Det nye testamente 2023
26. mars. Hvordan kan unge kvinner og unge menn samarbeide for å bidra til å bygge opp Guds rike? Matteus 13; Lukas 8; 13


“26. mars Hvordan kan unge kvinner og unge menn samarbeide for å bidra til å bygge opp Guds rike? Matteus 13; Lukas 8; 13”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“26. mars Hvordan kan unge kvinner og unge menn samarbeide for å bidra til å bygge opp Guds rike?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
menighetsrådsmøte

26. mars

Hvordan kan unge kvinner og unge menn samarbeide for å bidra til å bygge opp Guds rike?

Matteus 13; Lukas 813

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan finner vi glede i å følge Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem i menigheten eller lokalsamfunnet trenger vår hjelp? Hvordan kan vi hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe hverandre å forberede oss til misjonærtjeneste?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi bidra til menighetens innsats for å gjøre slektshistorie og tempelarbeid?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Med en rekke lignelser som finnes i Matteus 13, underviste Frelseren viktige sannheter om Guds rike og dets bemerkelsesverdige vekst i vår tid. I to av disse lignelsene resulterte noe lite og enkelt i noe stort. Og det var handlingene til en Guds sønn eller datter som bidro til at mirakelet kunne skje. Et lite sennepsfrø vokste til et tre som var stort nok til at fuglene kunne “bygge rede i greinene” da “en mann tok og sådde [det] i åkeren sin” (Matteus13:31–32). Og en liten mengde surdeig fikk en stor mengde deig til å heve seg da “en kvinne skjulte [den] i tre kar mel” (Matteus 13:33). Guds rike i vår tid vokser og sprer seg fordi hans hellige – herunder unge kvinner og unge menn – samarbeider med ham om å bygge det opp.

I tillegg til å lese Matteus 13 og Lukas 813 denne uken kan du vurdere å lese president M. Russell Ballards tale “Menn og kvinner i Herrens verk” (Liahona, apr. 2014, 46–49) og president Jean B. Binghams tale “Forenet i gjennomføringen av Guds verk” (Liahona, mai 2020, 60–63)

Lær sammen

For å hjelpe ungdommene du underviser å visualisere lignelsene i Matteus 13, kan du vurdere å vise bilder av et sennepsfrø, hevemiddel (for eksempel gjær), en perle og et fiskegarn. Ungdommene kan gjennomgå Matteus 13:31–33, 45–48 og fortelle hva hver av disse lignelsene lærer dem om himmelens rike. Hvordan kan vi anvende noen av disse lignelsene i vårt eget liv? Hva gjør vi for å hjelpe Herren å bygge opp sitt rike? Her er noen aktiviteter som kan være til hjelp i drøftingen.

  • Før møtet kan du be klassens eller quorumets medlemmer om å lære om kvinner og menn som er eller var eksemplariske i å bygge opp Guds rike. Disse personene kan være fra Skriftene (se “Støtteressurser”), fra Kirkens historie, eller fra deres eget liv. Be ungdommene fortelle hva de lærte. På hvilke måter har disse menneskene hjulpet Herren å bygge opp hans rike? Hvordan kan vi følge deres eksempel?

  • Hvis du underviser unge menn, kan du be dem gjennomgå president Bonnie L. Oscarson tale “Unge kvinners bidrag i arbeidet” (Liahona, mai 2018, 36–38) og søke for å finne og dele måter unge kvinner bidrar til Guds frelsesverk og opphøyelse på. Unge kvinner kan gjøre et lignende søk i bror Douglas D. Holmes’ tale “Hva enhver bærer av Det aronske prestedømme trenger å forstå” (Liahona, mai 2018, 50–53). Hvordan ligner unge kvinners og unge menns ansvarsoppgaver på hverandre? Hvordan kan vi bli bedre til å samarbeide når vi utfører Guds verk?

  • For å hjelpe ungdommene å forstå hvordan kvinner og menn samarbeider om å bygge opp Guds rike, kan du skrive spørsmål på tavlen som disse: Hvorfor trenger Gud at kvinner og menn samarbeider for å bidra til å bygge opp hans rike? Hvordan kan klasse- og quorumspresidentskaper samarbeide bedre? Ungdommene kan gjennomgå deler av president M. Russell Ballards tale “Menn og kvinner i Herrens verk” eller president Jean B. Binghams tale “Forenet i gjennomføringen av Guds verk”, spesielt det avsnittet som begynner med “Så hva betyr det for deg og meg?” Ungdommene kan dele svarene de finner på spørsmålene.

  • For å hjelpe ungdommene å forstå hvordan de kan bidra til å bygge opp Guds rike, kan du vurdere å vise en eller flere av videoene “We Are Strong Together” [Vi er sterke sammen], “A Promise for the Lord’s Battalion” [Et løfte for Herrens bataljon] og “Youth Responsibility in the Work of Salvation” [Ungdommens ansvar i arbeidet med å frelse sjeler] (ChurchofJesusChrist.org). Hva gjør vi i vårt hjem, vår menighet og vårt samfunn for å hjelpe til med Guds verk? Vurder å be klasse- eller quorumspresidenten om å legge frem saker som drøftes på menighetens ungdomsrådsmøter som er passende å dele. Be klassens eller quorumets medlemmer om å dele innsikt om hvordan de kan hjelpe til med sakene.

Bilde
ung kvinne som graver

Gud trenger at kvinner og menn samarbeider om å bygge opp hans rike.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Når du oppfordrer til å etterleve et bestemt prinsipp, kan du hjelpe elevene å oppdage velsignelsene Gud har lovet dem som etterlever dette prinsippet.