Det nye testamente 2023
9. april. Hvordan kan jeg styrke mitt vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse? påske


“9. april. Hvordan kan jeg styrke mitt vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse? Påske”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“9. april. Hvordan kan jeg styrke mitt vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
Jesus viser seg for Maria Magdalena

9. april

Hvordan kan jeg styrke mitt vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse?

Påske

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. I tillegg til å rådføre dere med hverandre om det som konkret angår klassen eller quorumet, kan dere gjerne drøfte inntrykk og temaer fra generalkonferansen. Følgende spørsmål kan være til hjelp.

  • Hvilke temaer eller budskap skilte seg ut for oss? Hva styrket vår tro på Jesus Kristus?

  • Hva styrket vårt vitnesbyrd om levende profeter? Hva følte vi oss tilskyndet til å gjøre på grunn av det vi lærte eller følte?

  • Hva må vi som klasse eller quorum gjøre for å huske og følge råd vi hørte på generalkonferansen?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Apostler både i fordums og nyere tid vitner om at Jesus Kristus lever! Han led og døde på korset, han ble begravet i en grav, og den tredje dagen sto han opp igjen. På grunn av hans seier over døden, vil vi alle oppstå. Frelserens oppstandelse bragte løftet om udødelighet og håpet om evig liv. Dette løftet står sentralt i påsken.

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har vi en spesiell grunn til å tro at Jesus Kristus oppsto. I tillegg til vitnene fra nytestamentlig tid, har vi vitnesbyrd fra mennesker som levde på Mormons boks tid, profeten Joseph Smith og våre levende profeter og apostler. Vi kan også motta et personlig vitnesbyrd om oppstandelsen gjennom Den hellige ånd. Hvordan kan du hjelpe ungdommene å styrke sitt vitnesbyrd om at Jesus Kristus oppsto? Når du forbereder deg, kan du vurdere å studere søster Reyna I. Aburtos tale “Graven har ingen seier” (Liahona, mai 2021, 85–86) og eldste S. Mark Palmers tale “Vår sorg skal bli til glede” (Liahona, mai 2021, 88–89).

Lær sammen

Du kan gjerne innlede en drøfting om Jesu Kristi oppstandelse ved å be ungdommene fortelle hva de har gjort denne uken for å feire påske. Du kan gjerne spørre dem hva de har studert eller gjort individuelt eller sammen med sin familie for å styrke sitt vitnesbyrd om Frelserens oppstandelse. Nedenfor finner du aktiviteter for å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å styrke sitt vitnesbyrd.

  • Drøft hvorfor vitner er viktige i hverdagen. Lag så en liste over så mange vitner til Jesu oppstandelse som klassen eller quorumet kan komme på. Hver enkelt kan deretter velge et skriftsted fra dem som er oppført under “Støtteressurser” for å lære om noen av disse vitnene. Be klassens eller quorumets medlemmer fortelle hva de har lært. Oppfordre dem også til å dele hvordan disse vitnene styrker deres vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse.

  • Hva er noen situasjoner der vi kan bære vitnesbyrd om Frelserens oppstandelse? Hvis noen i klassen eller quorumet har opplevd å snakke med noen om Frelserens oppstandelse, kan du vurdere å be vedkommende fortelle om denne opplevelsen. Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å tenke på hvordan de ville hjelpe noen å forstå Jesu Kristi oppstandelse og få et vitnesbyrd om at på grunn av ham kan vi alle oppstå. Hva er viktige sannheter om alle menneskers oppstandelse som det ville være viktig å undervise andre om? Klassens eller quorumets medlemmer kan finne svar i skriftstedene i “Støtteressurser”.

  • Da apostlene fortalte Tomas at de hadde sett den oppstandne Frelseren, sa Tomas at han ikke ville tro med mindre han selv så det. Senere sa Jesus til Tomas: “Salige er de som ikke ser, og likevel tror.” Gjennomgå sammen Tomas’ opplevelse som står i Johannes 20:24–29. Hvordan har vi blitt velsignet for å tro på Frelseren uten å se ham? Hvordan kan vi styrke vår tro på Jesus Kristus? Be klassens eller quorumets medlemmer granske en eller flere av talene fra Kirkens ledere i “Støtteressurser” og fortelle hvorfor de er takknemlige for Frelserens oppstandelse. Hvordan påvirker vår kunnskap om at vi vil oppstå, måten vi tenker på kroppen vår og avgjørelsene vi tar?

Bilde
That Ye May Know [Så dere kan vite], av Gary L. Kapp

That Ye May Know [Så dere kan vite], av Gary L. Kapp

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

En som vet hvordan han kan finne betydningen av Skriftene og vender seg til dem hver dag, vil kunne få tilgang til guddommelig veiledning for å overvinne enhver utfordring. Når du underviser, kan du stille spørsmål som krever at elevene må finne svaret i Skriftene.