed til vor himmelske Fader og til Frelseren, efterhånden som de lærte, at det var en kærlig plan. Jesu Kristi evangelium er centreret omkring Faderens og Frelserens kærlighed til os og vores kærlighed til dem og til hinanden.

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Det største og første bud i evigheden er at elske Gud af hele vores hjerte, kraft, sind og styrke – det første og største bud. Men den første store sandhed i evigheden er, at Gud elsker os af hele sit hjerte, kraft, sind og styrke. Den kærlighed er evighedens fundament, og det bør være vores fundament i dagligdagen.«1

Ren kærlighed er fundamentet i dagligdagen og et krav for hver eneste af Jesu Kristi sande disciple.

Profeten Mormon har sagt: »Derfor, mine elskede brødre, bed til Faderen med hjertets hele styrke om, at I må blive fyldt af denne kærlighed, som han har skænket alle, som er hans Søns, Jesu Kristi, sande tilhængere.«2

Kærlighed er virkelig det sande tegn på hver eneste af Jesu Kristi sande disciple.

Sande disciple elsker at tjene. De ved, at tjeneste er et udtryk for sand kærlighed og en pagt, som de indgik ved dåben.3 Uanset deres kaldelse i Kirken eller deres rolle i samfundet føler de et stigende ønske om at vise kærlighed og tjene Herren og hinanden.

Sande disciple elsker at tilgive. De ved, at Frelserens forsoning dækker alle synder og fejltrin for hver eneste af os. De ved, at den pris, han betalte, er en »all inclusive«-pris. Åndelige skatter, afgifter, gebyrer og betalinger forbundet med synder, fejltrin eller forseelser er alle dækket. Sande disciple er hurtige til at tilgive og hurtige til at bede om tilgivelse.

Mine kære brødre og søstre, hvis I kæmper med at finde styrke til at tilgive, så tænk ikke på, hvad andre har gjort mod jer, men tænk på, hvad Frelseren har gjort for jer, da vil I finde fred i hans forsonings forløsende velsignelser.

Sande disciple elsker at underordne sig Herren med fred i deres hjerte. De er ydmyge og underordner sig Herren, fordi de elsker ham. De har tro til fuldt ud at acceptere hans vilje, ikke kun i det han gør, men også i hvordan og hvornår. Sande disciple ved, at de virkelige velsignelser ikke altid er det, de ønsker, men snarere det, som Herren ønsker for dem.

Sande disciple elsker Herren mere end verden og er standhaftige og urokkelige i deres tro. De forbliver stærke og faste i en foranderlig og forvirrende verden. Sande disciple elsker at lytte til Åndens og profeternes røst og bliver ikke forvirret af verdens stemmer. Sande disciple elsker at »stå på hellige steder«4 og elsker at gøre de steder, hvor de står, til hellige steder. Hvor de end går, medbringer de Herrens kærlighed og fred til andres hjerte. Sande disciple elsker at adlyde Herrens befalinger, og de adlyder, fordi de elsker Herren. Og de elsker og holder deres pagter, deres hjerte bliver fornyet, og selve deres personlighed ændres.

Ren kærlighed er det sande tegn på hver eneste af Jesu Kristi sande disciple.

Jeg lærte om ren kærlighed af min mor. Hun var ikke medlem af Kirken.

En dag for mange år siden besøgte jeg min mor, som kæmpede med kræft. Jeg vidste, at hun skulle dø, men jeg var bekymret over, om hun led. Jeg sagde ikke noget, men hun kendte mig og sagde: »Jeg kan se, at du er bekymret.«

Til min overraskelse spurgte hun mig med en svag stemme: »Kan du lære mig, hvordan man beder? Jeg ønsker at bede for dig. Jeg ved, at du begynder med at sige: ›Kære himmelske fader‹, men hvad skal jeg så sige?«

Da jeg knælede ved siden af hendes seng, og hun bad for mig, følte jeg en kærlighed, som jeg aldrig havde følt før. Det var enkel, sand og ren kærlighed. Selv om hun ikke kendte til frelsesplanen, havde hun i sit hjerte sin personlige kærlighedsplan, en mors kærlighedsplan for sin søn. Hun havde smerter og kæmpede med endog med at finde styrke til at bede. Jeg kunne næsten ikke høre hendes stemme, men jeg følte helt sikkert hendes kærlighed.

Jeg husker, at jeg tænkte: »Hvordan kan nogen, som har så megen smerte, bede for en anden? Det er hende, der står i behov.«

Da kom svaret tydeligt i mit sind: Ren kærlighed. Hun elskede mig så meget, at hun glemte alt om sig selv. I sin mest kritiske time elskede hun mig højere end sig selv.

Hør nu, kære brødre og søstre, er det ikke, hvad Frelseren gjorde? Naturligvis, i en evig og langt større målestok. Men midt i hans største smerte, i haven den aftenstund, var det ham, der havde brug for hjælp, han led på en måde, som vi slet ikke kan forestille os eller fatte. Men til sidst glemte han alt om sig selv og bad for os, indtil han betalte den fulde pris. Hvordan var han i stand til at gøre det? På grund af sin rene kærlighed til Faderen, som sendte ham, og til os. Han elskede Faderen og os mere end sig selv.

Han betalte for noget, som han ikke havde gjort. Han betalte for synder, som han ikke havde begået. Hvorfor? Ren kærlighed. Og da han havde betalt den fulde pris, var han i en position, hvor han kunne tilbyde os de velsignelser, som han havde betalt for, hvis vi ville omvende os. Hvorfor tilbød han os dette? Svaret er igen – og altid – ren kærlighed.

Ren kærlighed er det sande tegn på hver eneste af Jesu Kristi sande disciple.

Præsident Thomas S. Monson har sagt: »Lad os begynde nu, allerede i dag, med at udtrykke vores kærlighed til alle Guds børn, uanset om det er familie, vores venner, blot bekendte eller fuldstændigt fremmede. Lad os, når vi står op hver morgen, beslutte os for at reagere kærligt og venligt på alt, vi møder på vores vej.«5

Brødre og søstre, Jesu Kristi evangelium er kærlighedens evangelium. Den største befaling handler om kærlighed. For mig handler alt om kærlighed. Faderens kærlighed, som ofrede sin Søn for os. Frelserens kærlighed, som ofrede alt for os. Kærligheden fra en mor eller en far, som vil give alt for sine børn. Kærligheden fra dem, der tjener i det stille og ikke er kendt af de fleste, men som er velkendt af Herren. Kærlighed fra dem, som tilgiver alle og altid. Kærlighed fra dem, som giver mere, end de modtager.

Jeg elsker min himmelske Fader. Jeg elsker min Frelser. Jeg elsker evangeliet. Jeg elsker denne kirke. Jeg elsker min familie. Jeg elsker dette vidunderlige liv. For mig handler alt om kærlighed.

Må denne dag, hvor vi mindes Frelserens opstandelse, være en dag med åndelig fornyelse for hver eneste af os. Må denne dag være begyndelsen på et liv fyldt med kærlighed, »fundamentet i dagligdagen«.

Må vores hjerte være fyldt med Kristi rene kærlighed, det sande tegn på hver eneste af Jesu Kristi sande disciple. Det er min bøn i Jesu Kristi navn. Amen.