Det nye testamente 2023
11. juni. Hvordan kan jeg komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Johannes 14–17


“11. juni. Hvordan kan jeg komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Johannes 14–17”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“11. juni. Hvordan kan jeg komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
ung kvinne som ber

11. juni

Hvordan kan jeg komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Johannes 14–17

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva føler vi oss tilskyndet til å gjøre for å være til hjelp?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi være et lys for familiemedlemmer eller venner som ikke deler vår tro?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi vise familien vår større kjærlighet og støtte og utgjøre en positiv forskjell i hjemmet?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Frukt kan ikke vokse på en gren som er adskilt fra treet. På samme måte kan ikke vi vokse åndelig hvis vi er adskilt fra Gud (se Johannes 15:4–6). Likevel er det så mange krefter som ønsker å skille oss fra ham – noen ganger vår egen stolthet eller våre dårlige valg, men ofte bare omstendigheter i jordelivet. Da Jesus møtte sine disipler for siste gang i jordelivet, visste han at han snart ville bli adskilt fra dem. Så han underviste dem om hvor viktig det er å holde seg nært knyttet til ham og hans Fader – å være like forenet med dem som en gren er til et tre. Han kalte dette å “bli” i ham. Og han lærte sine disipler hvordan de skulle gjøre dette. Ikke minst gjorde han denne forbindelsen mulig gjennom sitt sonoffer.

Grunn på din forbindelse med vår himmelske Fader og Jesus Kristus mens du studerer Johannes 14–17. Tenk også på dem du underviser og deres ønsker om å komme nærmere Gud. Hva vil du gjøre for å hjelpe dem? Du kan gjerne grunne på Lære og pakter 88:62–68 når du forbereder deg til å undervise.

Lær sammen

Overvei hvordan du kan inspirere ungdommene til å drøfte Frelserens læresetninger om vinranker og grener i Johannes 15:1–12. Kanskje du kan bruke en tegning, et bilde eller en gren til å hjelpe dem å visualisere det Jesus underviste. Du kan gjerne be dem snakke om tilfeller da de har følt seg nær vår himmelske Fader og Jesus Kristus – eller tilfeller da de har følt seg langt borte fra dem. Hva lærer disse versene oss om hvordan vi kan holde oss nær dem? Aktiviteter som de følgende kan bidra til å fremme denne samtalen.

  • Det kan være verdifullt å bruke litt tid på å utforske spørsmålet “Hva distanserer oss fra vår himmelske Fader og Jesus Kristus?” Du kan skrive spørsmålet på tavlen og be om svar. Kanskje dere så kan snakke om hva vi gjør for å utvikle et forhold til en venn eller et familiemedlem. Hvordan ligner dette på – og er forskjellig fra – måten vi utvikler et forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus på? Hvordan hjelper Jesus Kristus oss å komme nærmere ham og hans Fader? Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å lese skriftstedene i “Støtteressurser” for å hjelpe dem å besvare dette spørsmålet. Ungdommene kan ha nytte av å studere disse versene sammen to og to og fortelle hva de lærer.

  • Ingen er nærmere Gud Faderen enn hans elskede Sønn Jesus Kristus. Hva lærer Frelseren oss om å komme nærmere Gud? Klassens og quorumets medlemmer kan grunne på dette spørsmålet mens de leser Lukas 22:41–43; Johannes 6:38; 17:3, 20–23; 3 Nephi 11:11; Lære og pakter 50:43. Hvordan kan vi bli ett med vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • I sin tale “Vår personlige Frelser”, mintes eldste Michael John U. Teh en gang da han innså: “Det jeg vet om Frelseren er langt mer enn hvor godt jeg virkelig kjenner ham” (Liahona, mai 2021, 99). Du kan gjerne be klassen eller quorumet drøfte forskjellene mellom å kjenne til Jesus Kristus og faktisk å kjenne ham. De kan snakke om hva de gjør for å kjenne til ham og hva de gjør for virkelig å kjenne ham. De kan så granske deler av eldste Tehs tale for å finne råd han ga om å bli virkelig kjent med Frelseren. Hvordan har vårt liv blitt velsignet når vi har søkt å bli kjent med ham?

  • I videoen “He Knows Me” [Han kjenner meg], beskrev to ungdommer fra Ghana sin innsats for å komme nærmere Gud. Klassens eller quorumets medlemmer kan kanskje se videoen og, mens de gjør det, lage en liste over ideer den gir dem om hvordan de kan forbedre sitt forhold til sin Fader i himmelen. Be dem dele noe fra listene sine. Om mulig kan de ha glede av å lage sine egne korte videoer som beskriver hvordan de kommer nærmere Gud.

Bilde
unge kvinner som leser i Skriftene

Når vi lærer Frelseren å kjenne og holde hans bud, vil vi bli i hans kjærlighet (se Johannes 15:10).

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren forberedte seg til sitt jordiske virke ved å be og faste slik at han kunne være nær sin Fader (se Matteus 4:1–2; Lukas 4:1–2). Når du forbereder deg til å undervise, må du ta deg tid til å søke vår himmelske Faders veiledning, for du underviser hans barn!