Det nye testamente 2023
12. mars. Hvordan kan Frelseren hjelpe meg å overvinne min frykt? Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9


“12. mars. Hvordan kan Frelseren hjelpe meg å overvinne min frykt? Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“12. mars. Hvordan kan Frelseren hjelpe meg å overvinne min frykt?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
Kristus oppreiser Jairus’ datter

Daughter, Arise [Datter, stå opp], av Simon Dewey

12. mars

Hvordan kan Frelseren hjelpe meg å overvinne min frykt?

Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi sett Herrens hånd i vårt liv?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvordan kan vi støtte hverandre i det vi gjennomgår?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi bli bedre til å bruke teknologi som et redskap til å dele evangeliet med andre?

  • Forene familier for evigheten. Hva gjør vi for å hjelpe familien å komme til Kristus?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

I Markus kapittel 5 står det om tre personer som kom til Jesus, og som alle hadde grunner til å frykte. En mann med en “uren ånd” opplevde et liv i isolasjon og levde “i gravene og fjellene, og han skrek og slo seg selv med steiner” (Markus 5:2, 5). Jairus, en synagogeforstander, fryktet å miste sin datter, som “[lå] på det siste” (Markus 5:23). Og en kvinne med “blødninger i tolv år” ble ikke helbredet etter å ha brukt “alt det hun eide” på “mange leger” (Markus 5:25–26). Hver person du underviser, er unik og opplever sin egen frykt. Men akkurat slik Frelseren kan drive ut urene ånder, oppreise de døde og helbrede en forferdelig sykdom, kan han hjelpe oss når vi er redde. Hans råd til Jairus har stor kraft i vårt liv i dag: “Frykt ikke, bare tro” (Markus 5:36).

For å forberede deg til å undervise, kan du vurdere å studere eldste Ronald A. Rasbands tale “Vær ikke bekymret” (Liahona, nov. 2018, 18–21) og søster Lisa L. Harkness’ tale “Ti, vær stille” (Liahona, nov. 2020, 80–82).

Lær sammen

Du kan gjerne be et av klassens eller quorumets medlemmer om å sammenfatte historien i Markus 5 da Jesus sa til Jairus: “Frykt ikke” (se vers 22–24, 35–43), eller dere kan gjennomgå historien som gruppe. Du kan gjøre det samme for de andre historiene i dette kapittelet – mannen med den urene ånden og kvinnen med blødninger. Hvordan ligner disse skremmende situasjonene på dem vi kan møte i vårt liv? Hva kan vi lære av disse historiene om Frelseren og hvordan vi kan søke hans hjelp? Følgende aktiviteter kan hjelpe ungdommene å øke sin tro på Jesus Kristus og lære å følge hans råd: “Frykt ikke, bare tro” (Markus 5:36).

  • Herrens oppfordringer om ikke å frykte, som gjentas gjennom hele Skriftene, vil velsigne ungdommene når de er redde. Be dem lese skriftstedene i “Støtteressurser” og lage en plakat de kan vise hjemme – eller en digital plakat de kan dele på Internett – basert på skriftstedene de leste. Når de deler det de har laget med hverandre, kan du be dem også fortelle hva de har lært som kan hjelpe dem når de er redde. Når har Frelseren hjulpet oss når vi var redde?

  • Vurder å vise et bilde av Frelseren som stiller stormen, for eksempel det i den digitale versjonen av søster Lisa L. Harkness’ tale “Ti, vær stille” (se også Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 40). Deretter kan du eller noen du ber om det, dele beretningen om da Frelseren stillet stormen fra Markus 4:35–41 eller fra søster Harkness’ tale. Hvordan er vi noen ganger som dem som er i båten? Hva lærer vi av denne historien om hvordan Frelseren kan hjelpe oss når vi er redde? Be ungdommene gjennomgå søster Harkness’ tale, og se etter ord eller setninger som hjelper dem å ha større tro på Jesus Kristus. De kan skrive disse på tavlen. Hvordan kan vår tro på Frelseren hjelpe oss når det ikke er hans vilje å stille stormene i vårt liv?

  • Flere salmer priser Frelseren for hans trøst og styrke i tider med utfordringer og usikkerhet, som for eksempel “Jeg trenger deg hver stund” eller “O. bli hos meg! Nå er det aftentid” ((Salmer, nr. 63, 52). Kanskje dere kan synge eller lese noen av disse sammen, og se etter hvordan Frelseren kan hjelpe oss.

  • Frykt og angst er normalt når vi takler livets utfordringer. For noen kan disse følelsene være hemmende. Klassen eller quorumet kan ha nytte av en drøfting om hvordan Frelseren kan hjelpe dem som strever med forskjellige grader av angst. Klassens eller quorumets medlemmer kan sammen gjennomgå eldste Ronald A. Rasbands tale “Vær ikke bekymret” eller eldste Erich W. Kopischkes tale “Psykisk helse” (Liahona, nov. 2021, 36–38), og se etter sannheter som er meningsfylte for dem, og dele det de finner. Oppfordre ungdommene til å snakke med en betrodd forelder eller leder eller gå inn på MentalHealth.ChurchofJesusChrist.org hvis de trenger hjelp.

Bilde
ung mann studerer

Frelseren har lovet å hjelpe oss når vi vender oss til ham i tider med frykt og usikkerhet.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Istedenfor bare å formidle informasjon når du underviser, skulle du hjelpe ungdommene å oppdage evangeliets sannheter i Skriftene og profetenes ord selv.