Det nye testamente 2023
25. juni. Hva betyr Jesu Kristi forsoning for meg? Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19


“25. juni. Hva betyr Jesu Kristi forsoning for meg? Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“25. juni. Hva betyr Jesu Kristi forsoning for meg?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
The Savior‘s Atonement: Foundation of True Christianity [Frelserens forsoning: Grunnvollen for sann kristendom], av Kirk Richards

The Savior‘s Atonement: Foundation of True Christianity [Frelserens forsoning: Grunnvollen for sann kristendom], av Kirk Richards

25. juni

Hva betyr Jesu Kristi forsoning for meg?

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19.

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi kommet nærmere Frelseren? Hvordan prøver vi å bli mer lik ham?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem har vi tenkt på i det siste? Hvordan kan vi hjelpe disse?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi besvare våre venners spørsmål om Kirken på en måte som styrker deres tro på Frelseren?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi få bedre kontakt med andre familiemedlemmer, for eksempel besteforeldre og søskenbarn?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Eldste David A. Bednar har sagt at noen siste dagers hellige “[synes å ha] tro på Frelseren, men de kan ikke tro at hans lovede velsignelser er tilgjengelige for dem” (“Hvis dere hadde kjent meg”, Liahona, nov. 2016, 104). Med andre ord, selv om vi tror at Jesus Kristus led og døde for verdens synder, kan vi lure på om han led og døde for våre synder. Har du noen gang følt det slik? Hvordan ville personene i klassen eller quorumet ha nytte av å forstå at Frelserens forsoning gjelder dem personlig? Hvordan kan du hjelpe dem?

Grunn på disse spørsmålene mens du leser om Frelserens korsfestelse denne uken. Når du forbereder deg til å undervise om Kristi forsonings personlige natur, kan du studere president Dallin H. Oaks’ tale “Hva har vår Frelser gjort for oss?” (Liahona, mai 2021, 75–77).

Lær sammen

Be klassens eller quorumets medlemmer fortelle om noe de har lært om Frelserens korsfestelse denne siste uken i Det nye testamente og sine følelser for Frelseren. For å tilskynde dem, kan du stille et spørsmål som: “Hva lærer vi om Jesus Kristus av det han sa og gjorde i løpet av sine siste timer?” Dere kan for eksempel utforske tilfeller da Frelseren, mens han led for alle, fremdeles så på dem som var rundt ham med medfølelse (se for eksempel Lukas 23:34, 39–43; Johannes 19:25–27). Dette kan føre til en drøfting om hvordan Jesu Kristi forsoning er både universell og personlig. Aktiviteter som de følgende kan hjelpe deg å drøfte Frelserens forsoning ytterligere.

  • I første avsnitt av sin tale “Hva har vår Frelser gjort for oss?”, beskrev president Dallin H. Oaks en samtale med en kvinne som ikke var overbevist om at Jesus Kristus hadde gjort noe for henne. Klassens eller quorumets medlemmer kan kanskje lese dette avsnittet og sette seg selv i president Oaks’ sted. Hva ville vi si til denne kvinnen? Du kan gi hvert medlem av klassen eller quorumet en av de nummererte delene av president Oaks’ tale. Deretter kan de ved hjelp av det de lærer, og sammen med sine egne erfaringer, dele sine egne svar på spørsmålet “Hva har Jesus Kristus gjort for meg?”

  • For å inspirere til en drøfting om hvordan Frelserens forsoning påvirker oss personlig, kan du skrive på tavlen et uttrykk som Fordi Jesus Kristus led og døde for alle mennesker … Klassens eller quorumets medlemmer kan foreslå måter å fullføre setningen på. Deretter kan du endre setningen til å lyde: Fordi Jesus Kristus led og døde for meg … og be om ytterligere forslag. Når klassens eller quorumets medlemmer drøfter disse uttalelsene, kan du oppfordre dem til å lese skriftstedene i “Støtteressurser”. Hva lærer disse skriftstedene oss om innflytelsen av Frelserens forsoning i vårt eget liv?

  • En annen måte å studere skriftstedene i “Støtteressurser” på kan være å be ungdommene erstatte ord i versene slik at de blir direkte rettet mot dem. Hvordan påvirker dette våre følelser med hensyn til sannhetene i versene? Hvordan kan vi vise takknemlighet for Frelserens offer for oss?

  • Hellig musikk kan vitne kraftfullt om Jesus Kristus. Vurder å be klassen eller quorumets medlemmer komme forberedt på å dele salmer som hjelper dem å føle kraften i Frelserens forsoning i sitt eget liv. (De kan se på nadverdssalmer eller oppføringen “Jesus Kristus – Frelser” i emneregisteret i Salmer.) Be klassens eller quorumets medlemmer finne ord eller uttrykk i salmene som hjelper dem å føle Frelserens kjærlighet til dem personlig. Du kan også snakke om hvordan Frelserens offer påvirker vårt daglige liv. Hvordan påvirker det for eksempel valgene vi tar?

Bilde
Kristus i Getsemane

Christ in Gethsemane [Kristus i Getsemane], av Dan Burr

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Oppriktige uttrykk for Kristus-lignende kjærlighet har stor kraft til å bløtgjøre hjertet til klassemedlemmer som strever med evangeliet. Disse personene trenger ofte ganske enkelt å vite at vi trenger dem og er glad i dem.