Generalkonference
Bevar forandringen
Oktoberkonferencen 2020


Bevar forandringen

Gennem Jesus Kristus bliver vi givet styrken til at foretage varige forandringer. Når vi ydmygt søger ham, vil han øge vores evne til at forbedre os.

Søstre, det er sådan en glæde at være sammen med jer.

Billede
Betaler på et marked

Forestil jer, at I går til et marked for at købe noget. Hvis I betaler kassereren mere, end genstanden er værd, vil kassereren give jer penge tilbage.

Billede
Modtage forandring

Kong Benjamin belærte sit folk i det fordums Amerika om de kolossale velsignelser, vi modtager fra vores Frelser Jesus Kristus. Han skabte himlene, jorden og al den skønhed, som vi nyder her. 1 Gennem sin kærlige forsoning tilvejebringer han en måde, hvorpå vi kan blive forløst fra synd og død. 2 Når vi udviser taknemmelighed ved omhyggeligt at efterleve hans bud, velsigner han os øjeblikkeligt, hvorved vi altid vil stå i gæld til ham.

Værdien af det, vi kan give ham, vil altid være meget, meget mindre end det, han giver os. Så, hvad kan vi give ham, som betalte den umådelige pris for vores synder? Vi kan give ham forandring. Vi kan give ham vores forandring. Det kan være en anden måde at tænke på, en ændring af vaner eller en kursændring. Til gengæld for hans uendelige betaling for hver enkelt af os, beder Herren os om en forandring i hjertet. Den forandring, han beder os om, er ikke til gavn for ham, men for os. Så i modsætning til køberen på markedspladsen, som gerne tager imod de byttepenge, vi tilbyder, beder vores nådige Frelser os ikke om at give ham noget.

Efter at have hørt kong Benjamins ord råbte hans folk, idet de erklærede, at deres hjerter var blevet forandrede »som følge af Herren den Almægtiges Ånd, som har bevirket en mægtig forandring i os … så vi ikke mere har tilbøjelighed til at gøre ondt, men til bestandigt at gøre godt.« 3 Skrifterne siger ikke, at de øjeblikkelig blev fuldkomne, snarere at deres ønske om at forandre sig ledte dem til handling. Deres forandring i hjertet betød, at de aflagde den naturlige mand eller kvinde og fulgte Ånden, mens de bestræbte sig på at blive mere som Jesus Kristus.

Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Sand omvendelse er afhængig af møjsommelig og til dels smertefuld søgen i tro. Derefter er det Herren, der skænker … det store rensende og forandrende mirakel.« 4 Idet vi forener vores anstrengelser med Herrens evne til at forandre os, bliver vi nye mennesker.

Da jeg var yngre, forestillede jeg mig, at jeg gik ad en stejl, lodret sti mod det evige liv, som var mit mål. Hver gang jeg gjorde eller sagde noget forkert, følte jeg, at jeg gled ned ad stien og måtte begynde forfra. Det var som at blive sendt tilbage til start i et brætspil. Det var nedslående! Men da jeg begyndte at forstå Kristi lære, 5 og hvordan jeg kunne anvende den dagligt i mit liv, fattede jeg håb.

Billede
Processen med forandring omfatter at holde ud

Jesus Kristus har givet os en mønster for forandring. Han indbyder os til at udøve tro på ham, som inspirerer os til at omvende os – »hvilken tro og omvendelse medfører en forandring i hjertet.« 6 Når vi omvender os og vender vores hjerte mod ham, opnår vi et større ønske om at indgå og efterleve hellige pagter. Vi holder ud til enden ved at fortsætte med at anvende disse principper hele livet og invitere Herren til at forandre os. At holde ud til enden betyder at forandre sig til enden. Jeg forstår nu, at jeg ikke begynder forfra, hver gang jeg har fejlet, men at jeg med hvert nyt forsøg fortsætter processen med at forandre mig.

Der er en inspireret sætning i Unge Kvinders tema, som lyder: »[Jeg påskønner] omvendelsens gave og forsøger at forbedre mig hver dag.« 7 Jeg beder til, at vi vil påskønne denne gave, og at vi bevidst søger at forandre os. Nogle gange er de forandringer, vi må foretage, forbundet med alvorlig synd. Men for det meste stræber vi efter at forfine vores personlighed for at afstemme os Jesu Kristi egenskaber. Vores daglige valg vil enten hjælpe eller hindre vores fremgang. Små, men vedholdende forandringer vil hjælpe os til at blive bedre. Bliv ikke mismodig. Forandring er en livslang proces. Jeg er taknemlig for, at Herren har tålmodighed med os i vores stræben efter at forandre os.

Gennem Jesus Kristus bliver vi givet styrken til at foretage varige forandringer. Når vi ydmygt søger ham, vil han øge vores evne til at forbedre os.

Ud over den forandrende kraft i Frelserens forsoning vil Helligånden støtte og vejlede os, når vi gør vores del. Han kan endda hjælpe os til at vide, hvilke forandringer vi bør foretage. Vi kan også få hjælp og opmuntring fra præstedømmevelsignelser, bøn, faste og ved at komme i templet.

På samme måde kan betroede familiemedlemmer, ledere og venner hjælpe os i vores bestræbelser på at forbedre os. Da jeg var otte år gammel, legede min ældre bror, Lee, og jeg i nogle grene i et træ i nabolaget. Vi elskede at være sammen med vores venner i skyggen af det træ. En dag faldt Lee ned fra træet og brækkede armen. Det var svært for ham at klatre i træet med en brækket arm. Men det var bare ikke det samme at være oppe i træet uden ham. Så et par af os støttede ham bagfra, mens andre hev i hans raske arm, og uden alt for stort besvær var Lee tilbage i træet. Hans arm var stadig brækket, men han var sammen med os igen og nød godt af vores venskab, mens hans arm helede.

Jeg har tit tænkt på episoden i træet som et sindbillede på vores aktivitet i Jesu Kristi evangelium. I skyggen af evangeliets grene nyder vi godt af mange velsignelser, som er forbundet med vores pagter. Nogle er måske faldet ned fra den sikkerhed, deres pagter giver dem, og har brug for vores hjælp til at klatre tilbage i sikkerhed på evangeliets grene. Det kan være svært for dem at gøre på egen hånd. Kan vi forsigtigt skubbe lidt her og løfte lidt der for at hjælpe dem med at hele, mens de nyder godt af vores venskab?

Hvis I er blevet skadet i et fald, beder jeg jer om at lade andre hjælpe jer med at vende tilbage til jeres pagter og de velsignelser, de tilbyder jer. Frelseren kan hjælpe jer med at blive helbredt og forandre jer, mens I er omgivet af dem, der elsker jer.

Jeg støder nu og da på venner, som jeg ikke har set i årevis. Nogle gange siger de: »Du har slet ikke forandret dig!« Hver gang jeg hører det, krummer jeg lidt tæer, for jeg håber, at jeg har forandret mig i løbet af årene. Jeg håber, jeg har forandret mig siden i går! Jeg håber, jeg er lidt venligere, mindre fordømmende og mere barmhjertig. Jeg håber, jeg er hurtigere til at reagere på andres behov, og jeg håber, at jeg er bare en smule mere tålmodig.

Jeg elsker at vandre i bjergene i nærheden af mit hjem. Det sker tit, at jeg får en lille sten i skoen, når jeg går. Til sidst stopper jeg for at ryste min sko. Men jeg er forundret over, hvor længe jeg lader mig selv have ondt, før jeg stopper og fjerner det, der irriterer mig.

På vores rejse ad pagtens vej fjerner vi af og til sten fra vores sko i form af dårlige vaner, synder eller dårlige holdninger. Jo hurtigere vi fjerner dem, desto mere fuld af glæde vil vores rejse på jorden blive.

At bibeholde forandring kræver en indsats. Jeg kan ikke forestille mig at stoppe langs stien for at lægge den irriterende og smertefulde sten tilbage i min sko. Lige så lidt som en smuk sommerfugl ville vende tilbage til sin puppe.

Jeg bærer vidnesbyrd om, at vi på grund af Jesus Kristus kan forandre os. Vi kan tilpasse vores vaner, ændre vores tanker og forfine vores personlighed og blive mere lig ham. Med hans hjælp kan vi bevare forandringen. I Jesu Kristi navn. Amen.