Det nye testamente 2023
28. mai. Hva kan jeg gjøre nå for å forberede meg til Frelserens annet komme? Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21


“28. mai. Hva kan jeg gjøre nå for å forberede meg til Frelserens annet komme? Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“28. mai. Hva kan jeg gjøre nå for å forberede meg til Frelserens annet komme?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
He Comes Again to Rule and Reign [Han kommer igjen for å herske og regjere], av Mary R. Sauer

He Comes Again to Rule and Reign [Han kommer igjen for å herske og regjere], av Mary R. Sauer

28. mai

Hva kan jeg gjøre nå for å forberede meg til Frelserens annet komme?

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hva snakket vi om forrige gang, og hvilke oppfordringer eller oppgaver ble gitt? Hva har vi gjort for å handle ifølge disse oppfordringene eller oppgavene?

  • Ha omsorg for de trengende. Hva kan vi gjøre eller si for å nå ut til dem som kanskje føler seg alene eller langt borte fra vår himmelske Fader?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe andre å føle Jesu Kristi kjærlighet?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke forslag kan vi dele med hverandre for å bidra til å styrke våre familier?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Hva føler ungdommene du underviser om å leve i de siste dager før Jesu Kristi annet komme? Det er sant at dette er vanskelige tider, preget av motgang, ugudelighet og ødeleggelse. Men da Frelseren beskrev vår tid for sine disipler nær slutten av sitt jordiske liv, ga han oss håp. Samtidig som han erkjente det kommende mørke, lovet han at hans lys ville “dekke hele jorden” ved hans gjenkomst (se Joseph Smith – Matteus 1:22–26, se også Lære og pakter 45:34–38).

Hvordan kan du hjelpe ungdommene å forstå velsignelsene og mulighetene ved å leve i de siste dager? Hva kan du gjøre for å inspirere dem til å forberede seg selv og verden til Frelserens annet komme? I tillegg til å studere denne ukens skriftsteder, kan du vurdere å gjennomgå noen ressurser som er oppført under “Second Coming of Jesus Christ” [Jesu Kristi annet komme] i Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Lær sammen

For å hjelpe ungdommene å repetere det de har lest i Skriftene denne uken, kan du skrive disse overskriftene på tavlen: Dystre profetier og strålende uttalelser (se Russell M. Nelson, “Omfavn fremtiden med tro”, Liahona, nov. 2020, 73–76). Deretter kan hver enkelt gjennomgå Joseph Smith – Matteus 1:22–37 og skrive “dystre” og “strålende” ting som vil skje før Frelseren kommer tilbake. Hvorfor er det viktig for oss å være klar over disse hendelsene? For å hjelpe ungdommene å lære mer om hvordan de kan forberede seg til Frelserens komme, kan du overveie følgende aktiviteter eller en av dine egne.

  • Skriftstedene i “Støtteressurser” kan hjelpe ungdommene å forstå hvordan vår himmelske Fader forbereder veien for sin Sønns annet komme. Vurder å skrive hendelsene som er beskrevet i skriftstedene på tavlen, og be hver enkelt lese ett av skriftstedene. Hver enkelt kan sette skriftstedet sammen med en hendelse på tavlen og drøfte skriftstedet med klassen. Hva antyder disse hendelsene om vår rolle i forberedelsene til Frelserens annet komme? Hva blir vi inspirert til å gjøre som klasse eller quorum?

  • President Russell M. Nelson ga følgende råd: “Hvordan skal vi takle både de dystre profetiene og de strålende uttalelsene om vår tid? Herren har fortalt oss hvordan med den enkle, men slående forsikring: ‘Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte’ [Lære og pakter 38:30]“ (”Omfavn fremtiden med tro”, 74). For å hjelpe ungdommene å bli mer forberedt til Frelserens gjenkomst, kan du vurdere å be hver av dem lese ett av de tre prinsippene for forberedelse som president Nelson delte i sitt budskap. Be dem fortelle om det de lærer. Hva blir vi inspirert til å gjøre for å følge president Nelsons råd?

  • I begynnelsen av sin tale med tittelen “Forberedelse til Herrens komme”, beskrev eldste D. Todd Christofferson hvordan verden vil bli etter Jesu Kristi annet komme (Liahona, mai 2019, 81–84). Be ungdommene gjennomgå beskrivelsen hans og sammenligne den med hvordan verden er nå. De kan drøfte hva vi kan gjøre nå for å være rede til å leve i den slags verden som eldste Christofferson beskrev. (De fire avsnittene av hans tale som begynner med “Først, og avgjørende for Herrens tilbakekomst,” kan være nyttige.) Hvordan bidrar Frelserens kirke til å forberede oss til hans annet komme? Eldste Christofferson nevnte tre måter Kirken er “unikt bemyndiget og utnevnt til å utføre de nødvendige forberedelser til Herrens annet komme.” Klassemedlemmene kan identifisere og drøfte disse tingene.

Bilde
en ung kvinne som studerer

Hvis vi er forberedt, trenger vi ikke frykte hendelsene som leder frem til Frelserens annet komme.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Lær elevene at noen ganger vil Ånden lære dem ting under en drøfting i klassen, som aldri uttales høyt.