Det nye testamente 2023
26. februar. Hvordan hjelper Frelserens læresetninger meg å dømme rettferdig? Matteus 6–7


“26. februar. Hvordan hjelper Frelserens læresetninger meg å dømme rettferdig? Matteus 6–7”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“26. februar. Hvordan hjelper Frelserens læresetninger meg å dømme rettferdig?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
Kristus og kvinnen som ble grepet i hor

26. februar

Hvordan hjelper Frelserens læresetninger meg å dømme rettferdig?

Matteus 6–7

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke emner har biskopsrådet drøftet på menighetens ungdomsrådsmøter? Hva kan vi gjøre som klasse eller quorum basert på disse drøftingene?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvordan kan vi nå ut til andre på Kristus-lignende måter når vi ser et behov og ikke vet hva vi skal si?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hva har vi funnet i Jesu Kristi evangelium som gir oss glede? Hvordan kan vi dele denne gleden med andre?

  • Forene familier for evigheten. Hva gjør vi for å finne navn på våre forfedre som trenger tempelordinanser? Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre å finne navnene på sine forfedre?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Det er en tendens i hver enkelt av oss – som følge av vår falne natur – til å dømme andre, noen ganger urettferdig eller selvrettferdig. Men Frelseren underviste: “Døm ikke urettferdig, for at dere ikke skal blir dømt, men avsi en rettferdig dom” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 7:2). Grunn på hvordan det å følge dette rådet kan velsigne deg og dem du underviser. Frelseren viste ved eksempel hva han mente med “rettferdig dom”. Overvei for eksempel hvordan han behandlet kvinnen som hadde drevet hor. Han fordømte henne ikke, men han godtok heller ikke hennes synd. Han bød henne: “Gå bort og synd ikke mer!” (Johannes 8:11). Hva har du lært om å dømme rettferdig av Frelseren?

Når du grunner på hvordan du vil hjelpe ungdommene å forstå rettferdig dom, kan du studere Matteus 7:1–2 og eldste Lynn G. Robbins’ tale “Den rettferdige dommer” (Liahona, nov. 2016, 96–98).

Lær sammen

Du kan innlede en drøfting om å dømme rettferdig ved å be klassens eller quorumets medlemmer om å tenke på en gang da de følte seg feilbedømt av andre. Hvordan føltes dette? Hva lærer vi om å dømme ut fra Frelserens læresetninger i Matteus 7:1–5? (se Joseph Smiths oversettelse). Hva kan uttrykket “rettferdig dom” bety? Dere kan drøfte disse versene ved å be klassens eller quorumets medlemmer gjenta hvert vers med egne ord. Aktiviteter som de følgende kan også hjelpe dem du underviser å dømme rettferdig.

  • Frelserens læresetninger i Matteus 6–7 kan hjelpe oss å “gi en rettferdig dom”. For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å oppdage disse læresetningene, kan du gi hver av dem ett av følgende skriftsteder å grunne på: Matteus 6:14–15; 7:3–5; 7:12; 7:15–20. Hva antyder Frelserens ord i disse versene om hva det vil si å dømme rettferdig? Hva kan vi lære av Frelserens eksempel i Johannes 8:1–11 og Matteus 9:10–13? Hvilke forskjeller legger vi merke til mellom måten Frelseren dømmer oss på og måten vi ofte dømmer hverandre på?

  • Fordi vi alle har handlefrihet, må vi hele tiden bedømme hva vi vil og ikke vil gjøre. Men som Frelserens etterfølgere gjør vi vårt beste for ikke å dømme eller kritisere andre mennesker. For å hjelpe ungdommene å forstå forskjellen, kan du dele uttalelsen av president Dallin H. Oaks i “Støtteressurser” med dem. Samarbeid som klasse eller quorum om å komme på eksempler på å bedømme en situasjon – for eksempel en aktivitet, en hendelse eller en samtale – istedenfor å dømme en person som er involvert. Hvorfor er det bedre å dømme en situasjon istedenfor en person? Ungdommene kan ha andre spørsmål om å dømme rettferdig (se eksempler i “Støtteressurser”). Drøft spørsmålene deres sammen ved hjelp av informasjonen under “Støtteressurser” for å finne svar. Be ungdommene fortelle hva de føler seg inspirert til å gjøre på grunn av det de har lært.

  • I sin generalkonferansetale “Utvikle god dømmekraft, og unngå å dømme andre” (Liahona, mai 2010, 103–5) fortalte eldste Gregory A. Schwitzer to historier – om Jesu venn Marta og om en mann eldste Schwitzer hjalp. Hva lærer disse historiene oss om hvordan vi skulle se og behandle andre? Hvilke prinsipper kan hjelpe oss å bli mer Lik Kristus og dømme rettferdig? Videoene “Looking through Windows” [Se gjennom vinduer] og “Judging Others? Stop It!” [Dømmer du andre? Slutt med det!] (ChurchofJesusChrist.org) kan gi ytterligere innsikt.

Bilde
unge voksne som snakker sammen

Når vi lærer å bli mer lik Kristus, kan vi dømme mer rettferdig.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

  • Eksempler på spørsmål om å dømme andre: “Jeg har lært å velge mine venner med omhu. Men hvordan kan jeg klare det uten å dømme mennesker?” “Når jeg prøver å etterleve evangeliet, blir jeg anklaget for å være dømmende. Hvordan kan jeg være tro mot det jeg tror på og vise kjærlighet til dem som er uenige?”

  • 1 Samuel 16:7; Moroni 7:12–19; Lære og pakter 11:12

  • Gospel Topics, “Judging Others”, topics.ChurchofJesusChrist.org

  • President Dallin H. Oaks underviste: “Så langt som mulig skal [vi] unngå å dømme personer og bare dømme situasjoner. Dette er avgjørende når vi forsøker å følge andre normer enn andre vi må omgås – hjemme, på jobben eller i lokalsamfunnet. Vi kan sette og handle ifølge høye normer for oss selv eller vårt hjem uten å fordømme dem som gjør noe annet” (“‘Judge Not’ and Judging”, Ensign, aug. 1999, 11).

Undervisning på Frelserens måte

Din innsats skulle støtte foreldrenes innsats. Snakk med ungdommenes foreldre om det du underviser. Søk råd hos dem for å lære om de unges behov og hvordan du best kan dekke disse behovene.