Kom og følg mig 2024
29. april-5. maj: »En mægtig forandring.« Mosija 4-6


»29. april-5. maj: ›En mægtig forandring.‹ Mosija 4-6«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»29. april-5. maj. Mosija 4-6«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Kong Benjamin underviser sit folk

I jeres Guds tjeneste [In the Service of Your God], af Walter Rane

29. april-5. maj: »En mægtig forandring«

Mosija 4-6

Har I nogen sinde hørt nogen tale og følt jer inspirerede til at ændre jeres liv? Måske besluttede I jer på grund af det, I hørte, for at leve lidt anderledes – eller endda meget anderledes. Kong Benjamins tale var sådan en prædiken, og de sandheder, han belærte om, havde den virkning på de mennesker, der hørte dem. Kong Benjamin fortalte sit folk, hvad en engel havde fortalt ham – at vidunderlige velsignelser var mulige gennem »Kristi forsonende blod« (Mosi 4:2). På grund af hans budskab ændrede de deres syn på sig selv (se Mosi 4:2), Ånden forandrede deres ønsker (se Mosi 5:2) og de indgik pagt med Gud om, at de altid ville gøre hans vilje (se Mosi 5:5). Det var sådan, kong Benjamins ord virkede på hans folk. Hvilken virkning vil de have på jer?

Forslag til læring i hjem og i kirke

Mosija 4

Gennem Jesus Kristus kan jeg få og blive ved med at have forladelse for mine synder.

Nogle gange, kan man, selv når man er blevet tilgivet for sine synder, kæmpe med at beholde den følelse og blive på retfærdighedens sti. Kong Benjamin fortalte sit folk, hvordan de både kunne få og blive ved med at have forladelse for deres synder. Når I studerer kapitel 4 i Mosija, kan I overveje at stille spørgsmål som disse:

Vers 1-8.Under hvilke omstændigheder giver Gud forladelse for jeres synder? Hvad lærer I om ham i disse vers, der inspirerer jer til at omvende jer? Hvordan ved man, at man har omvendt sig?

Vers 11-16.Hvad sker der ifølge disse vers i vores liv, hvis vi gør det, der står i vers 11? Har I, eller nogen I holder af, oplevet disse forandringer? Hvordan relaterer disse forandringer til de forandringer, der er beskrevet i Mosija 3:19?

Vers 16-30.Hvordan kan det hjælpe jer til at blive ved med at have forladelse for jeres synder, at I deler det, I har, med andre? Hvordan kan I anvende vers 27 på jeres bestræbelser på at blive kristuslignende?

I hvilken forstand er vi alle tiggere? Hvordan bør vi ifølge disse vers behandle alle Guds børn? (Se Mosi 4:26). Hvem har brug for jeres hjælp?

Se også Becky Craven, »Bevar forandringen«, Liahona, nov. 2020, s. 58-60.

Mosija 4:5-10

Billede
ikon, seminar
Jeg tror og stoler på Gud.

Kong Benjamins opfordring til at tro på og stole på Gud er lige så vigtig i dag, som den var i fordums tid. Når I læser Mosija 4:5-10, så se efter sandheder om Gud, der giver jer grund til at stole på ham. Læg mærke til de opfordringer, kong Benjamin giver i vers 10. Hvorfor gør tillid til Gud det lettere at gøre det, kong Benjamin indbyder til?

Overvej også at granske nogle af disse skriftsteder for at lave en liste over Guds egenskaber: Jeremias 32:17; 1 Johannes 4:8; 2 Nefi 9:17; Alma 32:22; Mormon 9:9; Eter 3:12; Lære og Pagter 19:1-3; 88:41 (se også videoen »Christlike Attributes«, Evangelisk Bibliotek). I kan bruge jeres liste til at finde forskellige måder at færdiggøre en sætning på som denne: »Fordi jeg ved, at Gud , kan jeg stole på, at han vil

Vores tillid til Gud øges, når vi har erfaringer med ham. Hvad hjalp i Mosija 4:1-3 kong Benjamins folk til at »komme til kundskab om Guds godhed«? (Se v. 6). Tænk over de oplevelser, I har haft, når I har studeret evangeliet. Hvad har disse erfaringer lært jer om ham? Hvilke skridt tager I (eller kan I tage) for at øge jeres tro på eller tillid til Gud?

Se også Jeffrey R. Holland, »Guds storhed«, Liahona, nov. 2003, s. 70-73; »Jeg ved min Fader lever«, Salmer og sange, nr. 196.

Dele hellige oplevelser. Visse oplevelser er for hellige eller personlige til at blive delt. Når I opfordrer andre til at fortælle om oplevelser, så pres dem ikke til at fortælle, hvis de ikke ønsker det.

Mosija 4:29-30

Jeg må vogte mine tanker, ord og handlinger.

Gud giver os ikke en liste over hver eneste synd. Hvad gør han i stedet for ifølge Mosija 4:29-30? Tænk over, hvordan jeres tanker, ord og handlinger påvirker jer selv og andre. Hvordan påvirker det jeres forhold til vor himmelske Fader? Hvordan »vogter [I jer selv]«?

Mosija 5:1-5

Herrens Ånd kan forårsage en mægtig forandring i mit hjerte.

Det er almindeligt for folk at sige: »Jeg kan ikke ændre mig. Det er bare sådan, jeg er.« Det, kong Benjamins folk oplevede, viser derimod, hvordan Herrens Ånd virkelig kan forandre vores hjerte. Når I læser Mosija 5:1-5, så tænk over, hvordan den »mægtig[e] forandring«, der fører til sand omvendelse, er sket – eller kan ske – i jeres liv. Tænk på de diskrete, gradvise ændringer såvel som de »mægtige« oplevelser. Hvordan hjælper disse oplevelser jer, når I står over for fristelse?

Se også Ezekiel 36:26-27; Alma 5:14; »A Change of Heart«, »The People of King Benjamin Make a Covenant«, videoer, Evangelisk Bibliotek.

Billede
Kristus helbreder en syg kvinde

Helbredende hænder [Healing Hands], af Adam Abram

Mosija 5:5-15

Jeg påtager mig Kristi navn, når jeg indgår pagter med ham.

Hvad lærer I af Mosija 5:7-9 i forhold til, hvad det vil sige at påtage sig Kristi navn? Hvad lærer nadverbønnerne (se Moro 4-5) os om dette? Hvordan kan I vise, at I »tilhører« Frelseren?

Se også D. Todd Christofferson, »Hvorfor pagtsstien«, Liahona, maj 2021, s. 116-119.

Forslag til undervisning af børn

Mosija 4:1-3, 10

Omvendelse bringer glæde.

  • For at undervise om glæden ved omvendelse kan I måske lade jeres børn få klistrede eller snavsede hænder og lægge mærke til, hvad de føler, efter de har vasket sig. I kan derefter sammenligne det med, hvad folket i Mosija 4:1-3 følte før og efter, at deres synder var blevet tilgivet. Bær jeres vidnesbyrd om Frelserens kraft til at rense os åndeligt.

  • Ved jeres børn, hvordan de helhjertet og oprigtigt omvender sig? Hjælp dem til at finde det, som kong Benjamins folk gjorde i Mosija 4:1-3, 10. De kan også gennemgå »Omvendelse« i Guide til skrifterne. Hvordan gør Jesus Kristus omvendelse mulig?

Mosija 4:12-26

Jesu Kristi evangelium inspirerer mig til at behandle andre med kærlighed og venlighed.

  • Når vi tjener andre, får det os til at føle os godt tilpas. Måske kan jeres børn fortælle om engang, hvor de elskede eller tjente en anden person, og hvad den oplevelse fik dem til at føle. Hvilke årsager kan der være til, at folk ikke ønsker at tjene andre? Hvad kan vi sige til nogen for at tilskynde dem til at hjælpe folk i nød? Se efter forslag i Mosija 4:16-26.

  • Kong Benjamin forklarede, at når vi kommer til Kristus og får forladelse for vores synder, bliver vi »fyldt af Guds kærlighed« (Mosi 4:12). Det fører til, at vi er kærlige og venlige mod andre. I og jeres børn kan søge i Mosija 4:13-16, 26 (eller en sang som »Jeg går med dig«, Børnenes sangbog, s. 78-79) og finde vendinger, der beskriver, hvordan vi kan tjene andre. De kan derefter rollespille disse handlinger eller tegne billeder af dem og gætte hinandens vendinger. Hvordan kan vi vise kærlighed og venlighed hjemme, i skolen eller i kirken?

Billede
en lille pige leger med et spædbarn

Jesus Kristus lærte os at være venlige mod andre.

Mosija 5:5-15

Når jeg indgår pagter med Gud, påtager jeg mig Kristi navn.

  • Jeres børn vil måske synes om at lave nogle mærker, hvor der står »Jesus Kristus« på, og bære dem over deres hjerte (se denne uges aktivitetsside). Mens de gør det, kan I læse Mosija 5:12 for dem og tale om, hvordan det at indgå pagter eller løfter med Gud er ligesom altid at have Kristi navn »skrevet i hjertet«.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Kristus fodrer fugle

I hans stadige varetægt [In His Constant Care], af Greg K. Olsen