Det nye testamente 2023
23. april. Hvordan kan jeg vise større kjærlighet til dem som er rundt meg? Matteus 18; Lukas 10


“23. april. Hvordan kan jeg vise større kjærlighet til dem som er rundt meg? Matteus 18; Lukas 10”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“23. april. Hvordan kan jeg vise større kjærlighet til dem som er rundt meg?” , Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
Good Samaritan [Den barmhjertige samaritan], av Annie Henrie Nader

Good Samaritan [Den barmhjertige samaritan], av Annie Henrie Nader

23. april

Hvordan kan jeg vise større kjærlighet til dem som er rundt meg?

Matteus 18; Lukas 10

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke erfaringer i den senere tid har ført oss nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Har noen nylig flyttet til menigheten eller blitt medlem av Kirken? Hvordan kan vi hjelpe dem å føle seg velkommen?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvilke aktiviteter kommer som vi kan invitere vennene våre til?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke anstrengelser kan vi gjøre for å skrive ned vår personlige historie?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Etter at Jesus hadde undervist en “lovkyndig” om betydningen av de to store budene – å elske Gud og elske vår neste – spurte den lovkyndige: “Hvem er min neste?” (se Lukas 10:25–29; Matteus 22:35-40). Som svar fortalte Frelseren en lignelse om en samaritan som risikerte sitt liv for å ta seg av en såret jødisk mann, tok mannen med seg til et herberge for å bli tatt vare på, og betalte kostnadene for den pleie han trengte. Samaritanen fokuserte ikke på forskjellene mellom seg selv og mannen, som ble ansett som en fiende av sitt folk, eller dømte ham eller fant grunner til ikke å hjelpe. Han tjente den trengende mannen, til tross for personlige ulemper og offer, og viste derved kjærlighet til mannen og til Gud. Når du grunner på Frelserens læresetninger i Lukas 10:25–37, tenk på hva det egentlig betyr å “elske … din neste som deg selv” (vers 27).

Hvordan vil du hjelpe dem du underviser å forstå at når de tjener dem de har rundt seg, viser de sin kjærlighet til Gud? Hva kan inspirere dem til å elske og tjene andre? Når du forbereder deg, kan du gjennomgå president Russell M. Nelson tale “Det andre store budet” (Liahona, nov. 2019, 96–100).

Lær sammen

For å innlede en drøfting om å vise større kjærlighet til dem som er rundt oss, kan du be klassens eller quorumets medlemmer fortelle hva de har lært om å elske andre av lignelsen om den barmhjertige samaritan, som står i Lukas 10:25–37. Hva lærer vi om forholdet mellom det første og det andre store bud fra Lukas 10:27 og president Dallin H. Oaks uttalelse i “Støtteressurser”? Følgende forslag kan hjelpe deg å fortsette en drøfting om å vise større kjærlighet til dem som er rundt oss.

  • Jesus Kristus er vårt store eksempel på å vise kjærlighet til Gud ved å tjene andre, og klassens eller quorumets medlemmer vil bli inspirert ved å studere hans eksempel. Be hver enkelt reflektere over Jesu Kristi jordiske liv og velge en opplevelse fra hans liv som viser hans store kjærlighet til andre mennesker. Be hver enkelt fortelle om opplevelsen de valgte, sammen med hvorfor den er meningsfylt for dem. Be dem du underviser tenke på en måte de ønsker å følge Frelserens eksempel på kjærlighet. De kan også dele sine tanker om noen de kjenner som følger dette eksempelet.

  • Del og drøft uttalelsen av president Russell M. Nelson som finnes i “Støtteressurser” med klassens eller quorumets medlemmer. Du kan be klassens eller quorumets medlemmer gjennomgå en eller flere av generalkonferansetalene som er nevnt i denne oversikten, og se etter læresetninger som kan veilede oss i vår innsats for å elske andre. De kan fokusere på følgende: Eksempler på hvordan vi kan tjene fra “Det andre store budet” av president Nelson; del I, II og VI i president Oaks’ tale “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller”; og historien om kaniner og rådet til ungdom fra “Hjerter knyttet sammen” av eldste Gary E. Stevenson. Dere kan også lese Mosiah 2:17 og Moroni 7:45–48 sammen. Det kan være nyttig å skrive læresetningene ungdommene drøftet på tavlen. Deretter kan klassen eller quorumet rådføre seg med hverandre om konkrete måter de bedre kan anvende disse læresetningene på i sitt forhold til familiemedlemmer, med venner og i sitt lokalsamfunn, selv om det kan synes vanskelig å elske dem.

  • Innsatsen til klassens eller quorumets medlemmer i arbeidet med frelse og opphøyelse vil være mer meningsfylt og gledesfylt når de er inspirert av kjærlighet. For å hjelpe dem å forstå hvordan hvert aspekt av arbeidet med frelse og opphøyelse (se Generell håndbok, 1.2) er motivert av kjærlighet, kan du skrive de fire aspektene på tavlen. Be så ungdommene drøfte hvordan det å ha et hjerte fullt av kjærlighet til andre kan endre hvordan de deltar i hvert aspekt. De kan ha erfaringer fra sitt eget liv eller andres liv som de kan dele.

Bilde
Unge menn og kvinner pynter en kake

President Russell M. Nelson underviste: “Når vi elsker Gud av hele vårt hjerte, vender han vårt hjerte til andres velbefinnende.”

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

  • Dallin H. Oaks, “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller”, Liahona, nov. 2014, 25–28

  • Gary E. Stevenson, “Hjerter knyttet sammen”, Liahona, mai 2021, 19–23

  • A Good Samaritan” [En barmhjertig samaritan], “The Greatest Commandment” [Det største bud] (videoer), ChurchofJesusChrist.org

  • President Dallin H. Oaks underviste: “Vår iver etter å holde [det] andre budet må ikke få oss til å glemme det første, å elske Gud av hele vårt hjerte, sjel og forstand … Vi må prøve å holde begge de store budene. For å gjøre dette balanserer vi på en tynn linje mellom lov og kjærlighet – holde budene og gå på paktens sti, mens vi har kjærlighet til vår neste på veien. Denne veien krever at vi søker guddommelig inspirasjon angående hva vi skal støtte og hva vi skal være imot og hvordan vi kan vise kjærlighet og lytte med respekt og undervise i prosessen. Vår vei krever at vi ikke går på akkord med budene men viser et fullt mål av forståelse og kjærlighet” (“To store bud”, Liahona, nov. 2019, 73–75).

  • President Russell M. Nelson underviste: “Siste dagers hellige … prøver virkelig å etterleve det første og andre store bud. Når vi elsker Gud av hele vårt hjerte, vender han vårt hjerte til andres velbefinnende i en vakker, rettskaffen syklus. Å hjelpe andre – å gjøre en samvittighetsfull innsats for å sørge for andre like mye eller mer enn vi sørger for oss selv – er vår glede. Jeg vil spesielt tilføye, når det ikke er beleilig og når det fører oss ut av vår trivselssone. Etterlevelse av det andre store budet er nøkkelen til å bli en sann Jesu Kristi disippel” (“Det andre store budet”, Liahona, nov. 2019, 97, 100).

Undervisning på Frelserens måte

Din personlige erfaring med etterlevelse av evangeliet vil gjøre deg i stand til å bære mektig vitnesbyrd om prinsippene du underviser. Fordi du etterlever dem, kan Den hellige ånd vitne om at det du underviser, er sant.