Kom og følg mig 2024
6.-12. maj: »I Herrens styrke.« Mosija 7-10


»6.-12. maj: ›I Herrens styrke.‹ Mosija 7-10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2024

»6.-12. maj. Mosija 7-10«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2024

Billede
Ammon underviser kong Limhi

Minerva Teichert (1888-1976), Ammon foran kong Limhi [Ammon before King Limhi], 1949-1951, olie på masonit, 91 × 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

6.-12. maj: »I Herrens styrke«

Mosija 7-10

Mens kong Mosijas folk nød »vedvarende fred« i Zarahemla (Mosi 7:1), kom de til at tænke på en anden gruppe nefitter, der mange år tidligere havde forladt dem for at bosætte sig i Lehi-Nefis land. Der var gået flere generationer, og Mosijas folk havde ikke hørt fra dem. Derfor bad Mosija Ammon om at lede et eftersøgningshold, der skulle finde de nefitter, der var taget af sted. Eftersøgningsholdet fandt ud af, at disse nefitter »på grund af ugudelighed« (Mosi 7:24) var i fangenskab hos lamanitterne. Men da Ammon og hans brødre ankom, opstod der pludselig håb om udfrielse.

Nogle gange er vi ligesom de tilfangetagne nefitter og lider på grund af vores synder og overvejer, om vi nogensinde vil finde fred igen. Nogle gange føler vi os, ligesom Ammon, tilskyndet til at række ud til andre og i sidste ende finde ud af, at vores bestræbelser har inspireret dem til at løfte hovedet, fryde sig og sætte deres lid til Gud (se Mosi 7:19). Hvad vores omstændigheder end er, har vi alle brug for at omvende os og »vende [os] til Herren med hjertets faste forsæt« i troen på, at »han [vil] … udfri [os]« (Mosi 7:33).

Forslag til læring i hjem og i kirke

Mosija 7:14-33

Jesus har magt til at udfri mig.

At møde Ammon gav kong Limhi håb, og han ønskede at viderebringe det håb til sit folk. Måske kan hans ord også give jer håb. Overvej at gennemgå den situation, som Limhis folk var i, i Mosija 7:20-25 for at se konteksten. Tænk derefter over disse spørgsmål, mens I læser Mosija 7:14-33:

  • Hvad sagde Limhi for at styrke sit folks tro på og håb i Kristus?

  • Hvilke udtryk hjælper jer til at føle håb? (Se v. 19, 33).

  • Hvilke oplevelser har hjulpet jer til at stole på, at Gud kan og vil udfri jer?

Se også »Nu Israels Genløser«, Salmer og sange, nr. 5.

Mosija 7:26-27

Jeg blev skabt »efter Guds billede«.

I Mosija 7:26-27 forklarede Limhi nogle af de sandheder, som Abinadi belærte om. Hvilke sandheder kan I finde i disse vers? Hvordan påvirker de sandheder den måde, hvorpå I ser Gud og jer selv?

Se også Russell M. Nelson, »Jeres legeme: En storslået gave, der må påskønnes«, Liahona, aug. 2019, s. 50-55.

Billede
ikon, seminar

Mosija 8:13-19

Herren sørger for profeter, seere og åbenbarere for at gavne menneskeheden.

Da Limhi hørte Ammons vidnesbyrd om, at Herren havde oprejst en seer, »frydede [Limhi] sig overordentligt og gav tak til Gud« (Mosi 8:19). Hvorfor tror I, han følte sådan? Hvad lærer I om seere fra Ammons ord i Mosija 8:13-19?

I dag opretholder vi medlemmerne af Det Første Præsidentskab og de Tolv Apostles Kvorum som profeter, seere og åbenbarere. Hvordan har de været »til stor gavn« for jer? (Mosi 8:18). Hvad har de lært jer om Jesus Kristus?

Hvordan kan I, på samme måde som Ammon, tale frimodigt om behovet for profeter, seere og åbenbarere? (Se Mosi 8:13-18). Hvad kan I for eksempel dele med jeres familie eller på de sociale medier om:

  • Sandheder, der er blevet gengivet i vore dage af Joseph Smith og Herrens andre profeter (såsom Guds væsen, vores guddommelige identitet eller familiens evige natur). En gennemgang af »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde« eller »Familien: En proklamation til verden« (Evangelisk Bibliotek) kan hjælpe jer til at tænke på nogle af disse sandheder.

  • Velsignelserne ved bud eller ordinancer (såsom visdomsordet, kyskhedsloven eller besegling af familier).

I sidste måned hørte vi fra profeter, seere og åbenbarere ved generalkonferencen. Hvilke budskaber inspirerede jer? Hvad vil I gøre anderledes på baggrund af det, I har lært? Hvad sagde Herrens seere om »det, der skal komme«? (Mosi 8:17).

Se også Guide til skrifterne, »Profet«, Evangelisk Bibliotek.

Mosija 9-10

Jeg kan møde mine udfordringer »i Herrens styrke«.

Zeniff indrømmede, at hans fejltagelser havde bragt hans folk i en svær situation. Men senere, under kampe mod lamanitterne, hjalp han sit folk til at møde deres udfordringer med tro på Herren. Når I læser Mosija 9-10, så se efter, hvad Zeniffs folk gjorde for at vise deres tro Hvordan styrkede Gud dem? Hvordan har han styrket jer? Hvad betyder det for jer at gå frem »i Herrens styrke«? (Mosi 9:17; 10:10-11).

Mosija 10:11-17

Mine valg kan påvirke flere generationer.

Når I læser Mosija 10:11-17, så find frem til, hvordan handlingerne og holdningerne hos de tidligere generationer af lamanitter påvirkede de efterfølgende generationer. Hvad antyder dette om, hvordan jeres valg kan påvirke andre – godt eller dårligt – herunder mennesker, der endnu ikke er født?

Anvend illustrationer. Illustrationer gør læring sjov og mindeværdig. Måske kan en række dominobrikker vise, hvordan folks valg kan påvirke deres efterkommere (se Mosi 10:11-17).

Forslag til undervisning af børn

Mosija 7:19

Gud hjalp folk i skrifterne, og han kan hjælpe mig.

  • Da kong Limhis folk var i nød, læste han skriften for dem for at opbygge deres tro. Spørg jeres børn om historier eller personer fra skriften, der hjælper dem til at have tro. I kan derefter læse Mosija 7:19 for dem og gennemgå de historier, der nævnes i dette vers (se »Påsken« og »Israelitterne i ørkenen« i Historier fra Det Gamle Testamente, s. 69-74). Måske har jeres børn lyst til at rollespille dem. Hvordan hjalp Herren folket i disse historier? Hvordan kan han hjælpe os?

  • Find flere eksempler på, hvordan Herren hjælper os, ved at vælge nogle vers i »Mormons Bog fortæller« eller »Nephis mod« (Børnenes sangbog, s. 62-63, 64-65), som I kan synge med jeres børn. Hjælp dem til at finde frem til, hvordan Herren hjalp folk i Mormons Bog – og hvordan han kan hjælpe os.

Mosija 8:16-18

Gud har givet os profeter, seere og åbenbarere.

  • En måde at undervise om seere på er at sammenligne dem med ting, der hjælper os til at se bedre, såsom briller, kikkert eller et mikroskop. Når I så læser Mosija 8:17 for jeres børn, kan de holde hænderne op foran øjnene, som om de ser gennem en kikkert, hver gang de hører ordet »seer« (se også Moses 6:35-36). Tal med dem om ting, som Herren hjælper profeter til at »se«, som vi ikke kan. Hvad har vores profeter eller seere, såsom Joseph Smith, åbenbaret for os?

  • Når I har læst Mosija 8:16-18 sammen med jeres børn, kan I hjælpe dem til at tænke på, hvordan de kan færdiggøre en sætning som En seer er som en/et … som hjælper os ved at … En seer er for eksempel som et trafikskilt, der peger os mod Jesus.

  • I kan også lave fodspor ud af papir og bede jeres børn om at tegne ting på dem, som profeter, seere og åbenbarere har rådet os til at gøre. Anbring fodsporene på en sti rundt om i lokalet, og lad jeres børn gå på disse fodspor. Hvordan kan en seer være »til stor gavn« for os? (se Mosi 8:17-18).

Mosija 9:14-18; 10:10-11

Når jeg er svag, kan Herren styrke mig.

  • Når børn møder udfordringer, føler de sig sommetider svage og hjælpeløse. Hvordan vil I hjælpe jeres børn til at stole på Herrens styrke? I kan spørge dem, hvad vi gør for at blive fysisk stærke. Hvad betyder det at have »menneskelig styrke«? (Se Mosi 10:11). Hvad vil det sige at have »Herrens styrke«? (Se Mosi 9:17-18; 10:10). Hvordan får vi Herrens styrke? Jeres børn kan tegne et billede af ting, der hjælper dem til at modtage Herrens styrke.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Joseph Smith sammen med Moroni.

Joseph Smith får et syn [Vision to Joseph Smith], af Clark Kelley Price