Det nye testamente 2023
12. februar. Hvordan kan jeg forbedre min tilbedelse av Gud? Johannes 2–4


“12. februar. Hvordan kan jeg forbedre min tilbedelse av Gud? Johannes 2–4”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“12. februar. Hvordan kan jeg forbedre min tilbedelse av Gud?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
At the Well [Ved brønnen], av Crystal Suzanne

At the Well [Ved brønnen], av Crystal Suzanne

12. februar

Hvordan kan jeg forbedre min tilbedelse av Gud?

Johannes 2–4

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi kommet nærmere Frelseren? Hvordan prøver vi å bli mer lik ham?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem har vi tenkt på i det siste? Hvordan kan vi hjelpe disse?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi besvare våre venners spørsmål om Kirken på en måte som styrker deres tro på Frelseren?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi få bedre kontakt med andre familiemedlemmer, for eksempel besteforeldre og søskenbarn?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Kvinnen i Samaria som er beskrevet i Johannes 4, gikk trolig til brønnen for å hente vann ofte. Men denne gangen var det annerledes. Hun møtte en jødisk mann som ba henne om å få drikke. Det alene var uvanlig fordi jødene vanligvis ikke ville ha noe med samaritanere å gjøre. Men det var noe annet uvanlig ved denne mannen. Da hun skjønte at han måtte være profet, stilte hun ham spørsmål om tilbedelse av Gud. Var det akseptabelt å tilbe Gud der i Samaria? Eller må folk tilbe i Jerusalem, slik jødene hevdet? (se Johannes 4:19–20). Mannen forklarte at hvor vi tilber, ikke er så viktig som hvordan vi tilber: “Sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For det er slike tilbedere Faderen vil ha” (Johannes 4:23). Så fortalte mannen henne hvem han var – han var Kristus, verdens Frelser (se Johannes 4:25–26).

Forstår ungdommene du underviser, hva det vil si å tilbe vår himmelske Fader? I tillegg til å tilbe i kirken (se Lære og pakter 59:9–10), hvilke andre muligheter har de til å tilbe ham, også dem de kanskje ikke anser som tilbedelse? Følgende ressurser kan hjelpe deg å forberede deg til å undervise dem om hvordan de kan forbedre sin tilbedelse av Gud: Salmenes bok 95:1–7; Matteus 4:8–10; Alma 32:4–11; Lære og pakter 20:17–19; 93:19–20 og biskop Dean M. Davies’ tale “Velsignelsene ved tilbedelse” (Liahona, nov. 2016, 93–95).

Lær sammen

For å innlede en drøfting om forbedring av tilbedelse, kan du be klassens eller quorumets medlemmer hver for seg gjennomgå Johannes 4:19–26 og skrive svar på spørsmål som disse: Hvorfor tilber jeg Gud? Hva betyr det for meg å tilbe Gud? Det kan også være nyttig å gjennomgå sammen definisjonen under “Tilbedelse” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Når de har fått tilstrekkelig tid til å grunne på disse spørsmålene, kan du be dem uttrykke sine tanker. Følgende aktiviteter kan hjelpe dem å motta Den hellige ånds tilskyndelser.

  • Klassens eller quorumets medlemmer vil ha verdifull innsikt om hva det vil si å tilbe Gud. Du kan gjerne be dem fortelle om en opplevelse da de følte at de tilba Gud. Skriftsteder som de følgende kan styrke deres forståelse og gi dem forslag til hvordan de kan gjøre sin tilbedelse av Gud mer meningsfylt: Salmenes bok 95:1–7; Matteus 4:8–10; Alma 32:4–11; Lære og pakter 20:17–19; 93:19–20. De kan også drøfte uttalelsen av eldste Bruce R. McConkie i “Støtteressurser”.

  • For å hjelpe ungdommene å forbedre sin tilbedelse av Gud, kan du vurdere å skrive disse overskriftene på tavlen: Hvem, Hvorfor, Hvor og Hvordan. Be dem gjennomgå skriftstedene som er oppført under “Tilbedelse” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org), og se etter vers som hjelper dem å forstå hvem, hvorfor, hvor og hvordan vi skulle tilbe. Når de finner et beslektet vers, kan du be dem drøfte det med klassen eller quorumet og skrive henvisningen under riktig overskrift. Oppfordre dem til å fortelle om erfaringer der de har følt seg nærmere Gud gjennom tilbedelse.

  • Biskop Dean M. Davies’ tale “Velsignelsene ved tilbedelse” inneholder eksempler på personer som tilber Gud. Kanskje dere sammen kan lese delen “Hva er tilbedelse?” Deretter kan hver person gjennomgå ett av eksemplene på personer som tilber, som finnes i de neste tre delene av talen. Hva lærer hvert eksempel oss om tilbedelse av Gud? Hva lærer den siste delen av talen oss om velsignelsene som kommer av å tilbe ham med hengivenhet? Hva blir vi inspirert til å gjøre for å forbedre vår tilbedelse av Gud?

Bilde
ung mann leser

Tilbedelse omfatter skriftstudium og annen praksis som viser hengivenhet og kjærlighet til Gud.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

  • Elementer i tilbedelse”, Læresetninger fra Kirkens presidenter – David O. McKay (2003), 29–37

  • Donald L. Hallstrom, “Guds barns omvendelse til evangeliet” (Sending for Seminar og Institutt, 13. juni 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org

  • Eldste Bruce R. McConkie underviste: “Sann og fullkommen tilbedelse består i å følge i Guds Sønns fotspor, det betyr at vi holder budene og adlyder Faderens vilje i en slik grad at vi går fremover fra nåde til nåde inntil vi er herliggjort i Kristus slik han er herliggjort i sin Fader; dette er langt mer enn bønn, taler og sang. Det betyr at vi lever, handler og adlyder. Det betyr at vi strever efter å efterligne det liv som vårt store eksempel levde” (“Hvordan vi skal tilbe”, Lys over Norge, okt. 1972, 423; bruk av store bokstaver modernisert).

Undervisning på Frelserens måte

Læren som finnes i Skriftene og i ordene til vår tids profeter, har kraft til å forandre hjerter og styrke tro. Når du og dem du underviser “[prøver] Guds ords kraft,” vil du oppdage at det har “stor tilbøyelighet til å få folket til å gjøre det som [er] rettferdig (Alma 31:5).